Українців переведуть на нові правила оплати газу: як все працюватиме


Українців переведуть на нові правила оплати газу: як все працюватиме

Споживачам газу потрібно приготуватися до нових правил розрахунку вартості послуг з доставки газу, які розробили в Нацкомісії з регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП).

Минулорічні спроби ввести абонплату за газ зазнали фіаско, зустрівши різку критику як з боку споживачів, так і з боку уряду. Перш за все, через побоювання, що новий тариф за утримання мереж призведе до значного підвищення витрат на оплату газу.

Нова методика, як стверджують представники регулятора, майже не вплине на розмір платежів населення — найбільш чутливої категорії споживачів. Особливо в регіонах, де частка промислових споживачів невелика.

Проблема

Український закон про ринок газу, за аналогією з європейськими нормами, передбачає поділ на постачальників товару (газовидобувні підприємства) і тих, хто доставляє цей товар споживачу (облгази). Відповідно, повинні бути розділені і платежі за газ як товар і вартість його доставки. Зараз обидві ці складові «зашиті» у загальному тарифі на газ для населення — 6957,9 грн. за тисячу кубів.

За словами заступника директора департаменту врегулювання відносин у нафтогазовій сфері НКРЕКП Оксани Кривенко, тариф для будь-яких видів регулювання визначається як витрати компанії, розділені на одиницю послуги або товару. Саме знаменник цієї формули впливає на ступінь перерозподілу витрат на утримання мережі при оплаті її споживачами. Витрати поділяються на тих споживачів, які створюють ці витрати.

Постановою НКРЕКП №236 від 25 лютого 2016 року затвердили методику розрахунку тарифу на розподіл газу в залежності від приєднаної потужності споживача. І з 1 квітня 2017 року втратила свою чинність методика розрахунку, заснована на обсягах споживання.

Тобто, населенню пропонувалося платити за сам факт підключення до мережі, виходячи з потужності лічильника, встановленого в будинку. Незалежно від фактичного споживання. Оскільки немає лічильників з низькою потужністю 1,2 куба на годину (саме стільки може максимально спожити газова плита), споживачам довелося б платити за більшу потужність, якою вони ніколи не могли б скористатися. Крім того, на абонплату не поширювалася субсидія.

Пізніше методику розрахунку спробували поліпшити, виходячи не з максимальної приєднаної потужності, тобто максимального споживання газу усіма приладами споживача, а на основі замовленої потужності. Її визначили у 1,2 куба на годину, незалежно від наявності лічильника. Однак і це рішення не було прийнято.

Тому в минулому році НКРЕКП не могла прийняти або змінити будь-яку із складових тарифу облгазів, які не могли підвищити свої розцінки, навіть якщо для цього існували реальні передумови. Наприклад, за цей час Кабмін ввів плату за використання державних газорозподільних систем.

«Відтоді двічі піднімалася мінімальна зарплата, не кажучи про енергоносії та інші витрати. В результаті розвалюється робота газорозподільних компаній. Вони переходять на неповний робочий тиждень, скорочують персонал і загрожують можливими аваріями в мережах, якщо їм не дадуть можливість збирати гроші в потрібних обсягах для підтримки працездатності системи газопостачання», — зауважила директор департаменту НКРЕКП Тетяна Рябуха.

Представники облгазів кажуть, що їм уже все одно, як саме буде виглядати формула розрахунку тарифу — головне, щоб вона була і компанії могли б представляти регулятору свої розрахунки для необхідних коригувань плати за розподіл газу.

Що пропонують

Тому регулятор пропонує тимчасово — на один рік — повернутися до попередньої системи розрахунку тарифу на основі фактичного споживання ресурсу.

«Ми хочемо доопрацювати методику з потужності, щоб остаточно врегулювати питання. Тимчасова методика пропонує ввести на рік визначення тарифів на розподіл газу на основі обсягу споживання. Передбачено коливання запланованого тарифного доходу за системою витрати +. Перелік витрат буде ідентичний методології з плати за потужність. Наприклад, оплата послуг оператора ГТС, середня зарплата і рівень інфляції», — говорить Ольга Кривенко.

Тому зараз, як переконують чиновники, для споживача концепція тарифоутворення залишиться незмінною. Як він платив гривнею за спожиті кубометри газу, так і буде платити.

«Зміниться концепція загального тарифу. Зараз в кожній області різні тарифи на розподіл газу. Наприклад, на Закарпатті на розподіл газу тариф становить приблизно 720 грн. за тисячу кубів. А в Києві близько 250 грн. за тис. кубів. Але оскільки цей тариф на розподіл «зашитий» у складі єдиної ціни газу для побутового споживача (6957,9 грн/тис. кубів), то цієї різниці ніхто з українців не помічає», — пояснив UBR.ua заступник директора департаменту з регулювання відносин у нафтогазовій сфері НКРЕКП Антон Гудаченко.

За його словами, формально зараз і вартість розподілу газу повинна бути однаковою для різних регіонів (730 грн. за тисячу кубів), а різниця компенсується тільки тарифом за транспортування магістральними газопроводами. Тобто, в Києві «Укртрансгаз» заробляє більше, а в Закарпатті майже нічого не отримує.

Така концепція сильно обмежує кожну область. По-перше, «Укртрансгаз» може недоотримати в ключових регіонах (якщо раптом споживання впало нижче від прогнозу), а там, де майже нічого не заробляє, не зможе отримати достатньо грошей для компенсації втрат, навіть якщо там споживання зросте.

Тому пропонують відійти від єдиного загального тарифу на розподіл, а встановити для кожної області свій.

«Від загальної ціни газу — це зараз 7,5%. В якихось областях він буде більшим, а десь меншим. Якщо говорити про кубометри, то все буде залежати від структури споживання: десь більше промислових споживачів, а десь – побутових», — пояснив Антон Гудаченко.

Наприклад, на Західній Україні промпідприємств мало, і на тому ж Закарпатті на населення припадає близько 80% всього споживання газу. Відповідно, мережа велика, а обсяги споживання газу невеликі. Тому знаменник у формулі буде меншим і результат (тариф) буде вищим, ніж в інших областях.

Там, де більше промспоживачів, легше буде населенню, бо за рахунок перехресного субсидування основний удар підвищення візьмуть на себе підприємства. При цьому самі тарифи будуть затверджуватися пізніше, коли ухвалять методологію.

«Мова йде приблизно про 70 копійок на кубі. В якихось областях тариф зросте на 20 копійок, а десь може і знизитися на ту ж суму. Крім того, Кабмін може знизити ціну газу», — заспокоюють чиновники.

Голова Спілки власників житла України Олексій Кучеренко називає це порожніми обіцянками. У першу чергу тому, що ще жодного разу ціни на комуналку не зменшували. А по-друге, немає жодних гарантій, що підвищення тарифу піде саме на розвиток облгазів, а не буде виведено на користь суміжних бізнесів їхніх власників. Адже системи контролю за цим немає.

За його словами, якщо буде гарантія, що гроші споживачів підуть на обслуговування мереж, то споживачі з розумінням поставляться до цього.

«Ми запропонували свою методику (повернутися до тарифу за обсягами). Як тільки збереться кворум НКРЕКП, це рішення буде винесено одним з перших на затвердження. Щоб нарешті запровадити адекватні тарифи на розподіл газу. Але це не буде повністю ідентичний порядок зразка 2002 року, а удосконалений документ», — зазначила Тетяна Рябуха.

Нагадаємо, наприкінці березня Президент Порошенко звільнив двох членів Нацкомісії, і вона знову втратила кворум для проведення засідань. Комісія з відбору нових членів регулятора 23 березня тільки оприлюднила рейтинг з 47 кандидатів. Вони повинні пройти спецперевірку, після чого номінаційна комісія зможе подати список відібраних кандидатів президенту. До складу НКРЕКП повинно входити сім членів, включаючи голову регулятора.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
В Контексті Finance.ua