Чому в Україні рекордно впало виробництво пива — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому в Україні рекордно впало виробництво пива

Фондовий ринок
3338
Асоціація «Укрпиво»​​, що об’єднує близько 80% виробників пива в Україні, підбила підсумки роботи галузі у 2013 році. Вони невтішні. За підсумками року обсяги виробництва пива скоротилися на 8% – до 276,3 млн. дал порівняно з 2012 роком. Це найгірша динаміка ринку за більш ніж 10 років. Попередній антирекорд був поставлений за підсумками 2009 року – тоді ринок просів на 6,2%. В окремі періоди 2013 року негативні показники динаміки були двозначними: за даними «Укрпива», за останні чотири місяці минулого року падіння становило 17% порівняно з аналогічним періодом 2012-го.
За оцінкою виконавчого директора «Укрпива» Ігоря Товкача, в 2013 році потужності з виробництва пива в Україні були використані компаніями на 60%, а за останні чотири місяці – трохи більше 40%.
Ключові гравці ринку, велика частина яких – підрозділи транснаціональних компаній, ще не готові відзвітувати за підсумками року, посилаючись на відсутність затверджених даних від головних офісів. Українська корпорація «Оболонь» відмовилася повідомити обсяг виробництва торік. Але проміжні результати роботи пивоварів не давали підстав розраховувати на річну позитивну динаміку.
За підсумками перших шести місяців минулого року, які були більш успішними, ніж катастрофічна друга половина року, «САН ІнБев Україна» скоротила продажі пива на 5,6% порівняно з аналогічним періодом 2012 року. «Оболонь» у першому кварталі 2013 року виготовила на 16,2% менше пива, ніж у січні-березні 2012-го – 10,5 млн дал. «Микулинецький бровар» раніше прогнозував скорочення свого виробництва за підсумками 2013 року на 5-6% – до 1,26-1,27 млн дал пива.
Скорочення продажів пива фіксують і рітейлери. У торговельній мережі «Велика Кишеня» падіння в натуральному вираженні становило за підсумками року 6%. При цьому, як стверджує комерційний директор мережі Дмитро Каширін, в основному «постраждали» середньоціновий сегмент і «середній мінус». У преміального пива – своя аудиторія, яка набагато менше схильна до загальних негативних економічних тенденцій в країні.
Порожня кружка
Основною причиною скорочення обсягів виробництва пивовари вважають зниження купівельної спроможності населення поряд з підвищенням цін на пиво приблизно на 11% (у річному вираженні). За даними компанії «GfK Україна», осінь 2013 року показала найнижчий за останні півтора року індекс споживчих настроїв в Україні.
Крім економічних факторів, на галузь вплинули і регуляторні ініціативи. Денис Хренов, директор з правових питань та корпоративних відносин ПАТ «САН ІнБев Україна», констатує, що на обсягах продажів негативно позначилося підвищення податку на хмелярство і виноградарство (з 1% до 1,5%), а також ставок акцизного податку. Постраждали пивовари і від ініціативи цілої низки місцевих рад про заборону продажу пива у вечірній і нічний час. «У підсумку все це катастрофічно позначилося на роботі пивоварної галузі в цілому, і нашої компанії зокрема», – зазначає Хренов.
Як додають в «Carlsberg Україна», на ринок негативно вплинула і аномальна погода торік – снігова весна, дощове літо, дуже холодний вересень. «За нашими власними підрахунками, у 2013 році погода викрала у нас близько 2% ринку», – нарікають в компанії.
Скоротивши обсяги споживання, українці істотно скоригували і його структуру. За інформацією «Укрпива», минулого року, як і роком раніше, спостерігалася тенденція до зростання споживання пива низькоцінового сегмента. «Сегмент середньоцінового пива вперше в історії сучасної України поступився місцем дешевому», – акцентує Денис Хренов.
Чи виграли від скорочення ринку пива конкуренти пивоварів? Офіційно виробники горілки говорять: ніяких преференцій не отримали, в їх рідній галузі справи йдуть не краще. За оцінкою фахівців «Кримської горілчаної компанії» (КВК), в 2013 році падіння виробництва по галузі становить більш ніж 18%. «Протягом року ми спостерігали тенденцію до зменшення купівельної спроможності громадян. Однак ми не бачимо прямої залежності переходу споживачів з пива на горілку», – пояснює Віталій Мільнічук, директор зі зв’язків з громадськістю «Кримської горілчаної компанії». При цьому він не виключає, що зростання споживання могло відбутися за рахунок тіньового сегмента. «Рівень тіні до кінця року зріс до 45%», – стверджує представник КВК.
Пивний 2014-й
Пивовари зберігають песимізм і щодо нинішнього року. «Падіння продовжиться, і навіть за умови дуже спекотного літа ми не зможемо подолати негативні тенденції, які накопичувалися з 2008 року», – йдеться в повідомленні прес-служби «Carlsberg Україна». За підрахунками фахівців компанії, навіть за відсутності негативних для галузі факторів, зокрема, збереження акцизного статус-кво, зростання ринку не очікується: «Падіння виробництва становитиме не менше 10% за підсумками року».
Компанії продовжують тактику оптимізації витрат: «Carlsberg Україна» і «САН ІнБев Україна» концентрують виробництво на майданчиках у Києві та Чернігові відповідно. «ІнБев» скоротила близько 20% співробітників в Миколаєві. «Оболонь» знизила обсяги виробництва на підприємствах у Фастові та Охтирці і розвиває непивні напрямки бізнесу: випуск соків прямого віджиму під ТМ «Дарунок саду» і виробництво солоних сухариків.
Анастасія Абраменкова
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас