Європа на голодному пайку — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Європа на голодному пайку

Казна та Політика
1832
Проблеми надлишкового боргу і бюджетного дефіциту так само лякають учасників ринків. Керівництво Європейської комісії та МВФ готове запустити механізм зовнішнього фінансування при загрозі дефолту в країнах Євросоюзу.
Згідно з Пактом стабільності і зростання, дефіцит країн ЄС не повинен перевищувати 3% ВВП, держборг - 60% ВВП. Однак ці норми далеко не завжди дотримувалися і до кризи, а після неї ситуація різко погіршилася. За підсумками 2010 р. Євростат очікує в країнах ЄС майже двократного зростання дефіциту бюджету до 12,3% ВВП, загального боргу - з 55,8 до 79% ВВП. Серед лідерів за обсягом боргу до ВВП - Італія (116%), Бельгія (96,2%), Франція (78,1%), Португалія (76,1%), Німеччина (73,4%), Великобританія (68 , 1%), Австрія (67,5%) та Ірландія (65,5%).
Нещодавно уточнені Євростатом оцінки держфінансів Греції, боргові проблеми якої навесні спровокували паніку на ринках, виявилися гіршими раніше опублікованих: розмір дефіциту в 2009 р. збільшено з 13,6 до 15,4%, загальний борг - з 115,1 до 126 , 8% ВВП. Грецький уряд також погіршив прогнози дефіциту і на 2010 р. - з 7,9 до 9,4%.
Борг, дефіцит, дефолт
Європа переживає новий виток загострення фінансових проблем, зазначає Брайян Бетьюн із IHS Global Insight: "Проблеми суверенних боргів знову вийшли на перший план, зростання економік сповільнюється, уряди втрачають популярність через масштабне скорочення витрат". Економіка єврозони в III кварталі виросла на 0,4% до попереднього кварталу і на 1,9% - у річному вираженні (оцінка Євростату). Найкращі показники зростання зареєстровані у Фінляндії (1,3%), Австрії та Словаччини (по 0,9%), у Німеччині (0,7%). З країн, що не використовують євро, найвищі темпи показали Великобританія, Угорщина і Латвія (по 0,8%). Найгірший квартальний результат - у Греції (спад на 1,1%).
Навесні увага інвесторів була прикута до Греції, тепер - до Ірландії, зазначає Бетьюн. Новий чотирирічний план скорочення дефіциту Ірландія обіцяє представити в грудні. Якщо бюджет виявиться непереконливим, Євросоюз і МВФ будуть управляти фінансами Ірландії вже в лютому, впевнений Колм Маккарті з UCD. Щоб уникнути дефолту, Дубліну потрібно позичити близько 5 млрд євро, додав він: "Кредитори можуть не захотіти позичати країні гроші".
Загальний державний борг Ірландії складає 89,6 млрд євро, в 2011 р. країні потрібно погасити невелику частину зобов'язань - 4,4 млрд євро (дані Bloomberg). Ірландії, швидше за все, вдасться уникнути дефолту завдяки переважанню національних інвесторів в капіталі банків і пенсійних фондів, заспокоює інвесторів агентство Moody's.
Погіршення стану держфінансів Ірландії призвело до зростання прибутковості її 10-річних облігацій до рекордних 9,31% в середині листопада. Страховка від дефолту з цих паперів (CDS) зросла в 1,5 рази за місяць до 558 пунктів. Висока прибутковість - результат невпевненості фінансових ринків в перспективах платоспроможності країни, зазначає Джуліан Келлоу з Barclays Capital: "Загроза дефолту будь-якої слабкої економіки буде сильним ударом для всієї фінансової системи Європи, навіть якщо не брати до уваги прямі витрати".
Це не просто проблеми суверенного боргу, це ще й банківська криза, впевнений Крістоф Вейл із Commerzbank: "Самостійно країна з нього не вийде". За оцінками NCB Stockbrokers, відтік депозитів з ірландських банків за останні два місяці перевищив 10 млрд євро. За підсумками II кварталу співвідношення кредитів до депозитів зросло з 145 до 160%. За даними ЦБ Ірландії, кредити ЄЦБ ірландським банкам зросли в жовтні на 7,3% в порівнянні з вереснем, склавши 130 млрд євро (відповідає 80% ВВП країни).
На допомогу банківській системі Ірландії може знадобитися 80 млрд євро, але розмір ліквідних резервів центробанку країни становить близько 20 млрд євро, оцінили в Barclays Capital.
Проблемна периферія
Ще одна слабка ланка європейської економіки - Португалія. Її загальний держборг вищий, ніж у Ірландії (106 млрд євро), 9,6 млрд євро повинні бути виплачені в 2011 р. 10 листопада Португалія розмістила два випуски облігацій, прибутковість з одного з них склала 6,8%, що стало найвищим показником за 11 років існування єврозони. Раніше, за даними мінфіну Португалії, позики обходилися країні в середньому в 3,6%.
Якщо правляча партія і опозиція не домовляться про коаліцію, ринки змусять нас залишити зону євро, заявив міністр закордонних справ Португалії Луїш Амаду. Ринок вимагає більшої плати за ризик, незважаючи на поліпшення ситуації з бюджетом, зазначив міністр фінансів Португалії Фернандо Тейшейра дос Сантос. Лісабон планує зменшити дефіцит бюджету з 8,3% в 2009 р. до 7,3% в 2010 р. і 4,6% в 2011 р.
Є загроза розростання кризи, накручування ставок - проблема не тільки Португалії, а результат погіршення в усій єврозоні, впевнений Сантос. "Будь-яке невиконання зобов'язань однієї з країн - неважливо, буде це Ірландія, Португалія, Греція чи Іспанія, - заведе механізм поширення боргових проблем по регіону", - зазначають аналітики Economist Intelligence Unit. За оцінкою Банку міжнародних розрахунків (BIS), $ 700 млрд боргів периферійної Європи знаходяться в руках головних економік ЄС (велика їх частка припадає, перш за все, на німецькі та французькі банки), при цьому ЄЦБ безпосередньо тримає держоблігації на $ 71 млрд і ще $ 322 млрд центробанку зав'язані на угоди репо.
Загальні втрати банків Іспанії, Греції, Ірландії та Португалії від кризи склали 140 млрд євро - 8% ВВП (дані ЄЦБ). У середньому втрати від фінансових криз становили 30% ВВП, проаналізували результати криз з 80-х рр.. аналітики Credit Suisse: "Це означає, що подолання кризи буде коштувати периферії ще близько 350 млрд євро".
Вийти з боргової кризи країнам швидко не вдасться, пише МВФ. За оцінками фонду, Греція зможе вийти на первинний профіцит бюджету тільки в 2012 р., інші країни периферійної Європи ще пізніше - не раніше 2015 р.
Ключовою для визначення сценарію розвитку економіки ЄС буде Іспанія, впевнений Ендрю Гартуейт з Сredit Suisse: на неї припадає 11,5% ВВП єврозони. Але головне - навіть не величина економіки, а значимість потрясінь фінансової системи для решти країн, зазначає він. За розрахунками BIS, активи іноземних банків в Іспанії становлять $ 876 млрд, 40% з яких припадає на структури Німеччини та Франції.
В Іспанії найвищий розмір держборгу в ЄС - 426 млрд євро, з яких 45 млрд євро належить виплатити вже в 2011 р. (дані Bloomberg).
Зовнішня допомога
Якщо ринок продовжить накручувати ставки, це призведе до бюджетної кризи, вважає Бетьюн. Щоб запобігти масштабній кризі, країни повинні задіяти механізм зовнішньої допомоги, впевнений Сантос.
У травні глави урядів ЄС домовилися про створення антикризового фонду в 750 млрд євро. Цей інструмент покликаний вирішувати проблеми суверенних боргів і надавати кошти в разі неможливості позичати на ринку. Одним із упорядників фонду повинен стати МВФ. Але в обмін на допомогу країнам з великим боргом загрожує позбавлення права голосу в управлінні економікою ЄС. Існування постійного механізму допомоги повинне було стабілізувати ситуацію, але, оскільки поки деталі його реалізації не зрозумілі, ринок воліє перестраховуватися і враховувати найгірший сценарій, зазначає Даніеле Антонуччі з Morgan Stanley. Про те, що ринок вимагатиме збільшити плату за ризик, говорив і президент ЄЦБ Жан-Клод Тріше.
Якщо прем'єр-міністр Греції Георгіос Папандреу відкрито попросив колег по Європі про допомогу, то ірландські політики чинили опір до останнього. "Незалежність країни була завойована з великими труднощами, і наш уряд не збирається нікому її віддавати, - заявив міністр підприємництва, торгівлі та інновацій Ірландії Бетт О'Кіфа. - Ми впевнені, що зможемо впоратися з економікою". Звернення по допомогу до ЄС може стати політичним самогубством, зазначав Денні Маккой з Конфедерації бізнесу та роботодавців Ірландії: "Уряд хоче самостійно визначати свою долю". Тим не менше минулого тижня Дублін погодився прийняти міжнародну допомогу. До країни приїхали представники Єврокомісії, ЄЦБ і МВФ, щоб провести оцінку її фінансової системи.
Реструктуризації боргів уникнути не вдасться, вважає Роб Девідсон з Alliance Trust Asset Management. Сама поява страхового інструменту підтверджує неминучість виникнення проблем з виконанням зобов'язань, скептичний Гарі Дженкінс з Evolution Securities. Політики не зможуть вирішити проблеми бюджетного дефіциту і скорочення боргів до 2013 р., впевнений Келлоу: "Ринки підштовхують Ірландію та Португалію в руки МВФ".
Країни ЄС проголосували за необхідність посилення дисципліни і підтримали пропозицію Німеччини щодо санкцій за відхилення від норм Пакту стабільності та зростання. Яке відхилення буде визнаватися значним, поки не визначено. Німеччина і Єврокомісія запропонували стягувати з порушників штраф в 0,2% ВВП і направляти його в європейський стабфонд. Найбільш спірний пункт - про позбавлення права голосу країн, що порушують бюджетну дисципліну, - включено у проект поправок з ініціативи канцлера Німеччини Ангели Меркель. Поправки до Лісабонського договору будуть обговорюватися на саміті в грудні, уряду і Європарламент зобов'язані погодити їх до літа 2011 р., ратифікувати - до середини 2013
Шлях до спасіння
Для отримання допомоги з Європейського фонду фінансової стабільності країни повинні:
- зробити офіційний запит на виділення допомоги;
- запит може бути зроблений тільки в разі, якщо країна не може отримувати фінансування за прийнятними ставками;
- деталі програми скорочення дефіциту мають обговорюватися з Єврокомісією і МВФ;
- програма скорочення витрат схвалюється міністрами фінансів єврозони;
- 16 міністрів фінансів єврозони на анонімній основі повинні встановити величину, вартість і термін позики.
Позика надається протягом кількох днів після її схвалення.
Джерело: Європейський фонд фінансової стабільності
Катерина Кравченко
За матеріалами:
Відомості
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас