0 800 307 555
0 800 307 555

Глибокий нокаут


Глибокий нокаут

Кабінет міністрів програв вже кілька раундів бензинового спарингу і зараз перебуває в глибокому нокауті, оскільки всі заходи і тактичні ходи щодо реформування ринку нафтопродуктів і зниження цін на бензин зазнали невдачі. В результаті, щоб зупинити зростання цін на нафтопродукти, уряду довелося визнати свою поразку і знизити акциз на 50 євро/тонн нафтопродуктів.

Переділу ринку нафтопродуктів, як планував Кабмін, не сталося. Уряд мав намір витіснити з ринку імпортерів нафтопродуктів, надавши перевагу вітчизняним виробникам бензину і дизпалива, таким чином, простимулювавши зростання переробки нафти в країні. Однак, як показав час, Кабмін виявився не готовим до такої тактичної війні і в результаті програв її на всіх фронтах. Імпортери перемогли. І це незважаючи на те, що на боці Кабміну були адміністративний ресурс і Антимонопольний комітет.

Ні заклики знизити ціни на паливо, ні штрафи Антимонопольного комітету не зупинили найбільших гравців ринку в бажанні підвищити ціни на бензин. Чи було таке підвищення - зараз сказати важко, оскільки воно збіглося не тільки з рішенням видавити з України великих імпортерів, але й із зростанням цін на світових ринках, а також з початком посівної кампанії. Нафта і нафтопродукти в Україні, вважають експерти, подорожчали через зростання цін у світі, яке триває з початку року внаслідок політичної нестабільності в країнах Близького Сходу та Північної Африки. Так, минулого тижня вартість травневих ф'ючерсів на нафту WTI становила 108,34 дол./бар., тоді коли на початку року вона дорівнювала 91 дол/бар. А котирування нафти Brent минулого тижня вперше з початку серпня 2008 року досягли позначки 123 дол./бар.

Експерти відзначають, що уряд був не готовий до війни з імпортерами. Перш ніж вводити мито на імпорт нафтопродуктів, Кабміну треба було забезпечити собі надійний тил. Тобто НАК "Нафтогаз України" повинна була закінчити операцію з придбання мереж АЗС, про яку заявляли в компанії. Причому досить великої мережі, яка дійсно змогла б демпінгувати певний час на ринку, збиваючи ціну і збут на заправках конкуруючих приватних мереж. А щоб реалізувати подібний план, необхідно володіти досить великою часткою ринку. Склалося ж усе навпаки: слідом за імпортерами ціни на бензин під шумок почали піднімати й всі інші учасники ринку.

Таким чином, почалось синхронне зростання цін на ринку. Штрафи, які Антимонопольний комітет застосував до найбільших учасників ринку, вже не змогли зупинити зростання цін. У результаті роздрібна ціна на бензин марки А-95 досягла 10 грн./л. За даними консалтингової компанії UPECO, на кінець березня середні роздрібні ціни на нафтопродукти підвищилися на 0,2-0,7%, склавши 9,06-9,73 грн./л. Середні роздрібні ціни на бензин А-95 підвищилися на 0,5%, або на 5 коп., до 9,73 грн./л.

Продовжили підвищувати ціни й мережі автозаправок, які були оштрафовані Антимонопольним комітетом: "Континент Нафто Трейд" (ТМ WOG), ТОВ "Альянс Холдинг" (ТМ Shell), ПП "Окко Нафтопродукт" ("Галнафтогаз"). Ціни на їх АЗС досягли порогу 9,99 грн./л. за бензин марки А-95, а дизельного палива - до 9,55 грн./л.

"Історія з регулюванням ринку нафтопродуктів продемонструвала нездатність і небажання своєчасно вплинути на ситуацію з боку Міністерства енергетики та вуглепрому. Захопившись лобіюванням ідеї запровадження мита на імпорт нафтопродуктів, яке привело б на шлях банкрутства окремі мережі АЗС і сприяло перерозподілу роздрібного ринку, чиновники міністерства проспали цінове ралі на ринку нафтопродуктів", - прокоментував ситуацію директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.

На його думку, в ситуації, що склалася, уряд Миколи Азарова програв двічі. Перший раз, коли не змогло вчасно зупинити зростання цін на стелах АЗС, хоча і мав для цього всі можливості, другий - коли зіткнеться з необхідністю компенсації недоотриманих зборів до бюджету.

В результаті Кабінет міністрів змушений був піти на поступки нафтотрейдерам, щоб утримати ціни на базові елементи, такі як нафта, хліб, метал та інше. Ці поступки уряд бачить у вигляді зниження акцизу на нафтопродукти. "Ми вийдемо з пропозицією зменшити акциз на нафтопродукти десь на 50 дол./тонна з тим, щоб в цей період ціну на нафтопродукти утримати в певному коридорі", - сказав глава уряду.

"Зниження акцизів на нафтопродукти є вимушеним заходом уряду, спрямованим на боротьбу з різким зростанням цін. Очевидно, що декларативні меморандуми про підвищення обсягів переробки нафти на українських НПЗ, перевірки операторів ринку з боку Антимонопольного комітету не могли вплинути на зниження цін в умовах здорожчання на світових ринках нафти", - вважає Д. Марунич.

Очевидно також і те, на думку експерта, що заходів щодо зниження податкового тиску необхідно було вживати раніше. "В уряді не могли не знати про те, що згідно з новим Податковим кодексом, який набув чинності в 2011 році, акциз на бензин підвищився на 37,9%, до 182 євро/тонн, на дизпаливо - на 37,8-40%, до 42-90 євро/тонн залежно від вмісту сірки. Своєчасне зниження акцизів дозволило б уникнути такого різкого і хворобливого зростання цін на роздрібному ринку", - говорить Д. Марунич. Тим більше що весняне підвищення цін збіглося в часі з початком посівної кампанії, яке щорічно супроводжується збільшенням споживання нафтопродуктів і зростанням цін на них.

У результаті зростання цін на бензин, а також на продукти харчування спровокувало в березні найбільший стрибок споживчої інфляції з вересня минулого року - 1,4%. Тому, щоб утримати вартість бензину, уряд підвищив граничну рекомендовану ціну палива на 10 коп. Таким чином, вартість бензину марки А-95 збільшена до 9,85 грн./л, а дизпалива - до 9,35 грн./л.

Підводячи підсумки, експерти відзначають, що програми уряду з поліпшення ситуації на ринку нафтопродуктів дали негативний результат: очікуючи на поліпшення, Кабмін отримав зворотний ефект. Більш того, експерти відзначають, що утримування цін на нафтопродукти з боку уряду призведе до їх ще більшого зростання.

Війна з нафтотрейдерами за ціни на нафтопродукти відвернула Міненерго від вирішення глобальних проблем на ринку. Так, крім програної цінової війни, Міненерго зазнає поразок і на інших фронтах: із заповнення нафтопроводу Одеса - Броди транзитною нафтою, зі збільшення переробки нафти на території України та низки інших питань. І поки альтернативних рішень цих проблем не знаходить.

Проте незабаром, відзначають експерти, в уряду виникне ще одна проблема, і саме у зв'язку з рішенням знизити акциз на нафтопродукти. За підрахунками Д. Марунича, сума втрати доходів бюджету від цього нововведення становитиме 250 млн грн. за середньомісячної реалізації близько 450 тис. тонн. "Проте перед страхом зростання показника інфляції уряд змушений ухвалювати це рішення", - вважає експерт.

Тому вже в найближчому майбутньому Кабінету міністрів доведеться замислитися: яким чином, за рахунок яких ресурсів покрити цю дірку в державному бюджеті?

Тарас Жирош

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Опитування
В Контексті Finance.ua