646
Ъ: "Металоінвест" вивантажується з українських портів
Російський "Металоінвест" Алішера Усманова вирішив зайнятися портовим бізнесом. Холдинг побудує в майбутньому порту Тамані власний термінал потужністю перевалки 10-12 млн т вантажів на рік і вартістю близько $100 млн. Цей проект вдарить по українських транспортних компаніях - зараз близько 95% всього експорту "Металоінвесту" йде через вітчизняні порти.
"Металоінвест" побудує власний вантажний термінал у Росії - в морському порту на Таманському півострові, розповів гендиректор холдингу Едуард Потапов. Остаточне рішення про це було прийнято приблизно місяць тому, уточнили в "Металоінвесті". Орієнтир перевалочною потужності термінала - 10-12 млн т на рік, на цей обсяг компанія розраховує вийти приблизно через п'ять років. Розмір передбачуваних інвестицій не розкривається.
Зараз "Металоінвест" не має власних портових потужностей, весь експорт йде в основному через порти України (95%) і Новоросійська. Щорічно на зовнішні ринки компанія поставляє близько 50% від загального обсягу виробництва (у 2010 році - 35 млн т залізорудної сировини, орієнтир на 2011 рік - 38 млн т). Нещодавно "Металоінвест" затвердив стратегію розвитку, за якою в наступні п'ять-десять років має намір збільшити виробничі потужності на 10 млн т, каже Едуард Потапов. "Але вже сьогодні ми іноді стикаємося з проблемою вивозу, бо в Росії не вистачає портових потужностей, - додає топ-менеджер.- Зрозуміло, що зі збільшенням виробництва питання логістики буде загострюватися". "Металоінвест" також розглядає можливість придбання судна для морських перевезень тоннажем 50-70 тис. т.
Таманський порт - частина російської федеральної цільової програми "Розвиток транспортної системи Росії" на 2010-2015 роки. Загальна вартість проекту - близько 82,7 млрд руб. ($2,9 млрд). Порт поки на стадії проектування, його будівництво може початися в другому півріччі 2012 року, уточнив гендиректор федерального державного унітарного підприємства (ФДУП) "Росморпорт" Ігор Русу (ФДУП управляє федеративною частиною проекту). Введення першого етапу (вантажооборот - 30 млн т) заплановано на 2015 рік. У 2025 році потужність може бути збільшена до 66,5 млн т. Попередньо порт планується розмістити на мисі Тузла в Керченській протоці. Пул інвесторів поки не сформований.
Наявність власних портових потужностей не лише спрощує логістику, але і знижує витрати компанії, говорить аналітик Morgan Stanley Дмитро Коломіцин. Новоросійський порт, де "Металоінвест" також міг побудувати термінал, обмежений територією міста, тому його розширення є складним, пояснює вибір на користь Тамані директор з розвитку інформаційно-аналітичного агентства Portnews Надія Малишева. За оцінками аналітика Infranews Олексія Безбородова, витрати на будівництво терміналу можуть скласти близько $100 млн із розрахунку $7-8 на тонну потужності.
Зараз основний обсяг вантажів "Металоінвесту" йде через Південний морський торговий порт, частина - через Одеський, говорить перший заступник начальника Одеського МТП Юрій Васьков. "Втрата 'Металоінвесту' буде болючою як для портів, так і для транспортної системи в цілому. Адже ці вантажі перевозяться і залізницею", - говорить Васьков. На його думку, Україна сама винна в ситуації, що склалася - країні необхідно покращувати транзитну тарифну політику, інакше все більшому числу російських компаній буде невигідно здійснювати транзит через нашу країну. Отримати коментар Південного порту вчора не вдалося.
Втім, Олексій Безбородов вважає, що участь держави в проекті Таманського порту може затягнути його реалізацію, як це сталося з Усть-Лугою, яка будувалася 15 років. Тим більше що витрати на будівництво порту також можуть зрости. "Наскільки мені відомо, поки "Металоінвест" не починав будівництво терміналу, це проект не одного року", - додає Юрій Васьков.
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною