Наталія Дворська: HR-тренди і майбутнє ринку праці


Наталія Дворська: HR-тренди і майбутнє ринку праці

Автоматізація провокує звільнення. Компанії практикують обмін співробітниками. Все це – не припущення, а реальність сьогодення. Ринок праці динамічно змінюється, кидаючи бізнесу і HR нові виклики. У цій колонці поговоримо про ключові тенденції в сегменті.

Фул-тайму немає

На світовому ринку з кожним роком дедалі більшої популярності набувають альтернативні повній зайнятості способи заробітку – проектна робота, фріланс, неповна зайнятість, краудсорсинг.

Тобто ті види діяльності, які передбачають вільне формування робочого графіка і не потребують постійної присутності в офісі.

У США, наприклад, понад 40% працездатного населення зайнято на непостійній основі – тобто на тимчасових підробітках, проектній роботі або фрілансі. Згідно зі звітом компанії Deloitte, 49% респондентів відзначили позитивний досвід від співпраці з такими «непостійними» фахівцями.

У США понад 40% працездатного населення зайнято на непостійній основі

Україна також демонструє активний рух в цьому напрямку. Ми як рекрутингова компанія фіксуємо збільшення кількості претендентів, зацікавлених саме у віддаленій роботі або частковій зайнятості. Наші спостереження підтверджують біржі фрілансу. За даними Freelancehunt, наприклад, в 2018-му році кількість самозайнятих зросла на 100 тисяч осіб – з 220 до 320 тисяч. Таку динаміку ми спостерігаємо останні 5 років, однак істотний стрибок в цьому напрямку стався з появою на ринку праці кандидатів покоління Z.

Сьогодні ми все менше говоримо про баланс роботи та особистого життя, оскільки межа між першим і другим стає більш розмитою. Надалі, ймовірно, гнучкий графік і віддалена робота стане такою ж нормою, як зараз – робота в офісі з 09:00 до 18:00. По-перше, через технології: перехід в діджитал дозволяє співробітникам виконувати все більше функцій, перебуваючи за межами офісу.

По-друге, лібералізація робочого графіка допомагає певною мірою вирішувати проблему перевантаженості, стресів і вигорання на робочому місці, забезпечуючи максимальну продуктивність персоналу для компаній.

Постійне навчання як частина корпоративної культури

Сьогодні компанії приділяють підвищену увагу до якісного складу персоналу, враховуючи не тільки досвід, знання і навички, але також здатність і прагнення до навчання. З огляду на обсяги інформації і швидкість змін в сучасному світі, співробітникам важливо встигати оволодівати новими знаннями та навичками, щоб залишатися ефективними на роботі і затребуваними на ринку.

Особливо чутливі до питань навчання і розвитку мілленіали. Люди, які належать до цієї вікової групи, відрізняються більшою мобільністю і, як показують різні дослідження, при виборі роботи найбільше цінують можливість вчитися і рости. Дайте їм таку можливість – і ви отримаєте мотивований до роботи і продуктивний персонал, який з великою ймовірністю не залишить роботу вже через рік.

Передові компанії активно впроваджують нові методи навчання і розвитку свого персоналу. Наприклад, один з наших партнерів, міжнародний ритейлер, для навчання персоналу продажу та обслуговування клієнтів знімає відеоролики, де акторами є співробітники компанії. Учасники обіграють робочі ситуації і на живому прикладі показують, яка поведінка є неприпустимою, що є стандартом компанії, а що буде оцінюватися як wow-service.

Фокус HR поступово зміщується з побудови системи навчання в бік формування культури безперервного навчання персоналу. Постійне навчання вже не є додатковою перевагою, а стає обов’язковою умовою для збереження робочого місця.

Курс на людяність

Поява терміна «принцип людяності» (humanity), як і вище описаний тренд, стала наслідком активного проникнення технологій в трудовій сфері.

Вперше про humanity заговорили в США і Західній Європі. Там вже давно став нормою той факт, що через інтенсивну автоматизацію люди на роботі все більше контактують з технікою і гаджетами, ніж один з одним. Це, як наслідок, призвело до банальної нестачі живого спілкування, зниження рівня емпатії і все частіше стає причиною незадоволеності роботою, відсутності відчуття значущості.

Найбільш гострою ця проблема є в розвинених країнах, де рівень проникнення технологій вищий. Україні в цьому плані поки що боятися нема чого, проте задуматися варто вже сьогодні. Технологічний прогрес триває, і зіткнення з наслідками цього процесу – лише питання часу. Однозначно можна сказати, що технології найбільш ефективні тоді, коли вони доповнюють людей, а не замінюють.

HR об’єднується з маркетингом

Діджиталізація змінила підходи до пошуку і підбору персоналу. Багато інструментів цифрового маркетингу знаходять широке застосування в HR, тому сьогодні ми з повною впевненістю можемо говорити про появу так званого HR-маркетингу. Чат-боти, таргетингова і контекстна реклама, відео-інтерв’ю, пошук в соціальних мережах – все це стає основними робочими інструментами рекрутера, поступово витісняючи сайти про роботу.

Звичайно, про повну відмову від останніх говорити ще зарано, але крок у цей бік вже зроблено. Сьогодні більшість рекрутерів переглядають сторінку кандидата на Facebook поряд з його резюме. Ця соціальна мережа чудово зарекомендувала себе при пошуку кандидатів, особливо коли інтереси кандидата є важливим критерієм при відборі. Немає причин для відмови від цього тренда.

Важливим аспектом сьогодні стає розвиток бренду роботодавця. Згідно з опитуванням TalentSolutions, 72% кандидатів вивчають репутацію компанії перед відправкою резюме, тому рекрутинговий маркетинг стає однією з ключових функцій HR-відділів.

Стрімко падає довіра до офіційної інформації, опублікованої на сторінці компанії, і разом з тим зростає довіра до призначеного для користувача контенту. Досвідчені HR впроваджують сторітеллінг як інструмент лояльності і довіри до бренду. Вже не цікаво читати нудні цифри і пафосні слогани. Набагато цікавіше дивитися, чим займаються співробітники всередині компанії, як проходить їхній робочий день, як вони навчаються, над якими проектами працюють і яке визнання вони отримують.

Сучасний HR вивчає шлях і досвід кандидата і співробітника. Він створює продумані точки контакту зі своєю цільовою аудиторією, формуючи правильне враження про роботу в компанії.

Аутсорсинг набирає обертів

І графік нижче – того доказ. Світовий ринок аутсорсингових послуг практично безперервно зростає. Тільки в 2013-му і 2016-му роках помітне явне «осідання», але в обох випадках ситуація швидко покращилася. Зміни в зворотному напрямку малоймовірні.


Джерело: statista

Причина – VUCA світ. VUCA – акронім англійських слів volatility, uncertainty, complexity і ambiguity. Цим терміном характеризують мінливість, непостійність і складність сучасного життя. Технології, бізнес, економіка – все змінюється занадто швидко. Компаніям необхідно швидко реагувати на всі зміни, щоб утриматися на плаву. В такому шаленому ритмі можливість зосередитися на своїх ключових функціях і передати другорядні на аутсорсинг стає необхідністю.

Цікаво відзначити, що сьогодні в Україні аутсорсинг активно купують не тільки великі іноземні компанії, але також українські компанії різного масштабу.

Крім того, істотно змінюється суть запитів на аутсорсинг. Сьогодні вже недостатньо зробити адміністративну роботу, компанії очікують управління проектами, пускаючи провайдерів глибше в свої внутрішні процеси і дані.

Ще 5 років тому наші клієнти мали намір особисто контролювати і перевіряти перебіг виконання дорученої нам роботи на всіх етапах. Сьогодні їх цікавить тільки кінцевий результат.

Отже, сьогодні компанії підходять до вибору підрядників ретельніше, орієнтуючись не стільки на вартість, скільки на рекомендації і якість послуг, що надаються, що, в свою чергу, служить хорошим поштовхом до розвитку ринку аутсорсингових послуг в країні.

Висновок

21 століття диктує нові правила для роботодавців і для співробітників. Для багатьох компаній нові реалії стануть або вже стали справжнім викликом, ламаючи звичні стереотипи і вимагаючи глибоких змін в HR-стратегії. Але такі зміни необхідні. Саме вони – гарантія залучення і утримання сильних талановитих фахівців, здатних зміцнювати і розвивати компанію.

Наталія Дворська, керівник департаменту рекрутменту Smart Solutions

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua