Біопалево. Чим загрожує переведення машин на пальне з овочів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Біопалево. Чим загрожує переведення машин на пальне з овочів

Енергетика
8330
Депутати веліли розбавляти бензин біоетанолом. Боротьба за екологію та євростандарти може обернутися проблемами для автолюбителів і новим витком корупції.
Україна скоро стане трохи більше схожа на Бразилію. 20 червня Верховна Рада схвалила закон про додавання в бензин біоетанолу - спирту, широко використовуваного в латиноамериканській аграрній державі як автомобільне паливо.
Перехід на модне нині біопаливо пройде поступово. У 2013 році депутати лише рекомендують, а не зобов'язують додавати в бензин 5% біоетанолу; в 2014-2015 рр. ця частка стане обов'язковою, а з 2016-го - зросте до 7%. Сам по собі етанол загрози для автомобільних двигунів не несе, а для екології менш шкідливий, ніж традиційний бензин. Але на корумпованому українському ринку, неабияка частка якого знаходиться в тіні, добра справа може привести до неприємних наслідків.
Цукрозамінник
На бразильських заправках зустрічається як звичайний бензин з додаванням 20% етанолу, так і стовідсоткове біопаливо. Але заправляти чистим етанолом можна тільки машини із спеціально адаптованими двигунами, яких в Україні поки немає. Тому українські депутати вирішили почати з малого.
На питання "навіщо це потрібно?" є кілька відповідей. По-перше, використання спирту зменшить залежність країни від імпорту нафти. По-друге, завантажить підприємства агропромислового комплексу. "Крім того, додавання біоетанолу сприятливо позначиться на екології міст - знизить викиди шкідливих речовин в атмосферу", - говорить Андрій Чередников, директор Азовської нафтової компанії і голова комітету моторного біопалива Асоціації учасників ринку альтернативних видів палива України (АПЕУ).
"Зараз в бензин для підвищення октанового числа і поліпшення згорання додають присадки - продукти нафтохімії, - пояснює директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. - Біоетанол – більш "здоровий" аналог цих присадок. Суть палива не змінюється: це як в чай додати цукрозамінник замість цукру".
Солодке паливо
Ціна питання - $250-300 млн. У таку суму оцінює обсяг нового ринку для виробників етанолу аналітик інвестиційної групи "АРТ Капітал" Станіслав Зеленецький. "В основному нововведення покликане створити ринок збуту для двадцяти спиртзаводів, що входять в держконцерн "Укрспирт", які планують приватизувати і які можуть бути переобладнані для виробництва біоетанолу в найкоротші терміни", - пояснює аналітик.
Сировиною для біоетанолу може служити безліч рослинних продуктів: наприклад, бразильці виробляють паливний спирт з цукрової тростини, американці - з кукурудзи. В Україні ж найбільш логічно використовувати цукровий буряк, а точніше - відходи його переробки, так звану мелясу. Серед інших потенційних "паливних" культур називають кукурудзу та ріпак.
Експерти єдині в думці, що вітчизняні підприємства здатні повністю покрити потреби українського ринку. "Підприємства, що входять до складу "Укрспирту", планують досягти виробництва біоетанолу на рівні 200 тисяч тонн на рік вже в 2013 році, - міркує аналітик інвестиційної компанії Concorde Capital Роман Дмитренко. - Враховуючи, що в 2011-му споживання бензину в Україні склало 4,29 млн тонн, плановані обсяги виробництва "Укрспирту" змогли б забезпечити обов'язковий вміст біоетанолу в бензині, що вимагається законом ".
Не в коня корм
Втім, пересічних автолюбителів більше хвилюють не перспективи агроринку, а банальне запитання: чи не небезпечно заливати "це" в свій бензобак? Вітчизняні автодилери поки вивчають питання, а тому єдиної думки про шкоду або користь нового палива поки немає.
Максим Хом'як, директор департаменту маркетингу і реклами компанії "Торговий дім - НІКО", офіційного імпортера Mitsubishi Motors в Україні, стверджує, що автомобілі, які продаються його компанією, готові до можливих нововведень: мовляв, японський виробник завчасно подбав про відповідність новому тренду в паливі . "Згідно з нормативною документацією Mitsubishi Motors Corporation допускається застосування суміші бензину з етанолом в пропорції до 10% етанолу без модернізації двигуна і паливної системи автомобіля", - пояснює Максим Хом'як. Експерт запевняє, що періодичність техогляду машин та гарантійні зобов'язання на них залишаться при цьому незмінними.
Але не всі його колеги такі оптимістичні. "Є законопроект, а є будова автомобіля, - говорить PR-координатор компанії "Ніссан Мотор Україна" Володимир Іванов. - У бензину і спирту різна детонація, і багато іномарок, які продаються в Україні, до такого палива не адаптовані". За словами Володимира Іванова, про конкретні заходи поки говорити рано. "Але перегляд гарантійних термінів на автомобілі однозначно буде", - вважає він.
Змішай сам
Українські автодилери чутливі до проблем з поганим паливом, зауважує Куюн. "Зазвичай при першій же поломці клієнт приходить до них з претензією, що йому продали погану машину, - розповідає він. - Якщо ж у відповідь почує, що насправді погана не машина, а паливо, він розсердиться ще більше, визнавши це відмазкою".
Експерт стверджує, що побоювання дилерів хоч і перебільшені, але не безпідставні: сам по собі біоетанол в невеликих дозах безпечний для двигунів, але тільки на цивілізованому, грамотно контрольованому ринку палива. "Спирт - це хімічно агресивна речовина, робота з якою вимагає професіоналізму і дотримання технологій", - пояснює Куюн.
Формально депутати врахували ці ризики. Згідно з новим законом перелік фірм, які отримають право виробляти біоетанол і змішувати його з бензином, визначається урядом за поданням Міністерства енергетики та вугільної промисловості. Андрій Чередников з Азовської нафтової компанії вважає, що подібний контроль виробників "виключить можливість неякісного виробництва таких бензинів і зробить неможливим його фальсифікацію". Але Куюн не цілком з ним згоден. "Зараз 30% українського ринку - тіньові виробники, які роблять так звану бодягу, - пояснює він. - Але якщо нинішня бодяга - це просто неякісне паливо, то спроби додавання біоетанолу в кустарних умовах можуть викликати небажані хімічні реакції. Є ризик, що біоетанол може додати бардаку на ринок, на якому і без нього бардак".
Що почім
А ось на гаманцях автолюбителів додавання етанолу навряд чи відіб'ється: навіть у найоптимістичніших прогнозах йдеться лише про незначне зниження цін на бензин. Чередников прогнозує, що введення біопалива знизить собівартість готового автомобільного бензину на 3-5%; Зеленецький з "АРТ Капітал" вважає, що при додаванні 5% біоетанолу ціна бензину може зменшитися приблизно на 2-4%.
Куюн же стверджує, що ціна не знизиться зовсім: "Біоетанол потрібно змішати з бензином, ця послуга коштує грошей. Плюс ліцензування операторів цього змішування. Крім того, на точку змішування бензин треба доставити - транспортні витрати теж перекладуть на плечі покупця". За словами експерта, великі оператори роздрібної торгівлі нафтопродуктами могли б дозволити собі власні потужності зі змішування: їх будівництво зажадає інвестицій у розмірі $3-4 млн, що можна порівняти з вартістю одного-двох автозаправних комплексів. Але все впирається в державне ліцензування: корупцію в Україні ще ніхто не переміг, і неофіційні витрати на вирішення бюрократичних питань можуть увійти в ціну підсумкового продукту.
Поки не вирішено питання з акцизним збором на нове паливо, який теж буде впливати на ціну бензину. Один з варіантів, що розглядаються урядом, - залишити акциз на нинішньому рівні для тих, хто виробляє бензин з біоетанолом, і підвищити його для тих, хто буде поставляти паливо без біоетанолу.
Дмитро Слинько
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас