0 800 307 555
0 800 307 555

Газова демонополізація: шукай, кому вигідно


Газова демонополізація: шукай, кому вигідно

Прем’єр Арсеній Яценюк назвав демонополізацію енергосектору одним з основних завдань для нового голови Антимонопольного комітету України Юрія Терентьєва. У цьому контексті глава уряду звернув увагу не тільки на ринок електроенергії та нафтопродуктів. Він також акцентував на діяльності газорозподільних компаній − облгазів, які, за його словами, «і фактично, і юридично зловживають своїм становищем на ринку».

Діденко проти Фірташа

У квітні з подачі Кабміну Верховна Рада прийняла закон «Про ринок природного газу», який змінює правила гри для облгазів. Він забороняє приватним операторам газорозподільних мереж використовувати державні газорозподільні станції (ГРС) на основі договорів господарського відання, без плати за експлуатацію. Такі повноваження залишилися закріплені виключно за державними операторами. А приватним власникам облгазів доведеться платити за транспортування газу по державних ГРС. Для цього їм знадобиться укладати договори на концесію чи оренду ГРС. Плата за експлуатацію державних ГРС ляже на плечі кінцевих споживачів: її буде закладено в тариф на транспортування газу.

Прийнята норма в першу чергу впливає на комерційні інтереси Дмитра Фірташа, який контролює 70% українських облгазів. За новими правилами гри, компанія, що володіє ГРС і займається роздрібною торгівлею, повинна розділити бізнес, вибираючи один із варіантів: продати частину компанії чи передати оперативне управління енергомережами незалежному оператору.

Крім АМКУ, Яценюк вже повідомляв про своє доручення міністру енергетики та вугільної промисловості Володимиру Демчишину врегулювати використання приватними компаніями газорозподільних мереж. «Я прошу підготувати відповідний акт, щоб навести лад у цьому секторі», – заявив прем’єр 15 травня.

«Раз прем’єр доручив − будемо виконувати», − сказав Демчишин в інтерв’ю Forbes. За його словами, заступник голови правління НАК «Нафтогаз України» Ігор Діденко уже займається цим питанням, розробляє концепцію проведення конкурсів. «На торги виставлять усі мережі. Якщо знайдуться кращі орендарі − добре, нехай платять за оренду цих труб. Ми оцінимо адекватну вартість оренди», − запевнив глава Міненерговуглепрому.

Спроба лібералізації

Серед переваг закону «Про ринок природного газу» Арсеній Яценюк називав підвищення інвестиційної привабливості українського енергоринку для зарубіжних інвесторів завдяки лібералізації газового сектору. «Ідеться про повну відповідність усього енергетичного сектору України Третьому енергетичному пакетові», – пояснив прем’єр. Він акцентував на важливості участі західного капіталу в управлінні газотранспортною інфраструктурою.

Незважаючи на спроби лібералізації, у сегменті газової торгівлі основні фінансові ресурси за підсумками 2015 року дістануться НАК «Нафтогаз України». Держхолдинг як керуюча компанія, по суті, сконцентрував на собі функції реалізації газу, купленого як в Україні, так і за кордоном.

Обсяг споживання «блакитного палива» в Прогнозному газовому балансі на 2015 рік, затвердженому Кабміном минулого місяця, передбачено на рівні 36,4 млрд куб. м.

Враховуючи ціни на газ, які діють з 1 квітня 2015 року, Forbes підрахував: внутрішній ринок газу України в грошовому вираженні цього року становитиме 245 млрд гривень – саме таку суму протягом року заплатять за газ споживачі всіх категорій. Із цього ресурсу понад 120 млрд гривень (49%) дістанеться «Нафтогазу».

По-перше, з валового виторгу за проданий газ варто відняти кошти, які надійдуть до держбюджету як ПДВ. Із цією метою, крім ставки податку, враховують установлені ціни газу для кожної категорії споживачів, а також обсяг річного споживання, вказаний у Прогнозному балансі газу на 2015 рік. Також окремо визначають суму 4% цільової надбавки на ціну газу, яка також надходить до держбюджету.

Отже, разом бюджетні надходження за цими двома статтями за рік становитимуть 47,2 млрд гривень – у держскарбниці осяде 19% сукупного виторгу від продажу газу.

По-друге, після очищення від податків із решти суми виторгу треба відняти витрати (тарифи) на транспортування і доставку газу до його кінцевих споживачів – спочатку магістральними газопроводами (за них відповідає державне ПАТ «Укртрансгаз»), а потім – розподільчими мережами, які належать до парафії облгазів. Якщо виходити з чинних тарифів, встановлених державним регулятором – Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), «Укртрансгаз» за свою роботу отримає 11 млрд гривень, а облгази – майже удвічі менше: 6,5 млрд гривень.

Після вилучення податків і транспортних витрат залишається вартість газу як товару – вона становить 180,7 млрд гривень.

Близько 40 млрд гривень із цієї суми дістанеться приватним газодобувним компаніям та «Укрнафті», які реалізують свій газ безпосередньо промисловим підприємствам.

Гірше йдуть справи у держкомпанії «Укргазвидобування», яка продає весь газ своїй материнській компанії («Нафтогазу України») за встановленою НКРЕКП ціною – 1590 гривень за 1000 куб. м. У результаті в «Укргазвидобування» залишається 20 млрд гривень.

А левову частку грошей, заплачених споживачами за газ, отримає НАК «Нафтогаз України» – йому дістанеться 120,6 млрд гривень, або майже 50% валового виторгу від реалізації газу.

Світлана Долинчук

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
Весь ринок:Енергетика
Все, що ми знаємо про:АМКУ Кабмін
Опитування
В Контексті Finance.ua