Що дадуть бізнесу нові критерії Мінфіну щодо блокування податкових накладних


Що дадуть бізнесу нові критерії Мінфіну щодо блокування податкових накладних

Сьогодні величезна кількість платників відчувають негативні наслідки зупинки реєстрації податкових накладних (ПН). Нещодавно робоча група при Мінфіні напрацювала зміни в систему моніторингу ризиків з ПДВ, які застосовуються для їх блокування.

За участю бізнес-асоціацій робоча група проаналізувала випадки зупинки реєстрації накладних і виявили 6 основних проблем, з якими стикається бізнес. Для їх вирішення вже розроблено законопроект і проект наказу Мінфіну.

На думку юристів, за допомогою яких UBR.ua вивчив пропозиції Мінфіну, впровадження цих нововведень буде мати як позитивний, так і негативний ефект. У будь-якому випадку їх явно недостатньо для вирішення проблеми зупинки реєстрації ПН підприємств реального сектору економіки.

Що пропонується

Як відомо, Мінфін проти скасування системи блокування ПН як невід’ємної частини автоматичного відшкодування ПДВ. Оскільки це призведе до повернення відповідальності третьої особи, поновлення перевірок та відповідно зняття податкового кредиту по ланцюжку постачальників.

Тому пропонується доопрацювати як сам механізм блокування, так і критерії, які в ньому застосовуються.

Крок перший. Для зменшення випадків зупинки реєстрації накладних підприємств реального сектору, буде встановлений критерій «відсікання» — податкове навантаження на рівні 2-3% (зараз 5%).

Крок другий. Керівники головних управлінь ДФС отримають право протягом доби після зупинки реєстрації накладної самостійно відновити її на підставі критеріїв «реальності операції», виходячи з інформації, яка вже є в базах Державної фіскальної служби.

Крок третій. Податківці отримають право вимагати додаткові документи з обов’язковим зазначенням, якого саме документа не вистачило комісії ДФС для прийняття рішення про розблокування ПН. Так намагаються скоротити кількість відмов у відновленні реєстрації через недостатню кількість наданих документів.

Крок четвертий. У формі квитанції буде міститися інформація про документи, які потрібно надати на розгляд комісії по кожному типу транзакцій для зменшення кількості помилок.

Крок п’ятий. Платники, яким було відмовлено в реєстрації накладних в перші місяці роботи системи і які знаходяться в процесі адміністративного або судового оскарження, зможуть повторно звернутися із заявою про розгляд Комісії ДФС раніше наданих документів.

Крок шостий. Фіскальній службі буде передано право вносити зміни в критерії ризиків за обов’язковим погодженням з Мінфіном. Це прискорить процес впровадження змін в роботу системи.

Податкове навантаження

На думку юристів, всі пропозиції Мінфіну можуть поліпшити ситуацію. Найважливіше, що платнику дають можливість виявити причину блокування податкової накладної та вплинути на її розблокування.

Водночас будь-які критерії, які встановлює міністерство, не зможуть стовідсотково відсікати тільки шахраїв. На думку партнера юридичної фірми Sensum Віталія Мазура, запропоноване зменшення розміру податкового навантаження до 2-3% як критерій «відсікання» (з існуючих 5%), безумовно, зменшить випадки зупинки реєстрації податкової накладної підприємств реального сектору економіки.

«Але, на мою думку, цей ефект буде незначним, оскільки повністю не виключить проблему блокування ПН реального бізнесу», — вважає юрист.

Фінансовий аналітик Eterna Law Зоя Кравченко додає, що податкове навантаження підприємств і без злочинних дій може виявитися невисоким, оскільки економічна ситуація в країні породжує банкрутів.

«Ручне» відновлення

Щодо права керівників обласного рівня ДФС відновлювати реєстрацію заблокованої накладної думки юристів розділилися. Хтось вважає це благом, хтось бачить тільки корупційні ризики. Ймовірно, на практиці все буде залежати від конкретних відносин платників та податківців, так би мовити, на місці.

Старший юрист юф ILF Олена Калініна вважає, що це може прискорити прийняття Фіскальною службою рішення щодо реєстрації або нереєстрації накладної. За її словами, керівники обласних управлінь ДФС зазвичай знають компанії з реального сектору і на старті запуску цієї системи проводили купу заходів з проблем СМКОР.

Якщо реальному підприємству заблокували накладну, на підставі наявної інформації та наданих платником документів, керівник ГУ ДФС набагато швидше розгляне цю ситуацію і розблокує накладну.

«Раніше Державна фіскальна служба розглядала такі матеріали 5-10 днів при встановленому терміні в 5 днів. На обласному рівні вся ця процедура може зайняти 24 години. Для платника та його контрагента — це велика різниця», — каже Калініна.

За словами Зої Кравченко, труднощі може створити короткий проміжок часу для «ручного» відновлення реєстрації ПН. Доби може не вистачити, щоб платник встиг звернутися в податкові органи і там прийняли позитивне рішення.

Є й корупційні ризики такого механізму, що визнають у самому Мінфіні. Щоправда, там вважають, що саме від платника не потрібно подавати якісь додаткові документи, то і ризики корупції обмежені.

«Таке нововведення несе в собі величезні корупційні ризики і може призвести до того, що підприємствам наполегливо рекомендувати платити «абонплату», — вважає Віталій Мазур.

Крім того, як зазначає юрист ЮФ «Місечко та Партнери» Юлія Демиденко, скасування блокування не на рівні комісії ДФС передбачає появу нових правових норм і порядків, які будуть це закріплювати. Але для того, щоб «переписати систему», її потрібно на час призупинити, або, як просять представники бізнесу, повернути в тестовий режим.

Подання документів

Водночас юристи визнають, що реально може змінити ситуацію зазначення в квитанції документів, які треба подати на розгляд комісії з кожного типу операцій для зменшення кількості помилок.

«Будемо сподіватися, що у квитанції будуть вказувати конкретний перелік документів, а не все, що спаде на думку, як це відбувається зараз», — зауважив Віталій Мазур.

Олена Калініна також вважає в цілому відмінною ініціативу з приводу можливості ДФС вже під час розгляду скарг на рішення Комісії досліджувати додаткові документи, яких нібито не вистачило для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

«Але тут є ризик: фіскали можуть нафантазувати з приводу необхідного переліку документів для доказування правомірності правочину», — зазначила Калініна.

Юлія Демиденко відзначає також важливість зазначення конкретних документів, які потрібно подавати, оскільки в даний момент все закінчується на загальній фразі «ненадання документів, достатніх для прийняття рішення/надання документів з помилкою».

Водночас, за словами Віталія Мазура, таке нововведення може бути інструментом тиску, оскільки Комісія ДФС може запросити документи, які не були зазначені у квитанції. А оскільки вона повинна прийняти рішення протягом 5 робочих днів, то платник податків може не встигнути подати додаткові документи.

Як зазначають юристи, за 24 години підготувати повний пакет документів зможуть ті, у кого призупинили 5-7 накладних, а от якщо більше, то це буде проблематично. Адже ці файли ще потрібно відправити через електронний кабінет, який працює з перебоями.

Право платників повторно подати документи на розгляд податкової комісії, незважаючи на адміністративне або судове оскарження, це безсумнівний плюс, бо на даний момент, у зв’язку з судовою реформою процес оскарження може значно затягнутися. У підприємств з’явиться шанс у прискорені терміни зареєструвати ПН.

Щоправда, не зовсім зрозуміло, як буде реалізовано пропозицію Мінфіну про повторний розгляд матеріалів за заблокованими накладними.

«Для тих, хто зараз на стадії адміністративного оскарження це відмінний варіант, адже на розгляді в ДФС скарги за рішенням Комісії максимум від жовтня», — зауважила Олена Калініна.

А ось для компаній, які зараз вже сперечаються через накладні в суді, це не зовсім ефективний варіант. Позов потрібно буде залишити без розгляду, щоб скористатися правом перегляду рішення про відмову в реєстрації накладної.

Не факт, що сплачений судовий збір платнику повернуть. І далі немає гарантії, що повторний перегляд дасть позитивний результат. Компанія знову змушена буде йти в суд, витрачати гроші на судовий збір і витрачати гроші свого контрагента, який не отримав податковий кредит.

«Більш того, якщо зараз запустити механізм повторного перегляду матеріалів щодо заблокованих накладних з липня, то весь обсяг інформації за поточними податковими накладними просто зупиниться чи буде неякісно розглядатися», — кажуть у ILF.

Цей механізм можливо застосувати для тих компаній, які зараз проходять процедуру адміністративного оскарження рішень Комісії з урахуванням запропонованої ініціативи про витребування ДФС додаткових документів.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua