Податок на добро


Податок на добро

Через війну, а тепер і розпад коаліції в парламенті, залишилися поза увагою законопроекти про діяльність благодійних організацій, на ухвалення яких волонтери чекають фактично з моменту Майдану. Добровольці, котрі збирають кошти на сім’ї «Небесної сотні», а тепер – для військових в АТО, скаржаться на необхідність сплачувати 17% податку від суми благодійної допомоги. LB.ua намагався з’ясувати, чому ці законопроекти блокуються в Раді.

За даними Єдиного державного реєстру установ та організацій України, оприлюдненими Держстатом, станом на 1 липня цього року зареєстровано 14 тисяч 689 благодійних організацій. Робота більшості з них – неефективна. Одна з причин – недолуге законодавство, яке не просто не стимулює займатися благодійністю в Україні, а й ставить палки в колеса. Період Майдану, а тепер і подій на Сході України загострив проблему благодійництва.

За словами директора Українського форуму благодійників Анни Гулевської-Черниш, благодійні фонди та організації, які сьогодні займаються порятунком життя поранених і біженців, обмежені розміром в наданні допомоги на суму 1710 грн (одній людині за рік). Більша сума обкладається податком. Крім цього, всі волонтери, які сьогодні збирають на свої картки кошти для закупівлі спорядження для армії, ліків і протезів для поранених, продуктів для біженців будуть змушені заплатити на початку наступного року податок у розмірі 17% від зібраних протягом цього року коштів. За покупку протезів для поранених, а так само за їх психологічну і фізичну реабілітацію фонди та організації платять податки в розмірі до 50%.

«З коштів, які надійшли сім’ям «Небесної сотні», 10 мільйонів склали податки. А їх могли отримати люди, які цього потребують», – розповіла директор Благодійного фонду “Фонд громади Приірпіння” Анастасія Попсуй. І додала, що загалом 49 із 54 мільйонів, зібраних під час телемарафону, отримали 95 сімей загиблих.

«Зважаючи на те, що волонтери продовжують збирати кошти і закупляти необхідні товари для військових в АТО, питання оподаткування благодійництва – дуже актуальне. Чому ці кошти повинні надходити в державу? Якщо вона сама не може допомогти цим людям, то хай хоча би не забирає те, що жертвують прості люди», – додає Попсуй.

У парламенті зареєстровано три законопроекти (№№4172а, 4173а, 4176а), котрі безпосередньо стосуються діяльності благодійних організацій, до розробки яких долучилися самі благодійники. Ними передбачається, зокрема, самостійне визначення благодійною організацією складу та розміру адміністративних витрат, усунення норми про оподаткування благодійної допомоги, що перевищує неоподатковуваний граничний розмір отриманої нецільової благодійної допомоги, що цього року становить 1 710 гривень, а також надання доступу благодійним організаціям до фінансової підтримки за рахунок бюджетних коштів на рівні із громадськими об’єднаннями.

Поки до сесійної зали вони не дійшли, депутати навіть відмовилися вносити їх в порядок денний на засіданні 22 липня. «Законопроекти не розглядали, бо не було такого бажання і до них не дійшла черга, – заявив один з авторів законопроектів позафракційний депутат Юрій Дерев’янко. – У парламенті розглядається все не зовсім за регламентом, деякі законопроекти ставляться на голосування швидше, деякі – пізніше. А в день оголошення про припинення коаліції (24 липня – ред.) взагалі не був підтриманий жоден законопроект. Це від психологічного шоку, чи що?..»

Одразу поспіла і реакція від благодійних організацій.

«У вівторок, 22 липня, під час пленарного засідання Верховної Ради фракція УДАР відмовилась голосувати за включення в порядок денний цієї сесії законопроекти №4172а і №4173а», – повідомила Гулевська-Черниш, посилаючись на заяву керівника фракції УДАР Віталія Ковальчука.

В УДАРі пояснили таке рішення тим, що ці законопроекти «на думку фахівців, насправді стосуються не тільки Майдану і АТО, але й надають можливостей виведення з-під оподаткування коштів через олігархічні фонди.

«Ми не підтримуємо можливість виведення олігархами коштів з-під оподаткування, але ми єдині внесли проект, який звільняє від податків благодійну допомогу потерпілим в АТО. В нашому проекті є захист саме учасників АТО – і військовослужбовців, і мирних жителів – постраждалих матеріально, поранених, сімей загиблих», – пояснив депутат від УДАРу Валерій Пацкан, повідомляє прес-служба партії.

Йдеться про два законопроекти №4295а та 4296а, що, зокрема, передбачають звільнення фізичних осіб, суб’єктів господарювання мікро- та малого підприємництва, що зареєстровані в Луганській і Донецькій областях від сплати податків до закінчення АТО, звільнення від оподаткування матеріальної допомоги, яка надається постраждалим та сім’ям загиблих.

Одна з авторів законопроектів – депутат від УДАРу Оксана Продан не називає їх альтернативними тим, які пропонують благодійні організації.

«Розгляд наших проектів жодним чином не пов’язаний з розглядом зазначених Вами проектів (№№4172а, 4173а, 4176а), вони різні за цілями та нормами… Ми пропонуємо Верховній Раді прийняти комплексне рішення щодо захисту мешканців Донбасу, бійців, які захищають на Сході Україну та їх сімей», – пояснила Продан і запевнила, що УДАР готовий підтримати будь-які законопроекти, якщо вони справді важливі.

Разом з тим, у парламенті зареєстрований ще один законопроект №4245а, поданий депутатами Анатолієм Кінахом і Олегом Ляшком щодо оподаткування благодійної допомоги. Він перегукується із законопроектами Продан і Геращенко. Ним пропонується звільнити від «оподаткування благодійної допомоги, що надається постраждалим фізичним особам, які у період з 29 листопада 2013 року та/або у 2014 році під час мирних протестів, чи антитерористичної операції, чи за умов особливого часу зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, та/або в яких в цей період було пошкоджено/зруйновано нерухоме та рухоме (у вигляді транспортного засобу) майно, чи родичам таких осіб».

На сайті парламенту зареєстрована і постанова Комітету з питань податкової та митної політики з рекомендаціями ухвалити за основу цей законопроект та доопрацювати його до другого читання. Таке рішення нібито було ухвалено під час засідання комітету 23 липня. Втім, члени комітету кажуть, що під час засідання не було кворуму для підтримки будь-яких питань.

Як повідомляють джерела LB.ua, на засіданні таки не вистачало членів комітету, втім, підписи за цей проект постанови потім позбирали і в кулуарах Ради. За словами співрозмовника, на комітеті прозвучала пропозиція об’єднати законопроекти Кінаха-Ляшка і Продан-Геращенко.

«Законопроект Ляшка і Кінаха – це альтернативний до законопроекту Продан і Геращенко. Як перший, так і другий не вирішує системні питання благодійних організацій. Лише звільнить від податків фізичні особи, які поранені під час АТО або сім’ї, які втратили родичів, чи біженців, чиє майно було зруйноване. На мою думку, це популістські закони – вирішать одну проблему, яка виникла в даний момент. А все, що навколо цієї проблеми, і організацій, які залучені до цього процесу, не вирішується, – зауважує Гулевська-Черниш. – Зараз ми хочемо домовитися з «УДАРом», Кінахом, щоб взяти за основу наш законопроект і включити положення про жителів Донбасу».

Наразі ситуація з розглядом законопроектів у парламенті зависла. За припущеннями директора Українського форуму благодійників, парламент може повернутися до цього питання на засіданнях 12-16 серпня.

У свою чергу, за словами Оксани Продан, скоріше за все законопроекти, котрі стосуються звільнення від податків жителів АТО «підуть своїм шляхом в сесійний зал, а законопроекти щодо благодійних організацій – своїм».

Вікторія Матола

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua