Фінансову систему країни готують до "особливого періоду" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Фінансову систему країни готують до "особливого періоду"

Кредит&Депозит
10177
Уряд прискореними темпами напрацьовує законодавчу базу, яка дозволить мобілізувати фінансові ресурси на випадок військової інтервенції або введення надзвичайного стану в країні або на окремих її територіях. Міністерство фінансів підготувало і подало на засіданні Кабінету міністрів проект закону про фінансову систему України в особливий період (копія є в розпорядженні «Капіталу»). Документ авторства міністра фінансів Олександра Шлапака регламентує роботу всієї фінансової системи і боргової політики держави. Набрання чинності норм цього закону можливе з моменту оголошення рішення про мобілізацію, в тому числі і прихованої, а також з моменту введення воєнного стану в Україні або окремих її частинах, а діяти він буде до укладення миру. Таким чином, після прийняття закону Верховною Радою уряд фактично в будь-який час зможе скористатися його нормами.
Нагадаємо, що часткова мобілізація в Україні була оголошена 17 березня відповідним указом в.о. президента Олександра Турчинова. На 2 квітня було мобілізовано 19 тис. військовослужбовців. У понеділок, 7 квітня, у Верховній Раді був зареєстрований проект закону про необхідність введення надзвичайного стану в Донецькій, Луганській і Харківській областях. Хоча на п’ятничному засіданні Кабміну прем’єр-міністр документ повернув «через недостатньо чітке визначення, що є особливим періодом», загальні положення законопроекту не викликали у міністрів питань. Джерела в уряді кажуть, що повторно документ буде винесений на засідання Кабміну вже найближчим часом, щоб проголосувати його у Верховній Раді.
Бізнес-внески
Від банків уряд вимагатиме здійснювати пріоритетне кредитування підприємств, які отримають державне оборонне замовлення, і фінансувати рішення мобілізаційних завдань. Також фінустанови зобов’язані будуть забезпечити готівкою органи військового управління. Координувати роботу банків, допущених до роботи в особливий період, покликаний Національний банк, який при цьому сам визначить перелік таких фінструктур. На потреби кредитування військово-промислового комплексу зможуть залучатися кошти і небанківських фінустанов. За це останнім будуть нараховані відсотки за надані кредити. Однак у проекті закону не сказано ні про те, яким чином буде розраховуватися вартість ресурсів, ні про те, які кошти (власні чи клієнтські) фінустанов будуть залучені державою. Також у документі сказано, що в день оголошення рішення про мобілізацію або з моменту введення воєнного стану небанківським фінансовим організаціям забороняється перерахування коштів за кордон.
Народна допомога
Бізнес буде не єдиним джерелом фінансування потреб держави. Крім добровільних пожертвувань, купівлі державних цінних паперів і лотерей, населення зобов’яжуть поділиться з державою і частиною своїх депозитів. «У разі введення воєнного стану та накладення мораторію на виплату банківських депозитів кошти клієнтів, які знаходяться на вкладних (депозитних) рахунках у банках, та кошти небанківських фінустанов, що належать громадянам, можуть залучатися для задоволення потреб держави шляхом зарахування їх частини до держбюджету», – йдеться в документі. Якою буде ця частина, законопроект не регламентує – вона буде встановлюватися безпосередньо урядом. Втім, примусове відчуження не буде безкоштовною експропріацією приватної власності – держава планує оформити це як держборг у вигляді державних цінних паперів. Згідно з даними Національного банку, на 1 березня 2014 року кошти фізичних осіб у банківській системі становили 441,5 млрд грн. Така ж схема буде використана урядом і для коштів фондів обов’язкового державного соціального і пенсійного страхування.
Державний вектор
Фінансовими ресурсами для держави в «особливий час», крім класичних джерел доходів у вигляді бюджетів усіх рівнів, позик і кредитів, будуть власні кошти фінустанов і золотовалютний резерв України. Держава, в свою чергу, залишає за собою право тотальної економії на утриманні бюджетних організацій та припинення капітальних витрат. Також Кабмін отримає право на перегляд держзамовлень на виробництво товарів і послуг, на скорочення витрат на природоохоронні та інші заходи, що «не мають вирішального значення в організації відсічі збройної агресії», йдеться в законопроекті. Всі фінансові ресурси, сконцентровані урядом, будуть направлятися на потреби Збройних сил.
Щоб забезпечити зростання надходжень до держбюджету, уряд в односторонньому порядку може збільшувати ставки податків і зборів, а також скасовувати податкові пільги. При цьому зарахування всіх загальнодержавних податків і зборів буде проводитися безпосередньо до держбюджету. Кабмін також отримає право припиняти обслуговування зобов’язань за державним та гарантованим державою боргом.
Юристи визнають, що поточну нестандартну ситуацію в Україні необхідно врегулювати відповідним законодавчим актом, однак застерігають, що підхід до такого документа має бути дуже зваженим і професійним. «Державна система взагалі і фінансова зокрема не може працювати в нормальному режимі, якщо в державі відбувається мобілізація. У цивілізованій Європі вже багато років нічого подібного не відбувалося і відповідно держави просто не готові до подібних речей. Росія окупувала частину нашої території, але ми не воюємо. Відповідно, ніяке законодавство нічого подібного не передбачало», – констатує старший партнер ЮФ «Ілляшев і Партнери» Роман Марченко. Разом з тим, на думку старшого юриста ЮФ «Василь Кмсіль і Партнери» Наталії Доценко-Білоус, законодавці повинні дуже акуратно підійти до питання визначення термінів, критеріїв і особливо повноважень суб’єктів, які вправі вводити те чи інше положення. «Ціна помилки, упущення або законодавчої прогалини в даному випадку – незворотність економічних наслідків. Це може призвести до колапсу», – побоюється Наталія Доценко-Білоус.
Діана Роженцева, В’ячеслав Мироненко
За матеріалами:
Капітал
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас