Як рітейл потрапив в сіті Антимонопольного комітету — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як рітейл потрапив в сіті Антимонопольного комітету

Кримінал
514
Наприкінці квітня Антимонопольний комітет України (АМКУ) визнав винними 14 найбільших торговельних мереж та дослідницьку компанію «АСНільсен Юкрейн» у картельній змові і зобов’язав їх сплатити понад 203 млн гривень штрафних санкцій. Це найбільший штраф в історії українського роздробу і один з найбільших – в українській антимонопольної практиці. Фігуранти розслідування, яким загрожує від 78,4 млн гривень («Фоззі-Фуд») до 0,1 млн гривень («Еко») санкцій, вважають рішення неправомірним і оскаржують його в суді. Прийоми і методологія, застосовані Комітетом, на думку відповідачів, не витримують жодної критики, суму штрафів вирахувано некоректно, а сама гучна справа «роздувається» в.о. голови АМКУ Миколою Барашем, який прагне зайняти пост глави відомства − досі вакантний.
Йому є що відповісти
На жаль, всі наші спроби отримати інформацію, яка могла б суттєво скорегувати або змінити висновки розслідування, успіхом не увінчалися.
Український роздрібний ринок має конкурентну структуру. У таких умовах має відбуватися, щонайменше, зниження цін, підвищення якості і стимулювання виробництва.
Але сталося навпаки. У 2012 році, коли по всій країні ціни на споживчі товари знижувалися, в Києві вони продовжували зростати. За період розслідування (2013 рік до базового 2010-го) ціни по всій країні зросли на 66,9%, тоді як доходи населення − всього на 38,9%, і, відповідно, зросли витрати на придбання товарів та послуг на 50%. Такі зміни не можуть відбуватися на конкурентному ринку.
Не піддається чіткому поясненню ситуація з ціноутворенням. Сьогодні середня торговельна надбавка рітейлерів повинна становити 15-16%, але в реальності вона втричі вища.
Небезпечна інформація
Аналіз ситуації виявив існування між мережами інформаційного обміну – як у формалізованому, так і в неформалізованому вигляді. Це так звана схема Hub & Spoke (маточина-спиця), всім відома система картелів, яка була застосована на Заході.
Комітет прекрасно розуміє, що без обміну інформацією конкуренції на ринку не буває. Але вона має надаватися адекватно. Нерівномірність розподілу ринкової інформації стимулює обмеження конкуренції. Доведено: якщо між суб’єктами є істотна різниця в обізнаності, то в них виникає ринкова влада, навіть на формально конкурентному ринку. Я переконаний, що цей ефект мав місце при обміні даними в рітейлі.
Жодна з торговельних мереж не надала інформації, яка б свідчила про наявність власного моніторингу ситуації на ринку в необхідних обсягах.
Окремо хочеться сказати про тяжке становище постачальників, яким нав’язують додаткові послуги без належного обґрунтування їх змісту та вартості таких послуг. Постачальники змушені платити чималі кошти на користь торговельних мереж, як правило, у відсотковому співвідношенні до вартості доправленого товару. Таким чином, чим більша вартість поставлених товарів, тим більше дохід мережі. Обсяг таких додаткових послуг, який закладено в ціну, вдвічі більший, ніж торгова націнка.
Сьогодні стали з’являтися питання про адекватність суми накладених санкцій у нинішній непростій економічній ситуації. Чи не призведе така міра до банкрутства? Або навпаки – чи можуть торговельні мережі уникнути матеріальної відповідальності?
Що стосується можливої корекції штрафів, то в рамках антимонопольного законодавства неможливо переглянути розмір штрафів, якщо не буде виявлено нових обставин у справі. При накладенні санкцій по відношенню до суб’єктів, які отримували до 20 млрд гривень додаткових доходів, штраф у 200 млн гривень, переконаний, не стане причиною банкрутства тієї чи іншої мережі.
Спроби довести до банкрутства підприємство не позбавлять від матеріальної відповідальності. Штраф визначено не для залякування учасників ринку або інших суб’єктів господарювання, а для того, щоб стимулювати роботу за ринковими конкурентними умовами.
Далі буде
Сьогодні є достатньо підстав для винесення рішень щодо інших справ, в яких Комітет проводить розслідування. Через два тижні відомство розраховує прийняти рішення щодо зловживань операторами автозаправних станцій (АЗС) монопольним становищем на ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами.
Не переключайтесь
Сьогодні є достатньо підстав для винесення рішень по інших справах, за якими Комітетом ведеться розслідування. Через два тижні відомство розраховує прийняти рішення щодо зловживань операторами автозаправних станцій (АЗС) монопольним становищем на ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами.
Цікаві речі відбуваються на ринку торгівлі алкоголем. В рамках дослідження, яке проводить АМКУ, закуплено 103 зразки вина, з яких 46 – навмисно фальсифіковані.
На завершальній стадії знаходиться розслідування щодо порушень законодавства на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами. АМКУ досліджує весь ланцюжок – починаючи з імпортерів і закінчуючи аптеками. Є цікаві результати, які показали завищення цін на 30-60%.
Також Комітет взявся аналізувати ситуацію на ринку будматеріалів, зокрема, діяльності мережі гіпермаркетів будматеріалів і товарів для дому «Епіцентр К». Тут існують проблеми із завищенням товарних меж ринку.
Є також ідея відновити розслідування на авторинку, почати дослідження ринку побутової та електронної техніки. В обох сегментах є проблеми з ціноутворенням і асортиментом продукції.
Микола Бараш
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас