СПГ-термінал для України: бути чи не бути війні з "Газпромом"? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

СПГ-термінал для України: бути чи не бути війні з "Газпромом"?

Енергетика
1327
Спорудження терміналу для скрапленого газу обіцяє Україні газову незалежність від Росії. Але, як і будь-яке інше рішення, цей меч може виявитися двосічним як для держави, так і для українських громадян.
У середу Кабінет Міністрів України затвердив техніко-економічне обґрунтування для будівництва терміналу для поставок скрапленого природного газу в Одесі. Більше того, незважаючи на те, що конкурс на кращий інвестиційний проект ще не оголошено, компанії, за словами голови Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами Владислава Каськіва, вже шикуються в чергу на будівництво терміналу. Враховуючи, що інвестиції будуть приватними, компаніям-вкладникам необхідно буде "відбити" вартість спорудження. Оскільки основним закупником газу через термінал значиться НАК "Нафтогаз України", повернення коштів, ймовірно, буде відбуватися за допомогою підвищення тарифів на газозабезпечення як для компаній-споживачів, так і для пересічних громадян.
Логічно припустити, що після прийняття цього рішення і без того непрості відносини нашої держави та російського "Газпрому" можуть знову ускладнитися, що спричинить підвищення ціни на і без того недешевий російський газ. Питання в тому, хто в кінцевому підсумку виграє більше: Україна від диверсифікації постачань і ефемерної незалежності від поставок газу з РФ, громадяни, яким, ймовірно, доведеться пережити підйом цін на комунальні послуги, чи приватні інвестори, які поки йдуть на конкурс без будь-яких гарантій з боку держави?
"Звичайно, спроби України диверсифікувати поставки газу навряд чи будуть сприйняті "Газпромом" з оптимізмом, хоча затвердження ТЕО - це ще тільки початок шляху", - вважає директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.
На його думку, саме спорудження СПГ-терміналу навряд чи вплине на позиції "Газпрому" в Європі, так само як і газопроводи т. н. "Південного газового коридору" (TANAP, NABUCCO) для поставок газу з каспійського регіону. Марунич вважає, що "Газпром" має кілька варіантів виходу з положення - скоріше, він закінчить будівництво Нордстріму і почне реалізацію проекту Саузстрім, ніж втратить капітал завдяки цим рішенням.
Аналітик стверджує, що через термінал Україна може отримувати тільки незначні обсяги газу (до 5 млрд. куб. м на рік), що не дозволяє серйозно говорити про досягнення незалежності від російської труби. "Для того, щоб мати серйозні козирі під час переговорів про постачання газу, потрібно активно розвивати всі можливі альтернативи - власний видобуток, видобуток нетрадиційного газу, можливі реверсні поставки з країн Європи, - термінал може бути тільки одним з елементів цієї системи, і то досить дорогим", - вважає Марунич.
Старший аналітик Dragon Capital Денис Саква також вважає, що негайної зміни відносин з "Газпромом" очікувати навряд чи варто. "Закінчення першої черги будівництва очікується не раніше 2016 року, а значить, зниження закупівель газу буде не раніше 2017 р., а вихід на повну потужність - в 2018 р., що вже близько до термінів завершення дії контракту 2009 року", - сказав Саква.
Для експертів одним з головних питань щодо проекту терміналу для поставок скрапленого газу в Україну залишається його фінансування. За словами Каськіва, частка держави в акціонерному капіталі СПГ-терміналу складе 25%, при цьому фінансування з боку України складе всього 7,5%, які будуть залучені у вигляді позики під державні гарантії. Питання ж про інвестування з боку приватних компаній залишається відкритим.
Саква поки не бачить прозорої політики держави що стосується приватного інвестора. "З фінансуванням проекту поки не все зрозуміло. Якщо держава дасть гарантії на всі 70% вартості проекту, який буде фінансуватися за рахунок позикових коштів, то частка держави повинна бути більшою, а не пропорційною частці власного капіталу вкладників", - говорить експерт. Також він дотримується думки, що частина грошей на проект, отримана через платежі українських громадян, повинна вважатися частиною державних вкладень в термінал. "Крім того, за рахунок споживачів (через тарифи Укртрансгазу) буде профінансовано будівництво підводних газопроводів, - ця частина також має враховуватися, як внесок держави в проект", - сказав старший аналітик Dragon Capital.
Дмитро Марунич бачить ситуацію інакше. На його думку, держава не в змозі профінансувати цей проект, і має знайти інвестора для фінансування більшої частини спорудження. "Але буде дуже складно переконати інвестора, що потрібно вкладати гроші в цей проект без реальних гарантій того, що вони будуть повернуті. За рахунок чого збираються повертати інвестиції? Ймовірно, високого тарифу газифікації. Крім впливу на ціну для споживача, такий тариф може вплинути на привабливість самого транспортного маршруту", - говорить директор Інституту енергетичних досліджень. Однак він акцентує увагу, що не тільки спорудження самого терміналу, а й організація інфраструктури для транспорту газу вимагатиме від України чималих вкладень. "Необхідно буде ще зробити інші дії - спорудження газопроводу, днопоглиблювальні роботи, облаштування берегової лінії, які вимагатимуть від держави вкладень ще близько 2 млрд грн", - резюмує експерт.
Водночас, для покриття потреб населення, Україні поки що вистачає власного видобутого газу, що дозволяє говорити про мінімальний вплив вартості будівництва СПГ-терміналу на поставки "блакитного палива" громадянам. Однак залишається ще фактор ціни, яку виставить "Газпром" на наступний рік, і не останній вплив у цьому питанні може надати результат виборів до Верховної Ради, які пройдуть цієї осені. З одного боку, уряд з Миколою Азаровим на чолі обіцяє не допустити підвищення ставки оплати "Газпрому", з іншого - якою буде реакція влади РФ на гіпотетичну зміну влади, передбачити досить складно.
Однак експерт з енергетичних питань Михайло Гончар вважає, що в цьому питанні важливішим фактором підвищення ціни на газ для населення будуть відносини України з Міжнародним валютним фондом. Адже для МВФ важливо бачити, у що вони вкладають свої гроші і як вони можуть повернутися. Тому, на думку експерта, варто очікувати поступового вирівнювання ринкових цін на газ всередині держави, що спровокує стрибок цін для українців.
Що стосується європейського ринку, експерти вважають, що вплив проекту терміналу буде на нього мінімальним. "Зниження попиту на російський газ з боку України, можливо, спонукає "Газпром" до скорочення розриву між європейським спотовим ринком і ринком довгострокових контрактів", - резюмує Денис Саква.
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас