І все-таки вони крутяться! — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

І все-таки вони крутяться!

Кредит&Депозит
1024
Банки переключаються на підвищену передачу в сегменті непрямого автокредитування, оскільки споживачі, які відкладали придбання транспорту в минулому році, повертаються в шоу-руми автосалонів. Сектор автокредитування також є гарною можливістю для утилізації надлишкової ліквідності банківського сектора.
Переживши дворічне зниження автопродажів і кредитну кризу, автокредитування знову стало цікавою темою. Для банкірів, які залишили цей бізнес під час кризи, а також для тих фінансових установ, які вперше задумалися про нього, зараз найкращий шанс увійти в один з найбільш високомаржинальних сегментів споживчого кредитування.
За словами Ігоря Дорошенка, голови правління банку "Російський Стандарт", першими відновили видачу автокредитів банки, які мали доступ до відносно недорогого фондування, налагоджену технологію роботи з автокредитами і технологію управління ризиками в цьому сегменті, а також сформовані партнерські відносини з автодилерськими мережами.
"Ринок автокредитів насичений пропозиціями, як від великих, так і невеликих банків, - говорить Андрій Кашперук, заступник начальника департаменту роздрібних продажів УкрСиббанку. - Проте на даний момент це ринок пропозиції, оскільки ціна на автокредити залишається досить високою, тобто не завжди привабливою або доступною для масового споживача".
Більша частина банків зараз скоріше декларує свою присутність на ринку автокредитування, ніж реально видає кредити, тому про серйозну конкуренцію говорити рано. Ми спостерігаємо не так багато акцій за автокредитами, і хоча в будь-якому автосалоні є список з десятка банків, які можуть надати кредит платоспроможному позичальнику на ринку, все ще немає хороших ставок. Про невисоку конкуренцію говорить і відносно повільна динаміка зниження ставок на цьому ринку.
Помірно-оптимістична весна
У першому кварталі 2011 року було продано близько 40 тис. автомобілів, з них половина - в березні. При цьому частка автомобілів, проданих у кредит, склала всього лише 12%.
За припущенням Давида Януса, директора "Альфа Фінанс", партнера Альфа-Банку в сфері автокредитування, в 2011 році кількість проданих нових автомобілів складе близько 200 тис., з них за допомогою банків та фінансових компаній буде куплено 15-19%.
"Активність на українському авторинку поки невисока, - ділиться враженнями Ігор Дорошенко з банку "Російський Стандарт". - Якщо за кількістю проданих нових авто Україна посідала в 2008 році 7-е місце в Європі, то за підсумками 2010 року - тільки 17-е. Незважаючи на те, що в лютому 2011 року наш ринок показав 30%-вий приріст продажів, а в березні -40%-вий, в порівнянні з аналогічним періодом минулого року, про стійке відновлення ринку говорити рано".
У секторі автокредитів у банків немає серйозних конкурентів в особі кредитних спілок, незалежних кредитних компаній або інших організацій. Програми фінансування, пропоновані автодилерами кінцевому споживачу, так чи інакше складені у партнерстві з декількома великими банками або пов'язаними з банками організаціями. Варто відзначити тенденцію до виділення з роздрібного банківського бізнесу компаній-партнерів, які цілком орієнтовані на непряме автокредитування (через автосалони).
Прогнози
Практично щодня банки повідомляють про зниження відсоткових ставок за автокредитами. Незважаючи на це, розмір знижки занадто малий, щоб серйозно зацікавити споживачів. До кінця року експерти прогнозують зниження відсоткових ставок ще на 2% -3%, тобто до 15% -17% річних, залежно від терміну кредитування, який поступово збільшується від одного-трьох років до п'яти-семи.
"Якщо тенденція до здешевлення кредитів продовжиться, то до кінця 2012 року - в першій половині 2013 року може бути досягнутий докризовий показник проникнення кредитування", - говорить Ігор Дорошенко з банку "Російський Стандарт".
Зараз умови кредитування у різних банків не надто відрізняються. В салоні клієнт має можливість порівняти умови кількох фінустанов, отримавши розрахунок на конкретне авто з урахуванням побажань щодо терміну кредиту і розміру початкового внеску. Процедура отримання попереднього рішення більш проста - клієнт може заповнити заявку в автосалоні й отримати рішення протягом години. Оформлення кредиту в автосалоні може бути більш вигідним для покупця, якщо кредит видається в рамках спільної акції. Акційні кредити хоч і не безкоштовні, але значно вигідніші від стандартних банківських позик.
Середні суми автокредитів не перевищують 120 тис. гривень. Так, у квітні 2011 року середня сума автокредиту в ВТБ Банку склала 110 тис. гривень, а в цілому по портфелю - 85 тис. гривень. Прогноз щодо зміни середньої суми кредиту залежить від розміру початкового внеску, від сегмента ринку, в якому банк захоче бути присутнім, і від цін на автомобілі. На останній фактор також впливають законодавчі норми, які регулюють розміри податків і мит - при їх збільшенні буде зростати ціна автомобіля.
Розмір власної участі позичальника в купівлі автомобіля не поспішає знижуватися. "До кінця року більшість банків, швидше за все, не опустять розмір початкового внеску до рівня докризових 10%", - говорить Володимир Буданов, заступник директора департаменту роздрібних продуктів ВТБ Банку. За його прогнозами, середній розмір першого внеску становитиме 20-25%. Але з такими умовами більшість банків присутні на ринку і зараз. Тому, найімовірніше, середня сума кредиту залишиться на поточному рівні.
За даними ВТБ Банку, населення віддає перевагу легковим автомобілям середнього класу і вартістю від 130 тис. гривень. Даний клас автомобілів становить 45% від кредитних видач. Лідерами продажів є Hyundai, КІА, Ford і Skoda, друге місце (43%) займають авто виробництва країн СНД, Китаю (ВАЗ, Geely), на третьому місці (12%) - авто преміум-класу.
Стратегії
Банки використовують різні стратегії і канали продажів. Як правило, банкіри розрізняють пряме, непряме і змішане автокредитування.
У випадку прямого автокредитування консультації клієнтам надаються у відділенні банку. При непрямому автокредитуванні дилери самостійно консультують клієнтів за різними програмами банків, при цьому прямо на майданчику автосалону відкривається кредитний відділ. Якщо розглядати змішане автокредитування, то в автосалоні, як правило, присутній співробітник банку, або ж на території автосалону відкрито відділення банку, яке також приймає різні платежі на користь автодилера і проводить інші банківські операції.
Більшість банків працюють за змішаною схемою продажів автокредитів. "Позитивний аспект - це доступність, коли кредит можна оформити і у відділенні банку, і в автосалоні, - говорить Андрій Кашперук з УкрСиббанку. - Особливість такого підходу в тому, що стратегія багатоканальної дистрибуції вимагає наявності мережі, а значить, вона практично недоступна для банків без власної роздрібної мережі і розвиненої технологічної складової".
Тим часом навіть великі універсальні банки впроваджують нові програми автокредитування. Приміром, ВТБ Банк пропонує використовувати "Автолайт", за допомогою якої клієнт може одержати попереднє рішення щодо кредиту протягом години, просто зробивши дзвінок до контакт-центр.
Банки та автодилери
Партнерські відносини будуються на взаємовигідних умовах: автосалони збільшують свої продажі за рахунок зростання ринку автокредитів, банк збільшує свої доходи за рахунок надання кредитів. Стимулювання продажів автосалоном можливе за рахунок різних акцій, які знижують вартість автомобіля, а відповідно, і виручку автосалону. Як правило, це святкові періоди, коли попит на автомобілі зростає. При цьому, з огляду на платоспроможність населення, частина продажів оформляється в кредит.
Теоретично ті програми, які пропонуються автодилерами, можуть бути невигідним для клієнта, оскільки дилер просуває лише умови кількох певних банків з заздалегідь обумовленими умовами. У той час як у банків, які не працюють з дилерами, умови щодо автокредитів цілком можуть бути кращими.
На практиці, кажуть банкіри, автосалон, працюючи з певним банком, орієнтований на обсяг продажів, як і банк. Крім того, такий тандем "банк-автодилер" дозволяє клієнту оформити заявку безпосередньо в салоні і зменшити кількість візитів до банку. Це спрощує процедуру та зменшує витрати часу для майбутнього автовласника. Якість і швидкість прийняття рішення та оформлення кредиту для клієнта важлива не менше, ніж його ціна.
Більше того, за даними банку "Російський Стандарт", розвиток спільних програм з імпортерами та дилерами, в рамках яких клієнтам пропонуються кредитні продукти, робить відсоткові ставки нижчими, ніж за стандартними продуктами.
Розвиток автокредитування спостерігається не лише в столиці. За даними ВТБ Банку, лідерами по автокредитуванню, крім Києва, є Донецький, Харківський і Дніпропетровський регіони. До перспективних регіонів експерти банку "Російський Стандарт" також відносять Одеський.
Точка зору нового гравця
На думку Петра Пекура, начальника відділу організації й розвитку каналів продажів Конверсбанку, який перебуває на стадії створення власної програми автокредитування, поточний рік для банків характеризується жорстким підходом до оцінки ризиків і більш ретельним відбором позичальників.
Початковий внесок на рівні 20-25% від вартості авто цілком відповідає сьогоднішній ситуації. Пріоритет у валюті кредитів відданий гривні. Незважаючи на посилення конкуренції між банками, фінансові установи будуть діяти обережно, пам'ятаючи про уроки кризи.
Залишаться високими вимогами щодо підтвердженої платоспроможності і хорошої кредитної історії позичальників, адже добробут українців ще не достатньо високий і дуже повільно поліпшується. Це обґрунтовує високі вимоги при відборі позичальників і жорсткі умови. При цьому і клієнти банків стали більш реалістичними в оцінці своєї платоспроможності, стали більш виважено підходити до своїх можливостей обслуговувати кредити.
Артем Румянцев
За матеріалами:
Банки.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас