Китайський підхід


Китайський підхід

Як показує світовий досвід, при грамотному реформуванні державний сектор може стати ефективним і конкурентоспроможним.

В успішних країнах вибудувана система ефективного управління та контролю, що дозволяє державним компаніям демонструвати високу конкурентоспроможність, створювати нові робочі місця, генерувати прибуток, справно платити податк, і не висіти на шиї у держави.

Найбільш яскравий приклад країни, яка змогла успішно реформувати свій держсектор – це Китай.

Ефективність або закриття

Держсектор Китаю не завжди міг похвалитися своєю успішністю і прибутковістю. Невдалі «експерименти» з економікою в середині минулого століття призвели до потужного спаду і соціальних потрясінь у країні і суспільстві. За той період зниження ВВП Китаю склало 30%, або понад 70 млрд доларів.

Для порівняння, за останні 50 років ВВП Китаю збільшився в 57 разів і склав близько 12 трлн доларів в 2017 році.

Такий результат був досягнутий за рахунок успішних економічних перетворень, грамотного залучення інвестицій в країну і ефективного реформування державних підприємств, багато з яких на той час були хронічно збитковими.

За останні 50 років ВВП Китаю збільшився в 57 разів

Завдяки реформам у держсекторі, які стартували в 1978 році, були закриті або продані в приватну власність більшість збиткових малих і середніх держпідприємств.

У порівнянні з «шоковою терапією» в країнах Східної Європи, китайський підхід до реформування держсектора передбачав поступове введення ринкових механізмів, реформи в різних сферах йшли не паралельно, а по черзі. Приватна власність не заміняла державну, а розвивалася разом з нею, збільшуючи свою частку з часом.

В рамках програми промислової раціоналізації, закриття збиткових підприємств поєднувалося з програмою, спрямованою на розвиток конкуренції та підвищення ефективності роботи великих держкомпаній.

Щоб уникнути проблем, пов’язаних з монопольним становищем одного підприємства в галузі, в кожному сегменті економіки було створено по кілька великих держкомпаній, щоб вони змушені були конкурувати між собою.
 
Зростання конкуренції між великими держкомпаніями в результаті призвело до підвищення їхньої ефективності і прибутковості. При цьому прибутковість держкомпаній зросла до такого рівня, який був би не доступний для них при збереженні монопольного становища.

В результаті, Китай зберіг контроль над великою промисловістю і сферою послуг, і при цьому забезпечив конкурентоспроможність і прибутковість контрольованого державою бізнесу.

Другий етап

Зараз в Китаї налічується 106 держпідприємств центрального підпорядкування, які управляють більшою частиною державних активів країни.

Після тридцяти років експериментів країна продовжує шукати способи перетворити держпідприємства на сучасні, ефективні і прибуткові компанії. Необхідність реформ в державному секторі пов’язана з погіршенням його ефективності через зниження продуктивності і рівня корпоративного управління. Фактично держпідприємства стали перешкодою для прискорення економічного зростання Китаю, оскільки накопичили значні борги і мають у своєму розпорядженні великий надлишок виробничих потужностей, які набагато перевищують внутрішній попит.

Реформування також зіткнулося з опором сформованого в держсекторі потужного бюрократичного прошарку, який не зацікавлений ​​у змінах і намагається протидіяти проведенню реформ.

У планах уряду Китаю – подальше зниження кількості держпідприємств, і підвищення ефективності їхньої роботи. За рахунок злиття кількох підприємств з однієї або суміжних галузей планується знизити рівень операційних витрат, оптимізувати діяльність і підвищити якість управління держкомпаніями. За рахунок програми злиттів і поглинань у держсекторі, Китай розраховує створити більші конгломерати, здатні успішно конкурувати на світовому ринку.

Так, злиття найбільшого китайського виробника вугілля Shenhua Group Corp і однго з найбільших у країні виробників електроенергії China Guodian Corp дозволить створити найбільшого виробника електроенергії в світі.

Крім того, китайська компанія увійде в число лідерів вітряної генерації і стане найбільшим світовим виробником вугілля. Активи новоствореної компанії складуть 270 млрд доларів США.

В результаті реформ планується закрити або продати найбільш неефективні держпідприємства, позбутися непрофільних активів, використовувати механізм змішаної форми власності для підвищення ефективності роботи підприємств.

За рішенням уряду, всі великі державні підприємства будуть перетворені на акціонерні товариства або компанії з обмеженою відповідальністю.

Для фінансування програми реформування держкомпаній створено фонд прямих інвестицій в розмірі 53 млрд доларів. Кошти фонду будуть використовуватися для консолідації та реструктуризації активів, щоб зробити держкомпанії ефективнішими.

За оцінками МВФ, програма реформування в державному секторі сприятиме зростанню китайської економіки на 10%, або на 1,1 трлн доларів щорічно, в найближче десятиліття.

Китайський досвід для України

Виникає резонне питання, чому в процесі реформування держсектора Україна зазнала невдачі, в той час як Китай досяг успіху, заклавши для себе потужну платформу для подальшого розвитку.

Китай створював у себе умови для збереження і розвитку промислового потенціалу і підвищення технологічності внутрішнього виробника. Все що можна, вироблялося всередині країни, або самостійно, або залучаючи іноземні технології. Акцент був зроблений на насичення внутрішнього ринку за рахунок продукції китайського виробництва. Паралельно з насиченням внутрішнього ринку китайськими товарами, збільшувалися і обсяги експорту готової продукції на зовнішні ринки.

Вихід іноземних конкурентів на китайський ринок жорстко контролювався, щоб своя промисловість встигала адаптуватися до нових ринкових умов. Для доступу до сучасних технологій і методів управління було розроблено спеціальне законодавство, що регулює створення спільних підприємств з іноземною участю.

За 11 місяців 2017 року загальний обсяг прибутку держпідприємств Китаю склав 396 млрд дол.

Таким чином, за рахунок розумного державного протекціонізму, переведення держпідприємств на ринкову платформу і жорсткої боротьби з корупцією, Китай зміг не тільки успішно реформувати, але і зберегти контроль за держкомпаніями.

Україна вибрала інший шлях. Промислові підприємства, які накопичили великий науковий потенціал, виявилися просто непотрібними. Більшість із них або вже закрита, або простоює.

Частина підприємств були «дореформовані» до збитковості, і продані «потрібним людям» за безцінь у процесі приватизації. Не зрозуміло, за рахунок чого тютюнові, спиртові або кондитерські підприємства раптом стали збитковими, попит на їхню продукцію завжди був, є і буде.

Замість реального реформування держпідприємств, в нашій країні обмежилися лише зміною форми власності на привабливі об’єкти.

При цьому орієнтир був зроблений на виробництво і експорт сировини з низьким рівнем доданої вартості, а не на випуск готової продукції. Це призвело до втрати, значною мірою, наукового і технологічного потенціалу української економіки.

Замість того щоб використовувати промисловий потенціал підприємств, і створити умови для насичення свого ринку за рахунок товарів внутрішнього виробника, був відкритий доступ для масового імпорту, який, маючи стартові конкурентні переваги, витіснив українські товари, і поставив крапку на перспективах вітчизняного виробництва.

Як підсумок, фінансові показники роботи держпідприємств у Китаї і Україні є продовженням проведених цими країнами реформ.

Згідно зі статистикою Китаю, в 2016 році загальний обсяг прибутку держпідприємств склав 350 млрд дол. (за 11 місяців 2017 року загальний обсяг прибутку держпідприємств склав 396 млрд дол., і зріс на 24% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року).

Згідно з даними Держкомстату, в 2016 році загальний збиток державних підприємств України склав 82 млрд грн (станом на 15.01.2018 дані за 2017 рік ще не оприлюднені).

При цьому наш уряд дозволяє збитковим і неефективним держпідприємствам і далі генерувати збитки, перебуваючи на шиї у держави.

Олександр Єжель

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua