Інвестпривабливість України зросла до максимуму з 2011 року


Інвестпривабливість України зросла до максимуму з 2011 року

За дослідженням Європейської Бізнес Асоціації (ЕВА), Індекс інвестпривабливості України в першому кварталі 2014 року виріс до 2,72 відсоткового пункту. При цьому індекс за четвертий квартал 2013-го становив всього лише 1,81 в.п.

Різке зростання викликане сподіваннями на зміни, покладеними бізнесом на новий уряд. На підтвердження тому – ривок, який відбувся після виборів президента, коли до влади прийшов Віктор Янукович. Бізнес тоді теж сподівався на позитивні зміни, і на хвилі очікувань індекс підскочив з 2,57 в.п. до 3,25 в.п. До середини 2011 року Індекс продовжував зростати, але досягнувши в другому кварталі 3,39 в.п. пішов на зниження.

На сьогодні бізнес визначив кілька вже доконаних позитивних змін. Це зміна уряду, можливість відкритого діалогу між суспільством і владою і очікування професійних дій нової команди і отримання фіндопомоги з-за кордону.

Серед негативних змін бізнес відзначив не надто активні дії уряду і не зовсім виразну його позицію щодо подолання кризи і пов’язаної з ним нестабільності. Крім того, вони негативно оцінили ситуацію в Криму і на сході України.

На думку президента ЕВА Томаша Фіали, показник ВВП в Україні може стабілізуватися в четвертому кварталі, а з 2015 року ВВП почне зростати.

При цьому він зазначив, що економіка України може продемонструвати зростання ВВП, починаючи вже з четвертого кварталу 2014 року, проте “поки що ті проблеми, які створює Росія, сильно псують картину”.

“Це і ціни на газ, і обмеження українського експорту до Росії, окупація Криму. Росія завжди створювала проблеми для України”, – сказав він.

Кшиштоф Слідецький, Голова представництва Aslellas Pharma Europe BV в Україні, відзначає, що бізнесу хотілося б бачити більш системні і більш передбачувані реформи.

Він наводить у приклад запровадження ПДВ на ліки. “Я б більше ніколи не хотів бачити впровадження податку таким способом. Будь-який платник податків хоче бачити передбачуваність, щоб мати можливість розпланувати найближче майбутнє, тому в розвинених країнах податки не вводяться протягом року. А ПДВ був введений за тиждень до виконання. Це фізично не дає можливості для підготовки ані органам держави, ані компаніям”, – говорить він.

За словами Слідецького, введення ПДВ викликало величезні складнощі, і якість самого закону під питанням – не до кінця зрозуміло, яка ставка ПДВ повинна застосовуватися на кордоні: 7% або 20%.

“Це приклад тих помилок, які не варто повторювати, говорить він. – З іншого боку, ми бачимо велике бажання з боку уряду і міністерства виправити ці помилки. Сподіваюся, таке виправлення буде мати місце”.

У свою чергу Дмитро Шоломко, директор Google в Україні, зазначив, що IT індустрія відчувала себе в кризу непогано.

“Ця індустрія одна з тих, – говорить він, – які виникли порівняно недавно і менше регулювалися, яка добре працює з замовниками з-за кордону незалежно від економічної ситуації в країні. Тому економічної кризи в ній не трапилося”.

Він вважає, що прийняті зараз для індустрії рішення позитивні, але їх недостатньо. “За пільгами IT компаніям має йти стимулювання внутрішнього попиту, – вважає він. – Повинні бути реформи телекомунікацій, прийняття законів про електронну комерцію, про фінансову систему, про обіг електронних грошей. Повинно мати місце стимулювання місцевої електронної комерції та допомогу компаніям, які працюють з іноземними замовниками”.

В Україні, на його думку, великий потенціал для цієї індустрії. Окремі проекти можуть успішно розвинутися всього за 6-9 місяців.

Говорячи про ситуацію в логістиці, Олег Вержбицький, генеральний директор DB Schenker, зазначив, що Україні ще дуже далеко до європейських і світових стандартів. Але логістика – це найбільші держпідприємства країни: Укрзалізниця, Укрпошта, Укравтодор і так далі.

За словами Олега Вержбицького, не всі дії уряду однозначні. Так, першого числа був призначений новий гендиректор Укрзалізниці – Борис Остапюк. “Якщо подивитися резюме цієї людини, – зазначає Вержбицький, – він кілька разів підозрювався в корупції, має дуже тісний зв’язок з блоком Юлії Тимошенко. Це на підприємстві-монополістові, яке приносить країні щороку сотні мільйонів доларів збитків. І тут же, 4 числа, Яценюк каже, що 25 млрд грн держава готова надати у вигляді гарантій для Укрзалізниці на інвестпроекти. Я не уявляю логіку прийняття рішень щодо призначень. Мабуть, це все дуже політично”.

Укравтодор – теж мононополія. “Єдине логічне рішення питання щодо нього – приватизація, але не у формі АТ, а у вигляді концесії”.

На думку Вержбицького, було б правильно віддати його фірмам, які вже по 50 років займаються в Європі будівництвом доріг та інфраструктури, і потім здають побудоване в оренду. Вони можуть створити альтернативну дорогу, поруч зі старою безкоштовною – нову, швидкісну, хорошу, але платну.

“Не повинна бути безкоштовною дорога. Чому платники податків, наприклад, пенсіонерки, повинні платити збір для будівництва тих доріг, якими вони не їздять? Я хочу їхати по трасі Київ-Одеса? Так я можу заплатити 100 грн і їхати по шикарній дорозі! Або мати альтернативу і їхати безкоштовною, але з дірками. Але ці рішення не цікаві тим, у кого є доступ до бюджетних грошей та їх розпилу”.

Крім того, за його словами, у нас дуже відстале портове господарство. “Порт Одеса обробляє на день 300-500 контейнерів. А порт Гамбурга обробляє в день 25 тис. контейнерів”, – пояснює він.

У зв’язку з цим він згадує про нинішній проект закону № 4431 щодо монополізації. У старому законі, який прийняла минула влада, було визначено, що за господарську діяльність відповідає одна юрособа, а за операційну діяльність та обробку – інша. “Тепер вони знову хочуть злити їх разом, щоб мати можливість отримувати відкати за інфраструктурні проекти” – констатує він.

Але й Вержбицький бачить світлу сторону: в уряді йдуть на контакт і готові до обговорення законопроектів.

У свою чергу Тимур Бондарьов, керуючий партнер компанії Arzinger , зазначив, що будь-які економічні реформи не можна проводити, не розпочавши судову реформу. “Думаю, такі зміни в Індексі пов’язані саме з обіцянками про реформування судової системи, – вважає він. – Тому що бізнес втомився від того, що відбувається. Не тільки міжнародний, але і український бізнес втомився, хоча раніше він міг працювати за цими правилами”.

“Після такої реформи люди у владі зовсім інакше будуть ставитися до своєї роботи, – переконаний він. – Це допоможе забезпечити прозорість прийнятих ними рішень”.

За словами Тимура Бондарьова, ця реформа є першочерговою, тому що коли влада буде розуміти невідворотність покарання, її покинуть багато знайомих сьогодні осіб.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua