Солярку оцінили — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Солярку оцінили

Енергетика
707
З урахуванням цінового ралі, яке спостерігалося протягом перших чотирьох місяців, зниження обсягів реалізації палива не дивує. Набагато цікавішими є зміни, що відбуваються з самим ринком. Так, якщо дивитися на ситуацію в грошовому вираженні, то ми побачимо, що ринок дизпалива зріс набагато більше, ніж ринок бензинів. За даними Держкомстату, темпи зростання обсягів реалізації дизпалива в грошах більш ніж у два рази перевищують аналогічні показники бензинів. Так, з січня по травень виручка від реалізації дизпалива зросла на 39%, бензинів - на 15%.
"Продукт, що годує зараз - бензин А-92, і останніми місяцями ще і дизель, - вважає Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO. - Ціна дизпалива повинна бути нижчою, якби заробітки на 95 бензині залишалися на рівні минулого року".
Явно виявляється і поступова зміна пропорцій між марками палива. Бензини А-72-80 (класифікація Держкомстату) демонструють поступовий спадний "еволюційний" тренд. Якщо в травні минулого року питома вага цих бензинів в обсягах реалізації становила 6,5%, то в травні 2011 р. її частка знизилася до 5%. Більш примітною є тенденція зростання питомої ваги бензинів марки А-90-93, які додали у вазі з початку року 1,3 в.п.
"Ця тенденція спостерігається з 2009 р., - стверджує Олександр Сіренко. - Протягом 2010 та 5 міс. 2011 рр. ми спостерігаємо її розвиток, що відбився на виробничому кошику українських НПЗ". Так, за даними консалтингової компанії UPECO, в 2008 р. на українських НПЗ було вироблено сумарно 160 тис. т бензину А-92, тоді коли тільки за п'ять місяців поточного року вже 738 тис. т.
При цьому очевидно, що зростання питомої ваги на ринку бензинів А-92 обумовлене не тільки заміною застарілих авто на більш нові, тобто перетіканням споживачів А-76. Якщо зіставити частки А-95-98 за перші п'ять місяців 2010-2011 рр., то ми побачимо, що пікові різниці значень припадають (приблизно 4 в.п.) на січень-березень поточного року. Тобто для частини автовласників, які могли собі це дозволити, бензин А-92 став способом компенсувати подорожчання палива.
"Останнім часом ми спостерігали розшарування попиту за рахунок звичайного (українського) А-95: споживачі, які не можуть платити більше, переходили на А-92, а платоспроможні споживачі надавали перевагу преміумному сорту А-95", - говорить Ігор Чернявський, фінансовий директор столичної мережі АЗС "КЛО".
Але, як відзначають експерти, в структурі продажів брендових мереж бензин А-95 і преміумних види палива як і раніше грають ключову роль. Наприклад, у структурі імпорту однієї з найбільших мереж АЗС в Україні поставки бензину А-95 приблизно в два рази перевищують обсяги бензину А-92. Але "другий" залишається фаворитом для регіональних мереж.
З початку року серйозно ускладнилася ситуація в переробці нафтової сировини. Показники вітчизняних НПЗ тільки в лютому та травні перевищили показники минулого року. Але в лютому перевищення було символічним - у 20 тис. т, а більш значна перевага в травні пояснюється торішньою зупинкою на ремонт Лисичанського НПЗ. Обсяги поставок нафти і переробки нафтової сировини становлять 86% і 88% відповідно.
"Відсутність рівних умов роботи для внутрішніх та зовнішніх виробників призвело до стагнації галузі. По суті, в країні на мінімальних обертах працюють два заводи: Кременчуцький і Лисичанський, - каже Дмитро Звєрєв. - Перший виживає завдяки використанню української сировини, другий - за рахунок давальницької переробки російської нафти з подальшою поставкою нафтопродуктів до Росії. Без цих можливостей обидва підприємства вже "сушили" б установки".
Частково падіння переробки нафти можна пояснити зупинкою Одеського НПЗ в жовтні 2010 р. Хоча експерти вважають, що такий результат подій був цілком прогнозованим.
"Те, що позиції імпортерів посиляться, було зрозуміло в кінці 2010 р., - говорить Олександр Сіренко. - Коли мережі укладали річні контракти на постачання палива з Литви та Білорусі".
Поки ж зі станів імпортерів і переробників сиплються взаємні звинувачення. Перші звинувачують опонентів у нібито навмисному створенні штучного дефіциту, а другі - в спробах розкачати ринок і домогтися підвищення цін на паливо.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас