732
"Укрзалізниця" втрачає транзитні вантажоперевезення через Росію
Російські порти забирають вантажі в українських - за підсумками минулого місяця обсяг транзиту вантажів "Укрзалізницею" впав відразу на 20%. У монополії визнають, що вже не можуть самостійно відновити свої позиції на цьому ринку. Російські порти пропонують вантажовідправникам більш вигідні тарифи, пояснюють аналітики.
За підсумками квітня обсяг транзитних перевезень українськими залізницями - найбільш прибутковий напрямок для "Укрзалізниці" (УЗ) - склав всього 4,01 млн т, зменшившись на 20%. УЗ скоротила транзит ще в I кварталі - на 17,4%, до 12 млн т. Але тоді однією з причин цього в УЗ називали складні погодні умови, а до квітня очікувалося, що ринок відновиться.
"Залізничники стурбовані зниженням обсягів транзитних перевезень, хоча на це є об'єктивні причини", - йдеться в повідомленні УЗ. Найбільше впав транзит залізної руди (займає в структурі транзиту 20,4%), нафтопродуктів (35,6%), хімічних добрив і хімікатів (6,4%). Гендиректор УЗ Володимир Козак заявив "Ъ", що падіння транзиту, в першу чергу, пояснюється зниженням споживання окремої продукції (нафти, добрив, металу) в Європі. "У нас і в Україні падають перевезення через зниження попиту", - уточнив пан Козак. Втім, загальний обсяг перевезень за підсумками квітня навіть трохи виріс - на 0,4% до квітня 2011 року, до 39,27 млн т.
Близько 70% транзитних вантажів традиційно йде з Росії, тому найменше зменшення обсягів, що надходять з РФ, відразу відбивається на показниках. Аналітик "Уралсиба" Денис Ворчік зазначає, що Новоросійський порт, який є конкурентом українських портів, з приходом нового менеджменту активізувався в питаннях залучення додаткових вантажів. "Зокрема, порт отримав обсяги "Металоінвесту" з руди. Якщо говорити про тренд, то зараз в портові активи Росії, зокрема в порт Усть-Луга на Балтійському морі, йдуть державні інвестиції. Ми очікуємо, що частина обсягів російського вантажопотоку буде йти з СНД і з естонських портів в Усть-Лугу", - пояснює аналітик. За його словами, конкуренція з російськими портами буде посилюватися.
Серед основних причин падіння обсягів у монополії називають скорочення транзиту нафти і нафтопродуктів з Росії - компанії переорієнтували постачання мазуту на новий термінал в порту Новоросійська. Крім того, перевезення сирої нафти скоротилися в зв'язку з проведенням ремонтних робіт на прикордонних переходах РФ і Казахстану. А вантажопотік калійних добрив з Росії та Білорусі зменшився через більш привабливі тарифні умови, у порівнянні з українським напрямом.
Денис Ворчік зазначає, що на вибір відправника вантажу в дечому впливають ринкові чинники: цінова конкуренція, конкуренція за якістю послуг і швидкістю. "Безумовно, можуть виникати і політичні аспекти, і вантажовідправникам можуть рекомендувати не відправляти вантажі в українські порти. А з точки зору тарифної політики держава може знизити тарифи", - додає він. Так, федеральна тарифна служба на 6% зменшила тарифи для вантажів, які йдуть в Усть-Лугу і з неї, нагадує аналітик. "Логічно, що Росія закриває свої порти своїми ж вантажами. Мінінфраструктури зараз розглядає питання збільшення знижок на транзитні перевезення. На наступному тижні це питання буде розглянуто", - пообіцяв Володимир Козак. Пан Ворчік вважає, що українські порти цілком можуть поборотися за ринок в південному напрямку, поліпшивши привабливість послуг за ціною і якістю.
Начальник Головного комерційного управління "Укрзалізниці" Юрій Меркулов зазначає, що монополія робить все можливе для залучення додаткових обсягів транзиту. Зокрема, розроблено графік руху комбінованого поїзда "Вікінг" для транзитних та експортних вантажів з можливістю щоденного курсування (зараз поїзд курсує три рази на тиждень через відсутність вантажів). "Є перспективи зростання обсягів, в тому числі і транзиту з Білорусі та країн Балтії, але митниця замість обіцяних 30-40 хвилин на всі види контрольних процедур на практиці оглядає "Вікінг" не менше години - потрібно домовлятися, адже транзит вигідний державі", - зазначив пан Меркулов.
Директор департаменту митного контролю та оформлення Держмитниці Сергій Семка каже, що порушень в роботі митниці при огляді "Вікінга" немає. "Інакше це вплинуло б на загальний міжнародний трафік. Ми жорстко дотримуємося графіка руху", - підкреслив він. За його словами, з 1 червня набуває чинності новий Митний кодекс, в якому передбачено спрощення процедури транзиту.
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною
Також за темою
Google представила нову модель ШІ для генерації зображень
Porsche змінила свої плани щодо електромобілів — деталі
ТОП-4 звички водіїв, які суттєво збільшують витрату палива
Німецька компанія представила гуманоїдного робота зі «спритними руками»
Blue Origin представила модернізовану ракету New Glenn для польотів на Місяць
Як підготувати автомобіль до зими — ключові правила
