Покрити таксоматом


Покрити таксоматом

Якщо вірити статистиці Нацбанку, населення все частіше користується терміналами самообслуговування для здійснення платежів. Так, в другому півріччі 2009 р. обсяги грошових потоків, що проходять через термінали, в порівнянні з першим півріччям збільшилися на 56% - до 7 млрд грн. Варто зазначити, що приріст був на 80% забезпечений терміналами, які належать банкам. Найбільший приріст платежів спостерігався за терміналами, встановлених в Києві та області. В той же час в другому півріччі 2009 р. загальна кількість терміналів зменшилася на 4,6 тис.шт. - до 63,2 тис.

При цьому скорочення термінального парку було зумовлене тим, що банки, за даними НБУ, демонтували майже 6 тис. пристроїв. Тоді як небанківські оператори ринку зуміли збільшити таксоматний парк ще на 1,5 тис.шт.- до 30,9 тис. Відзначимо: у першому півріччі "небанки" встановили понад 8 тис. таких пристроїв.

Зараз послуги з прийому платежів через термінали надають банки й інші компанії, які зобов'язані мати агентські угоди з банками. За даними НБУ, на початок 2010 р. з платіжними терміналами працювали 76 вітчизняних фінустанов. При цьому агентські угоди з банками уклали 12 небанківських учасників ринку. Чотири з них ("ІнтерфонПлюс", "Експрес-оплата", "СП "Голографія" і "КіберПлат Україна") домовилися з банкірами впродовж другого півріччя 2009 р.

Варто підкреслити відмінності в специфіці роботи банківських і небанківських терміналів. Так, класичний банківський термінал дозволяє здійснювати лише безготівкові операції клієнтів банку, які мають в своєму розпорядженні поточний рахунок. Такі термінали розташовані переважно в банківських відділеннях (кімнатах самообслуговування). За допомогою цих терміналів можна проводити суто банківські операції - грошові перекази, погашення кредиту, поповнення депозиту. Тобто функції банківських терміналів схожі з можливостями банкоматів.

"Всі банківські термінали працюють в прив'язці до поточного рахунку клієнта або з платіжними картами. Тому пристрої мають бути сертифіковані платіжними системами, отже, і коштують дорожче", - говорить Антон Романчук, голова правління Українського процесингового центру.

В той же час таксомати з набагато ширшим набором опцій встановлюють небанківські учасники ринку - в людних місцях, в супермаркетах, в торгівельно-розважальних центрах. Такі пристрої працюють виключно на прийом готівки і не приймають банківських карт. За допомогою таких таксоматів оплачуються комунальні послуги, мобільний зв'язок, інтернет, телебачення, а також здійснюються інші регулярні платежі на користь провайдерів всіляких послуг.

"Таксомати мають обмежений потенціал зростання, оскільки вони орієнтовані лише на операції з готівкою. Тоді як глобальна тенденція виражається в підвищенні популярності безготівкових розрахунків", - запевняє Романчук.

За словами учасників ринку, набори функцій банківських терміналів в Україні дуже розрізняються залежно від конкретного банку. "Наші платіжні термінали не призначені для роботи з готівкою, вони розташовані виключно у відділеннях банку. За допомогою таких пристроїв можна здійснювати операції лише з використанням платіжних карт", - розповідає Володимир Гиріс, член правління Укрексімбанку. В той же час на ринку присутні і більш функціональні банківські термінали. Вони "вміють" приймати готівку, як таксомати, і здійснювати операції з платіжними картами.

"Наші термінали, наприклад, оснащені пристроями для читання карт (картрідерами), тому можна здійснювати як готівку, так і безготівкові операції. Цим наші таксомати відрізняються від тих же I-box, які допускають внесення лише готівкових. В той же час, на відміну від банкоматів, наші термінали не видають готівку", - пояснює Кирило Волков, керівник департаменту з розвитку і управління банкоматною і термінальною мережею Приватбанку.

До речі, за словами учасників ринку, Приватбанк є одним з банків, які намагаються активно конкурувати з небанківськими операторами. "Серед банків у нас лише один конкурент. Банківські платіжні термінали, які розміщуються поза відділеннями, має в своєму розпорядженні лише Приватбанк. У них поки мало таких терміналів. При цьому їх конкурентна перевага - відсутність комісійних, наприклад, при оплаті послуг мобільного зв'язку", - констатує Олександр Бардаш, менеджер з розвитку компанії PayPort.

За його словами, великий банк за бажання і відповідного фінансування може легко потіснити навіть беззастережного лідера ринку серед небанківських операторів - компанію ОСМП (об'єднана система моментальних платежів, співпрацює з I-box). Отримати коментарі представників ОСМП, на жаль, не вдалося.

Приватбанк має 2,2 тис. платіжних терміналів. "Поки лише 10% з них розташовані поза відділеннями. Всі нові пристрої теж встановлюватимемо поза банком, оскільки відділення вже повністю укомплектовані", - ділиться планами Кирило Волков. Як відомо, після об'єднання зусиль основних операторів ринку - компаній "Айбокс" і ОСМП - в лютому поточного року утворився оператор, який контролює 70-80% українського ринку миттєвих платежів небанківських операторів.

Дмитро Гриньков

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Покрити таксоматом» на Finance.ua - 2.0
В Контексті Finance.ua