1752
Транспортний рейтинг: про головне міністерство "забуло"
Однак чиновники не включили до списку реформу системи вантажних залізничних перевезень, яка почалася в Україні і яка може вплинути на життя кожного українця більше, ніж відкриття НСК "Олімпійський" або будівництво нового терміналу в аеропорту "Бориспіль".
Чиновницька "оцінка"
За оцінкою чиновників, в ТОП-10 найбільш яскравих моментів увійшли події, що демонструють пересічним громадянам успіхи у створенні об'єктів транспортної інфраструктури, - будівництво та ремонт близько 2 тис. км автодоріг загального користування, транспортних розв'язок і обхідних трас навколо Львова та Дніпропетровська. Крім того, в міністерському переліку - підготовка України до Євро-2012, зокрема, відкриття НСК "Олімпійський" в Києві та стадіону "Арена" у Львові.
До Євро-2012 мають стосунок і включені до списку авіаційні новини - завершення реконструкції терміналу "В" в аеропорту "Бориспіль", введення в експлуатацію нового терміналу в аеропорту "Харків", будівництво нових терміналів у Львові, Донецьку і "Борисполі" (термінал "D").
Важливим для транспортної галузі в міністерстві вважають і посадку найбільшого вантажного літака у світі "Мрія" на новій злітно-посадковій смузі в аеропорту Донецька, отримання аеродромом Донецька категорії ІКАО, що дає право садити літаки практично за будь-якої погоди, а також набрання чинності нового Повітряного кодексу.
В міністерстві вважають важливою подією і відкриття у квітні 2011 року першого Центру з координації морських пошуково-рятувальних операцій, який зможе здійснювати спостереження за українськими суднами в будь-якому районі світового океану та за всіма суднами в Чорному та Азовському морях.
Не забули чиновники про залізницю. Так, до переліку найважливіших подій потрапили роботи з організації прискореного (до 160 км на годину) руху між містами, що прийматимуть Євро-2012 - Києвом, Львовом, Донецьком і Харковом, електрифікація 270 км залізничних шляхів та відкриття Дарницького моста в Києві, будівництво якого обійшлося "Укрзалізниці" в 8,5 млрд. грн. Рух автомобілів в обидва боки залізнично-автомобільного мостового переходу через Дніпро в столиці було відкрито в першій половині 2011-го, повна експлуатація мосту планується до Євро-2012. Між тим, на сьогодні зробити повноцінні з'їзди цієї транспортної артерії складно, бо землі, на яких вони можуть бути побудовані, перебувають у приватній власності.
Також відомство назвало однією з найважливіших транспортних подій року нововведення, яке дозволяє оформляти вантажі, що перевозяться залізницею, електронними документами, а також дворазове збільшення розміру страхового платежу з обов'язкового особистого страхування від нещасних випадків на транспорті - до 102 тис. грн.
До списку для голосування за найважливішу подію року на сторінці Facebook міністерство включило навіть відкриття служби таксі в аеропорту "Бориспіль". А ось електронний документообіг в системі вантажних залізничних перевезень з нього був вилучений.
Експерти нагадали...
Ми запропонували аналітикам-експертам транспортної галузі скласти свій варіант рейтингу. Вони дещо нагадали чиновникам.
На думку координатора реформи транспортного сектора Координаційного центру з впровадження економічних реформ при Президенті Олександра Кави, однією з важливих подій в даній сфері було прийняття нової програми реформування залізничного транспорту на 2010-2019 роки і схвалення в першому читанні законопроекту "Про особливості створення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".
Крім того, Кава відзначив завершення електрифікації магістралі Полтава - Кременчук - Користівка, що дозволило створити оптимальний маршрут для вантажних поїздів, які прямують у порти Одеси з Росії та Казахстану, підписання договору на поставку 300 електровозів між "Укрзалізницею" і ЗАТ "Трансмашхолдинг", а також запуск за новою схемою швидкісного поїзда №1/2 Київ - Москва "Столичний експрес", який курсує без проміжних зупинок з рекордною маршрутною швидкістю - 102 км/год.
Кава також включив до списку найважливіших транспортних подій року відновлення активної роботи аеропорту "Київ" (Жуляни), який увійшов до п'ятірки найбільших в Україні за пасажиропотоком за результатами 2011 року. Міністерство, до речі, у своєму рейтингу про "Жуляни" не згадало.
За версією економіста інвестиційної групи "АРТ Капітал" Олега Іванця, до переліку ТОП-подій року потрібно було б внести запуск кільцевої електрички в Києві, а також незавершеність столичного Подільсько-Воскресенського моста (якщо призупинення робіт можна назвати подією). "В цілому можна сказати, що за рік, за винятком об'єктів Євро-2012, нічого суттєво не змінилося, ніякі реформи проведені не були і ситуація залишається сумною, оскільки українська транспортна інфраструктура девальвує у вартості з кожним роком", - вважає Іванець.
Про що ще забуло міністерство...
Оцінити досягнення транспортної галузі не складно. На сьогодні рівень розвитку транспортної інфраструктури істотно відстає від потреб країни, а зношеність основних засобів державного транспорту (у тому числі і муніципального) становить близько 80-90%. Багато експертів зазначають, що сучасні світові стандарти роботи галузі в Україні не можуть бути впроваджені через відсутність повноцінного механізму концесії магістралей і монопольного становища основних перевізників.
І ще один момент. Мінінфраструктури не включило до переліку найважливіших подій транспортної галузі кардинальну реформу вантажних перевезень, яка почалася в 2011 році і яка дуже істотно вплине на економіку країни.
Досі українські вантажні вагони перебували в так званому інвентарному парку і, по суті, не мали власника. Нова схема передбачає, що весь інвентарний парк вантажних вагонів буде розподілений між державними транспортними компаніями. Але при цьому українські найбільші вантажовідправники ставлять цілком реальне питання - хто і за що буде відповідати? Ще не зрозуміло...
Крім того, переведення вагонного парку в статус "власний" викликало підвищення цін на вантажоперевезення, як мінімум, на третину. Як підкреслює генеральний директор об'єднання металургійних підприємств України "Металургпром" Василь Харахулах, процес підвищення тарифів на вантажні перевезення фактично вже розпочався. "Договори укладаються на місяць-два, в них вже є збільшення тарифів на вантажоперевезення в 1,3-1,5 рази", - сказав він.
Президент Української зернової асоціації Володимир Клименко зазначає, що залізничники досі не пояснили споживачам нові правила гри. "Наші прохання до "Укрзалізниці" пояснити, що відбувається, поки не привели ні до чого, ми про все дізнаємося з преси. Приходять якісь люди, приносять якісь договори з іншими цінами на послуги, які зросли, як мінімум, на 30%. Яка економіка це витримає?", - говорить він.
"Перевезення у власному рухомому складі дорожче, ніж в інвентарному. Вагони переводяться у власність державних компаній. За тарифами - те, що буде перевозитися в напіввагонах, коефіцієнт становитиме 1,3, поки на першому етапі", - пояснює заступник начальника головного управління перевезень Державної адміністрації залізничного транспорту ("Укрзалізниця") Петро Лимарчук. У відомстві уточнюють, що, зокрема, у вартість вантажних перевезень буде включена плата за порожній пробіг вагона.
Вантажовідправники чекають від залізничників роз'яснень. В асоціації "Укрцемент" повідомили, що днями запланована зустріч з представниками "Укрзалізниці", на якій питання має прояснитися. А між тим, тарифи на міжнародні вантажні перевезення вже зробили експорт українського цементу нерентабельним.
Наскільки успішними будуть переговори вантажовідправників і залізничників, зрозуміло стане в лютому. І для українців тоді проясниться, як нові правила вантажних перевезень вплинуть на ціни і загальний рівень інфляції.
Максим Арбузов
За матеріалами: УНІАН
Поділитися новиною