АМКУ має намір оштрафувати рітейлерів на суму до 20 млрд гривень — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

АМКУ має намір оштрафувати рітейлерів на суму до 20 млрд гривень

1746
Антимонопольний комітет звинуватив найбільші українські торговельні мережі в картельній змові. У списку – «АТБ-Маркет», «Фуршет», «Ашан» і ще півтора десятка рітейлерів. Попередні висновки розслідування (є в розпорядженні Forbes) приголомшують.
На думку Комітету, рітейлери домовилися про антиконкурентні узгоджені дії, результатом чого стало підвищення цін на продукти харчування в 2010-2011 роках. Відомство має намір оштрафувати 18 компаній відразу за двома пунктами претензій, причому кожен з них може обійтися мережі в максимальні 10% від обороту за попередній рік. Це – 13,4 млрд гривень у перерахунку на фінрезультати лише 6 найбільших рітейлерів, і близько 20 млрд гривень в цілому.
Попередній рекорд у так званій «справі меблевиків» – 419 млн гривень.
Пункти претензій
Розслідування про діяльність продуктового роздробу в Україні було розпочато Антимонопольним комітетом у травні 2012 року. За даними Держстату, в 2010-2011 роках індекс споживчих цін в Україні зріс на 13,5%, тоді як ціни на основні продукти харчування в роздрібних мережах Києва збільшилися на 22-38%, а на деякі продукти – на 50-70%.
У відомстві запідозрили, що причина – в тому, що ряд найбільших рітейлерів вимагали від постачальників відстрочки платежів (до 120 днів) і оплати різних додаткових послуг (реклама, бонуси та інше), які досягають 5-10% від вартості поставленого товару. Претензії виставлені лише до компаній, які мають магазини в столиці, незалежно від розташування їх центрального офісу.
Попередні висновки розслідування – більш ніж двухсотсторінковий документ – були розіслані компаніям на початку минулого тижня. Рітейлери підтверджують факт отримання документів. «Ми виявили та викрили картель», – заявив у п’ятницю в розмові з Forbes заступник голови АМКУ Рафаель Кузьмін.
На думку фахівців відомства, великі торговельні мережі порушили антимонопольне законодавство відразу за двома параметрами. По-перше, вони узгоджували між собою формат роботи з постачальниками, що зачіпало інтереси останніх.
«На думку АМКУ, мережі не можуть детально пояснити економічну обгрунтованість вартості цих послуг. Наприклад, чому за маркетингові послуги сплачується саме 3% або, скажімо, 10% від вартості товару», – підкреслює партнер МЮФ Integrites Олександр Алексєєнко.
Нарівні з роздробом фігурантом розслідування є дослідницька компанія AC Nielsen. Друга претензія АМКУ – 18 великих торгових мереж створили картель, в центрі якого знаходиться AC Nielsen. «Nielsen – нібито комунікатор нашої змови. Ви вважаєте це нормальним?» – Дивується основний власник компанії «Фуршет» Ігор Баленко.
Рафаель Кузьмін пояснює: «Картель обмінюється між собою інформацією, що призводить до узгодження цін, і внаслідок цього – до одночасного необгрунтованого підвищення вартості товарів». «Претензія до Nielsen полягає в тому, що вона збирає інформацію з мереж, і без особливої ​​обробки розсилає ці дані по ринку. Це, на думку Комітету, дає мережам можливість узгоджувати свою поведінку», – констатує Алексєєнко.
У підсумку по кожному з двох пунктів претензій АМКУ пропонує накласти на компанію штраф у розмірі до 10% виручки за 2012 рік. Тобто всього до 20% від обороту кожного з фігурантів розслідування.
Nielsen, на відміну від рітейлерів, фінансові санкції не загрожують, принаймні, на поточному етапі. Її АМКУ лише планує зобов’язати «припинити збір і поширення інформації, яка призводить до обмеження конкуренції на ринках України».
АМКУ виграє 90% судів
Точні суми штрафів ще не ясні. Компаніям дано 10 днів на ознайомлення з висновками розслідування. «Зараз ми чекаємо відповідей суб’єктів господарювання про те, які аргументи вони можуть протиставити нашим висновкам. Ми проаналізуємо ці аргументи, а потім будемо виносити рішення», – пояснює Кузьмін. Незгодні компанії зможуть подати на рішення до суду. Але статистика судових рішень говорить, що Комітет виграє в 90% випадків, зазначає Алексєєнко.
Він вважає, що фінальні суми штрафів напевно будуть менше 10% від обороту. Накладення штрафу в розмірі 10% від обороту в українській практиці – виняток, а не правило, підкреслює він: у середньому фінальний розмір штрафу, за його словами, коливається в межах від 1% до 5% обороту.
Але тут виникає інша складність. Законодавчо не визначено, від чого залежить розмір штрафу, а тому зараз в силу вступить здатність переконувати АМКУ у своїх аргументах кожної окремо взятої компанії. В Україні це означає високі корупційні ризики.
До того ж, навіть якщо АМКУ знизить граничний розмір одного штрафу, скажімо, до 3-5% від обороту, штрафів для кожної компанії передбачається два – тобто все одно дуже болісно. При цьому, якщо по першому пункту претензій Комітету буде складніше вибудувати адекватний юридичний захист, то в питанні маркетингових націнок і бонусів його позиції в розмові з роздробом – куди більш сильні, вважає юрист.
Потрапили під трактор
З урахуванням усіх цих факторів рітейлери, кожному з яких загрожує штраф від декількох десятків мільйонів до двох мільярдів гривень, налаштовані більш ніж песимістично.
Висловлюватися офіційно більшість з них поки не хочуть. У Fozzy Group відмовилися від коментарів. Жерар Галле, генеральний директор «Auchan-Україна», сказав Forbes, що не отримував ніяких попередніх висновків. Начальник відділу зі зв’язків з громадськістю компанії «АТБ» Ганна Лічман лише уточнила, що компанія обізнана про існування розслідування, і готова надати АМКУ запитувані дані.
Але неофіційно кілька співрозмовників в різних рітейлерах не стримують емоцій. «По Україні їде трактор, і зараз йому під колеса потрапила наша галузь. Якщо Комітет прийме рішення у його нинішньому вигляді, на наступний день всі торговельні мережі, що потрапили під удар, будуть банкрутами», – говорить на умовах анонімності топ-менеджер однієї з найбільших торговельних мереж.
Доводи комітету переконливими їм не здаються. Торговці визнають, що ціни на продукти в 2010-2011 роках зростали, і досить помітно, але заперечують свою причетність до їх подорожчання. «Причина цього – у зростанні вартості продуктів у виробника. Це можна легко перевірити – динаміка торговельних націнок і маркетингових платежів в той період у нас не змінювалася, а, значить, не могла спровокувати зростання цін», – пояснює один з керівників іншого великого ритейлера.
Якщо у міжнародних компаній, таких як Metro, буде можливість компенсувати проблеми в Україні за рахунок інших ринків, то українські мережі виходу просто не бачать, говорить один зі співрозмовників Forbes.
Ще один суттєвий привід для занепокоєння компаній – «розсилка» АМКУ. Відправивши рітейлерам загальні попередні висновки розслідування, Комітет попутно «засвітив» перед конкурентами ряд конфіденційних фінансових даних, що стосуються маркетингової політики, розрахунків з постачальниками та ін.
Дар’я Марчак, Анна Ковальчук
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас