Як не стати жертвою шахраїв при інвестуванні в ICO — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як не стати жертвою шахраїв при інвестуванні в ICO

Особисті фінанси
590
В останні кілька місяців з’явилася велика кількість проектів, що залучають кошти через ICO: для стартапів це зручний механізм отримання коштів на розвиток. Але і як в будь-якій іншій сфері, тут є шахраї, які, отримавши кошти – зникають. Засновник бізнес-акселератора GrowthUP Денис Довгополий склав докладну інструкцію про те, як не стати жертвою шахраїв при інвестуванні в ICO-проекти. Редакція AIN.UA публікує короткі уривки презентації.
Фреймворк Дениса Довгополого передбачає проведення due diligence проекту, що випускає криптовалюту під власні потреби (обслуговування самого проекту). Спочатку йдеться про те, що валюта не має цінності без наданого проектом сервісу, а цінність сервісу забезпечує привабливість інвестицій у криптовалюту. Тому існують дві категорії інвесторів, яким стане в нагоді фреймворк:
інвестори, які вкладають гроші заради більшої кількості грошей в майбутньому;
інвестори, які вкладають гроші, щоб отримати сервіси (послуги) на початковому етапі і ще більше сервісів (послуг) в майбутньому.
Важливо розуміти, що близько 80% всіх проектів, які проводять ICO на сьогоднішній день, мають всі ознаки шахрайства. Тому інвестиції в подібні проекти повинні бути усвідомленими, особливо якщо мова йде про великі суми. Щоб виявити ознаки «скаму», оцінити всі ризики і зрозуміти потенціал проекту, потрібно провести детальне дослідження і аналіз проекту. Ось що потрібно дізнатися:
Команда проекту: засновники, адвайзери, топ-менеджери
Наскільки публічні члени команди? Як давно вони знають один одного і що у них спільного? Чи були у них за спиною інші проекти? В якій ніші? Успішні чи ні? Проаналізуйте соцмережі кожного із засновників проекту (Facebook + LinkedIn + Instagram + CrunchBase), подивіться на кількість друзів і публікацій, регулярність постингу і загальну активність акаунтів.
Сам проект: продукт, користувачі, партнери
Коли була заснована компанія? Чи є у проекту конкретний продукт і користувачі? Чи є підтвердження відносин з іншими технологічними партнерами? Чи залучав проект інвестиції раніше? Є два типи проектів: ті, в яких блокчейн використовується виключно в якості платіжного інструменту, і ті, які не можуть існувати без технології в принципі. У першому випадку ризики можна прийняти, розуміючи, що замість такого платіжного інструменту можна використовувати будь-яку іншу валюту. А от у другому випадку варто детальніше заглибитися в тему і проаналізувати, чи не ускладнює технічну реалізацію проекту використання блокчейну і чи можна запустити проект без використання технології.
PR, маркетинг і спільнота
Можливості залучити гроші в ході ICO забезпечують два види аудиторії. Перша – люди, які вже мають криптовалюту і яких потрібно змусити обміняти її на токени проекту. Для таких людей ліквідність традиційних криптовалют невелика, тому вони легко віддають свої монети в обмін на інші монети. Друга аудиторія: потенційні користувачі сервісу, які беруть участь в ICO, щоб отримати більше сервісів за свої гроші в майбутньому. Оцінка цих двох аудиторій, а також зони їх перетину, зможе приблизно показати потенціал зростання курсу монет в короткостроковій, середньостроковій і довгостроковій перспективах. Аудиторія проекту в основному складається з людей, які підписані на засновників у соцмережах і цікавляться іншими проектами, до яких засновники мають доступ. Але також важливими показниками є рівень роботи зі ЗМІ, блогерами та лідерами думок, трафік на ресурсах проекту, кількість передплатників у соцмережах і на форумах, профілі команди в блокчейн-ком’юніті.
Ринок
Шукайте інформацію про ринок, перевіряйте джерела і звіряйте всі дані, проаналізуйте конкурентів і їхні маркетингові стратегії.
Whitepaper
При аналізі Whitepaper потрібно в першу чергу дивитися на його повноту. Документ без конкретики і всіх потрібних даних – це погана ознака. Він має бути добре зверстаний, вичитаний і не повинен містити помилок або неточностей. Потрібно також розуміти, що шахраї роблять великі ставки саме на Whitepaper, довіряючи його написання досвідченій команді. На створення документа вони можуть витратити десятки тисяч доларів, довівши «папір» до ідеалу, тому навіть якщо все виглядає дуже добре – перевірте інформацію ретельніше.
Блокчейн
Провести аудит технології вам навряд чи вдасться, проте можна довіритися спільноті й оцінити спроектовану емісію за такими факторами:
наявністю інформації у відкритому доступі з оцінками і коментарями (GitHub, BitBucket, CoinGecko), наявністю докладних інструкцій до самого коду, а також збігу роботи смарт-контракту з описом в Whitepaper і на сайтах компанії;
обговоренням деталей технологічного боку проекту на профільних форумах.
ICO
Уникайте будь-яких ICO, де токен передає право власності або частку участі в компанії, на частку прибутку або частку в активах, а також забезпечує власнику статус кредитора.
Інвестори
Перевірте, чи достовірна інформація про залучення знакових інвесторів до ICO, якщо компанії це вдалося. В ході самого ICO подивіться на суми, які приходять на гаманець проекту і їх джерела, перевірте їх афільованість – іноді компанії можуть розмістити на сайті лого криптохеджфонду, який не має ніякого стосунку до проекту. І головне, відстежуйте всі суми понад 1000 ETH і 20 BTC.
Описані вище процедури допоможуть вам зрозуміти, чи варто взагалі інвестувати в конкретний проект. На ICO можна швидко заробити легкі гроші, проте варто пам’ятати, що набагато більше половини проектів просто є шахрайськими – ви ризикуєте втратити гроші і нерви.
Олексій Стеценко
За матеріалами:
Ain.Ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас