«Божевільний позитив Нацбанку»: 15 тез Наталії Яресько — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

«Божевільний позитив Нацбанку»: 15 тез Наталії Яресько

Казна та Політика
2500
Вчора міністр фінансів Наталія Яресько виступила у прямому ефірі одного з українських телеканалів. Питання, на які намагалася знайти відповідь голова Мінфіну, насамперед стосувалися податкової реформи та держбюджету на наступний рік. Зокрема, що станеться, якщо бюджет не встигнуть затвердити до Нового року. А така ймовірність є, оскільки вчора за підсумками консультацій між керівниками фракцій і груп у Верховній раді було ухвалено рішення про створення робочої групи, до якої увійдуть представники Кабміну і парламентарії для доопрацювання як податкової реформи, так і бюджету-2016.
Наталія Яресько, серед іншого, спробувала спрогнозувати курс гривні до долара на наступний рік; пояснила, для чого уряд планує легалізувати казино і що буде з соціальними пільгами. Також вона розповіла, чи планує зайняти крісло прем’єр-міністра України.
У цілому, на переконання міністра фінансів, 2015 рік минув досить продуктивно: уряд і НБУ «доклали максимум зусиль, щоб економіка і банківська система працювали якнайкраще». Forbes публікує основні тези Наталії Яресько, які вона озвучила під час виступу.
1. Я не планую йти з посади міністра фінансів, навіть якщо запропонують зайняти посаду прем’єр-міністра. У нас є прем’єр.
2. Усі в країні мають бути задоволені роботою Нацбанку. Із березня – це шалений позитив. Такого коливання нацвалюти, як у березні, вже немає. Були 182 банки, 62 з них уже витягнуто з системи, вони були неліквідними. Тепер у нас менше банків, але вони сильніші, система оздоровлюється.
3. Великого розриву між офіційним і готівковим курсом гривні не буде. Наша національна валюта не є фіксованою. Вона плаваюча, і я не думаю, що потрібно звертати увагу на невеликі валютні коливання. Програма реформ, стабільність і передбачуваність нашої системи дає можливість думати, що курс буде таким [24 гривні/$].
4. Україна занадто багато витрачала за всі роки своєї незалежності. За останні два роки ми зменшили видатки держбюджету від 53% до прогнозованих 43% ВВП наступного року. Це буде можливо, тільки якщо ми використовуватимемо наші цінні податки для потреб країни.
5. Єдиною можливістю для зменшення дефіциту бюджетного балансу і зменшення відпливу валюти з країни був тимчасовий збір [додатковий імпортний 5-відсотковий збір] та обмеження щодо валюти. Обмеження щодо валюти – це програма НБУ і МВФ, і я не можу сказати, коли точно [їх буде знято], але сьогодні ми їх знімаємо крок за кроком.
6. Ми не урізуємо соціальні гарантії, а навпаки, пропонуємо підвищити. Ми підвищили соцнорми на 13% – наступного року передбачено їх підвищення, і підвищення соціального прожиткового мінімуму на 12,5%. Всі пенсії наступного року в бюджеті повністю профінансовано. Цьогоріч не було заборгованостей ні за зарплатами у бюджетній сфері, ні за пенсіями; ми були дуже відповідальні.
7. Я не знаю, коли приберуть чорний ринок валюти – він вигідний тим, хто там торгує. Це питання до НБУ.
8. Зі зменшенням зовнішніх боргів усе йде дуже непогано. Ми зробили все, щоб зменшити, або списати, або відкласти їх на майбутнє, а не платити зараз. Зараз ми міняємо старі борги на нові з меншими процентними ставками і з великим часом для платежів. Може, за рік відкриється доступ до комерційних ринків. 218 млрд закладено на обслуговування зовнішнього боргу, девальвація збільшила, по суті, наші зовнішні борги, які ми маємо рахувати у валюті, а гривневі – у гривні.
9. Ми шукали баланс між передбачуваністю й поліпшенням. І такий баланс із податковою реформою ми знайшли.
10. Не тільки одні податкові ставки створюють податкову культуру. Вона створюється історично. А в нас, на жаль, вона радянська – 23 роки не платили податки, і поки це неприродно. Але зараз ми показуємо, на що йдуть податки – на оборону, Нацполіцію, послуги Мінюсту. Але ніхто не буде платити податки добровільно, знаючи, що можна піти в нал або домовитися. Має бути порядок, правила гри.
11. Було помилкою підвищувати рентну плату на газ для комерційної діяльності в межах 50%; наша пропозиція – 29%. Але це не має нічого спільного з тарифами. Вони будуються на середній імпортній ціні. Цього року ми домовся отримати $1 млрд від наших міжнародних партнерів, щоб не мерзнути взимку, і більше ніколи не стояти перед таким викликом.
12. Якщо ми перестанемо співпрацювати з МВФ, я вам обіцяю, що він [закладений у держбюджет валютний курс] буде набагато вищим. Курс, який ми закладали в бюджет, базується на тому, що ми залишимося у програмі співпраці з МВФ.
13. Можна вигравати в курсовій різниці, наприклад, з імпортними митами, а можна програвати, якщо ціна газу – у доларовій формі й за зменшеним курсом. Ми не використовуємо курс, щоб створювати такі різниці, Мінфін його навіть не вибирає, а використовує макроекономічний прогноз Мінекономіки та НБУ. Зрештою, МВФ погоджується на всі макроекономічні показники – що вони в середньому реальні. Кожен робить прогноз, і він змінюється [залежно] від ситуації.
14. Ми підтримуємо спрощену податкову систему, але виправляємо її так, щоб підприємці з меншим оборотом не платили більше, ніж інші. Яке буде бажання починати новий бізнес у дрібного підприємця за оподаткування 25%, коли у більшого підприємця – 0,7%, не кажучи вже про податок на прибуток? Наша пропозиція – 5,7% для всіх. Так ми хочемо заохотити підприємництво.
15. Найбільший для нас біль і робота – це адміністрування та реструктуризація ДФС. Ми плануємо змінити так звану «податкову міліцію» на це бюро розслідувань, де працюватимуть детективи у кримінальних справах та проводитимуть аудит.
Дарія Кравченко, Ольга Левкович
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас