Гроші з повітря: чи готові до Євро-2012 українські аеропорти? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гроші з повітря: чи готові до Євро-2012 українські аеропорти?

1700
До початку Євро-2012 залишилося 133 дні. "Главред" вирішив перевірити, наскільки готова Україна до прийняття чемпіонату з футболу. У цій публікації ми розповімо про те, як йдуть справи з готовністю аеропортів, які будуть приймати іноземних гостей.
Днями у Міжнародному аеропорту "Львів" (МА "Львів") відкрили новий термінал. Борис Колесников, віце-прем'єр, який курирує питання транспорту, особисто проінспектував аеровокзальний комплекс: прогулявся по зонах митного та прикордонного контролів, по залах реєстрації пасажирів, де розміщено 29 стійок для реєстрації (дев'ять на внутрішні рейси і 20 - на міжнародні), подивився на зони авіаційної безпеки. "З новим терміналом культурна столиця України буде виглядати дуже гідно. Ніяких зауважень в мене немає, вони будуть тоді, коли термінал запрацює. Зараз все красиво, не вистачає тільки громадського харчування, магазинів та іншої атрибутики", - підсумував він.
А зауваження повинні бути. Адже модернізувати повністю Львівський аеропорт повинні були ще два роки тому. Але термінал здали лише днями. А злітно-посадкова смуга (ЗПС) ще й зовсім не готова. Її, швидше за все, здадуть впритул до самого чемпіонату. Зараз, через сильні морози, будівельники не можуть вести роботи в повному обсязі.
Зірвані терміни
Це не єдиний аеропорт, в якому не закінчені роботи. Всі повітряні ворота в містах, що приймають Євро-2012, за винятком МА "Харків", мають готовність не вище 80%. У Харківських повітряних воріт готовність на рівні 100%: півтора роки тому там здали в експлуатацію сучасний термінал, а восени цього року добудували ЗПС. Тепер аеропорт першої столиці може повноцінно обслуговувати іноземні рейси.
А от у Києві - в головному аеропорту країни "Борисполі" - справи йдуть не так гладко. Будівництво терміналу F завершили в кінці 2010 року, але на повну силу він заробив лише на початку 2011 року.
Аналогічна ситуація з терміналом D, що будуються на запозичення від Japan Bank for International Cooperation. Об'єкт мав бути готовий у 2008-му, однак фактичні роботи почалися лише влітку 2009 року. Влітку Борис Колесников запевняв, що термінал здадуть восени. На кінець січня 2012 р. будівельні роботи так і не були завершені. Але навіть якщо припустити, що будівництво завершать протягом двох-трьох тижнів, термінал все одно не буде зданий в експлуатацію. Адже там потрібно буде провести ще оздоблювальні роботи. А це як мінімум два місяці ударної праці.
Середніми темпами просуваються роботи в аеропорту "Київ", більше відомому мешканцям столиці як "Жуляни". На початку січня цього року там тільки завершилися роботи зі зведення коробки будівлі нового терміналу. Зараз усередині споруди ведуться оздоблювальні роботи. Внутрішні рейси будуть обслуговуватися у старому терміналі.
Втім, ЗПС в "Жулянах" була здана три роки тому. Це значно знижує ризики цього аеропорту в питаннях прийняття футбольних фанів.
Замикає ряди відстаючих МА "Донецьк". Його мали здати рівно рік тому, але роботи з будівництва тривають досі. Влітку там здали ЗПС, але роботи зі зведення авіаційних вокзалів ще не завершили. Зараз там будують два термінали: новий (пропускною спроможністю 2 тис. пасажирів на годину) і тимчасовий (пропускною спроможністю 1 тис. пасажирів на годину). Також там реконструюється будівля старого термінала.
Друзі та кошториси
Причина повільних темпів - відсутність нормального державного контролю. Довгий час чиновники не могли визначитися, кому ж доручити будівництво таких привабливих об'єктів, влаштувавши серед підрядних організацій справжній конкурс на кращого друга чиновника. На зміну одним компаніям приходили інші. Будівництво йшло повільно, а кошториси росли на очах. Так, наприклад, у березні 2010 року Кабінет міністрів відмовився від послуг компанії "Азовінтекс", підконтрольної українським бізнесменам Сергію і Олександру Тарутам, з реконструкції держпідприємства МА "Львів". На зміну їй прийшла компанія "Альтком", яку пов'язують з ім'ям Бориса Колесникова, який курирує питання інфраструктури і транспорту. Відразу після цього Кабмін збільшив обсяги фінансування (в 2,2 рази, до 2,196 млрд грн) і масштаби реконструкції. Причому витрати продовжують збільшуватися. Наприклад, при проектуванні злітно-посадкової смуги не врахували, що під'їзна дорога знаходиться вище її рівня і заважає заходу на посадку літаків, тому треба ще витратити пару десятків мільйонів на "опускання" дороги.
Така ж історія з МА "Київ". У червні минулого стало відомо, що в ТОВ "Майстер-Авіа", яке в 2010 році отримало в оренду на 49 років "Київ", з'явився новий співвласник. П'ятдесятивідсоткову частку придбала компанія "Фріланс-Транс", пов'язана з депутатом Юрієм Іванющенком. До цього ТОВ "Майстер-Авіа" пов'язували з іменами київських підприємців Андрія Іванова і Василя Хмельницького. З приходом Іванющенка процес будівництва помітно прискорився. Наприклад, ТОВ "Майстер-Авіа" цілий рік не могло вирішити питання про зміну цільового призначення земельної ділянки площею 15 гектарів, прилеглого до території аеропорту. У липні проблему вирішили, і в Жулянах почали будувати термінал.
Зростають кошториси і в головному аеропорту країни - МА "Борисполі". Так, ще в 2008 році намічалося, що новий міжнародний термінал F буде побудований з легких конструкцій, а обслуговувати він буде чартерні рейси і рейси лоу-кост-авіакомпаній. Але плани змінилися. Початковий бюджет з часу проведення будівництва терміналу F зріс з 28 млн до 48 млн гривень. А терміни завершення будівництва переносилися вісім разів!
Переглянули чиновники плани і щодо терміналу D. Проект його будівництва був відкоректований урядом восени. Завдяки внесеним змінам новий термінал D зможе приймати не 1,5 тисячі пасажирів на годину, як було заплановано раніше, а вдвічі більше. Крім того, додана можливість обслуговувати не тільки міжнародні, а й внутрішні рейси. Відкоректований проект також додав у план майбутнього терміналу створення автостоянки на 233 місця та VIP-зони.
Але найбільшими темпами зростає кошторис будівництва МА "Донецьк". Тільки одна диспетчерська вишка подорожчала з 120 млн до майже 180 млн грн.
Всього на реконструкцію донецького аеропорту вже пішло більше мільярда державних коштів. Восени 2011 року уряд в черговий раз переглянув кошторис на будівництво цього аеропорту. З урахуванням останніх поправок, кошторисна вартість реконструкції аеропорту перевищить 2,1 млрд грн, що можна порівняти з витратами на підготовку до Євро-2012 МА "Бориспіль".
А ось в Харківському аеропорту практично не було таких проблем: повітряні ворота були здані в обіцяний термін. І це легко пояснити: у 2007 році МА "Харків" було передано в довгострокову оренду ТОВ "НьюСистемс АМ", яку пов'язують з іменами українського і російського бізнесменів Олександра Ярославського й Олега Дерипаски. Цілком природно, що, вклавши кошти в модернізацію аеропорту, вони уважно слідкували, щоб кошториси без причин не росли, а гроші витрачалися за призначенням.
Світлана Єрьоміна
За матеріалами:
Главред
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас