Чому українські споживачі продовжують сліпо вірити сервісам колективних знижок? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому українські споживачі продовжують сліпо вірити сервісам колективних знижок?

4310
Коли акції першопрохідника сервісів колективних знижок, американської компанії Groupon почали падати, її генеральний директор Ендрю Мейсон наймав комедіантів для того, щоб ті писали тексти для щоденних знижок.
З моменту виходу Groupon на IPO, акції компанії втратили три чверті вартості, а ринкова капіталізація знизилася на $10 млрд. У серпні цього року один з "ветеранів" венчурного бізнесу Марк Андреесен ухвалив рішення вийти з капіталу компанії і продав частину своїх акцій. Здавалося б, проблеми з котируваннями повинні відбитися на продажу знижкових купонів.
Але це не завадило американській компанії продовжити добре заробляти на ринках Східної Європи, в тому числі і на українському ринку, щорічний оборот якого за останніми підрахунками знижкового агрегатора "Скидочник" оцінюється в $15 млн. При цьому європейські та американські споживачі зневірилися в сенсі сервісу колективних знижок. Чому українці продовжують сліпо вірити цій моделі бізнесу і купувати купони?
Полювання за знижками
Розмірковуючи про найближче майбутнє українського ринку колективних покупок, генеральний директор компанії "Покупон" Олександр Ластовський в кінці минулого року в інтерв'ю AIN.UA спрогнозував, що він виросте в 8-10 разів, а також поділився думкою, що на цьому ринку неминуча консолідація, або у вигляді купівлі малих гравців великими, або у вигляді самостійного відходу малих гравців з ринку. Топ-менеджер помилився зовсім трішки.
CEO проекту Skidochnik.com.ua Василь Степанюк говорить, що на сьогоднішній день на ринку працює понад 40 компаній. Дещо іншими цифрами володіє директор з розвитку компанії "Бігліон" Олег Савцов. "На початку 2012 року ринок нараховував близько 70 компаній", - говорить пан Савцов. "Що стосується кількості знижкових сайтів на ринку, то, як не дивно, вона не тільки не зменшилася, але навіть зросла. Буквально в останні тижні серпня нами було отримано 4 заявки на підключення нових сайтів до Скидочника", - резюмує пан Степанюк.
За словами генерального директора компанії "Групон Україна" Тенгіза Ткешелашвілі, який зовсім недавно замінив на цій посаді Кена Лівера, ще рік тому сервіси колективних знижок в Україні з'являлися і зникали з божевільною швидкістю. "Тепер же цей процес сповільнився. Швидше за все, тому що почали розуміти, що не так просто надавати дійсно якісний сервіс. Сьогодні існують 3-4 лідери, які ділять ринок", - підсумовує пан Ткешелашвілі.
При цьому, близько 80% з $650 - $700 тис прибутку припадає на 5-6 компаній-лідерів, підрахували в "Скидочнику".
Ринок колективних знижок в Україні, який працює за схемою постачальник послуги отримує нових клієнтів, клієнти - хорошу знижку, а сервіс - комісійні від постачальника, почав формуватися навесні 2010 року, коли на нього вийшло декілька гравців, серед яких були такі компанії як "Покупон", "Місто 24" і "Групон". Трохи пізніше в Україні запустилися сервіси "Бігліон" і SuperDeal, а також низка інших компаній. Постійно з'являються нові гравці, які бажають розвиватися за привабливою бізнес-моделлю, але багато з них не виживають і через деякий час закінчують свою діяльність. Якщо оцінювати динаміку локального ринку колективних знижок, то за останні 2 роки він істотно додав. Близько 5-6 великих компаній мають базу передплатників від 500 тис до 1 млн адресатів. У той же час, обсяг угод на місяць варіюється від 150 до 200 тис, кажуть експерти. Практично всі гравці ринку говорять про те, що в підсумку залишиться 3-5 компаній, які й розділять між собою ласий пиріг, іменований українським ринком колективних знижок. З подібною ситуацією, коли конкуренція ведеться між декількома компаніями-лідерами, вже зіткнулися такі країни як Німеччина, США та інші.
Генеральний директор компанії "Групон Україна" каже, що основні показники ефективності та привабливості для ринку є відвідуваність і величина бази передплатників. За словами топ-менеджера, це безпосередньо залежить від якості пропозицій. Сьогодні ж акції багатьох компаній не відповідають реальному стану речей.
Боротьба за якість
При здійсненні покупки все більшу роль відіграє якість сервісу, яку кожен користувач очікує отримати, скориставшись купоном на знижку. І тому на перший план виходять компанії, які в змозі його забезпечити і є надійними постачальниками послуг. Низький поріг входу і відносна простота цього бізнесу, привели до створення великої кількості сервісів знижок і купонів сумнівної якості. Основна проблема сервісів колективних знижок, як в Україні, так і в інших країнах Східної Європи полягає в неякісних і неперевірених знижкових акціях. Найбільший недолік сайтів, через які продаються знижкові купони, в тому, що їх керівництво не несе відповідальності за якість послуг.
Тобто, якщо клієнту спочатку не сподобалася запропонована акція, він може повернути собі вартість купона. Великі гравці намагаються стежити за якістю пропонованих знижок. Однак це зробити не завжди вдається. Експерти, як і клієнти, які зневірилися в знижкових купонах, радять для початку ознайомитися з компанією, яка продає ці знижки, почитати відгуки, подзвонити в неї і переконатися, що знижка дійсно буде надана. Також необхідно з обережністю ставитися до знижок на 70% - 80%, тому що найчастіше її ринкова вартість завищена.
Старший менеджер з проектів компанії 180 Public Relations & Public Affairs Ірина Чернявська розповідає, що не один раз користувалася послугами сервісів колективних знижок компаній Super Deal і "Групон Україна", і деякі послуги не виправдали її сподівань. Зокрема, в одній з компаній за знижкою був придбаний курс англійської мови, який був абсолютно іншого рівня.
Ситуація повторилася з купівлею знижки на косметичні процедури. Взагалі, часто товар або послуга, що купується - це кіт у мішку. Правила диктує продавець, який в основному буде пропонувати кращу ціну на свій не найвигідніший товар. Відповідно, практично завжди клієнт купує переоцінений товар або послугу. Також в 90% пропозицій, зазначена ціна набагато вища, ніж ціна ринкова. Багато користувачів просто не порівнюють ціни на ринку, де аналогічний товар може коштувати дешевше без знижки. Крім того, варто відзначити, що лояльність аудиторії не дуже велика і ресторан, приміром, не може бути впевненим у тому, що після акції клієнт повернеться назад.
Василь Степанюк вірить, що в цьому плані ринок стабілізується. "Умови акцій стануть більш продуманими з боку закладів-партнерів сервісів, це позначиться на покращенні якості наданих послуг, а відповідно кількість користувачів, які регулярно купують сертифікати на знижки, буде зростати", - вважає CEO проекту Skidochnik.com.ua. А поки українські споживачі будуть продовжувати купувати знижкові купони навіть, незважаючи на те, що раніше вони на цьому обпеклися. "В усьому винен український менталітет і бажання купити щось подешевше", - підсумовує Ірина Чернявська.
Олексій Харченко
За матеріалами:
Ain.Ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас