0 800 307 555
Finance.ua розвивається і оновлює головну
Finance.ua - це не тільки стрічка новин. Ми вкладаємо багато сил у створення сервісів порівняння кредитів, депозитів і банківських карт. А наша редакція публікує багато путівників по вибору фінансових послуг і розповідає як не переплачувати.
Щоб показати все це читачам, ми винайшли головну сторінку сайту заново.

Покрити таксоматом


Покрити таксоматом

Якщо вірити статистиці Нацбанку, населення все частіше користується терміналами самообслуговування для здійснення платежів. Так, в другому півріччі 2009 р. обсяги грошових потоків, що проходять через термінали, в порівнянні з першим півріччям збільшилися на 56% - до 7 млрд грн. Варто зазначити, що приріст був на 80% забезпечений терміналами, які належать банкам. Найбільший приріст платежів спостерігався за терміналами, встановлених в Києві та області. В той же час в другому півріччі 2009 р. загальна кількість терміналів зменшилася на 4,6 тис.шт. - до 63,2 тис.

При цьому скорочення термінального парку було зумовлене тим, що банки, за даними НБУ, демонтували майже 6 тис. пристроїв. Тоді як небанківські оператори ринку зуміли збільшити таксоматний парк ще на 1,5 тис.шт.- до 30,9 тис. Відзначимо: у першому півріччі "небанки" встановили понад 8 тис. таких пристроїв.

Зараз послуги з прийому платежів через термінали надають банки й інші компанії, які зобов'язані мати агентські угоди з банками. За даними НБУ, на початок 2010 р. з платіжними терміналами працювали 76 вітчизняних фінустанов. При цьому агентські угоди з банками уклали 12 небанківських учасників ринку. Чотири з них ("ІнтерфонПлюс", "Експрес-оплата", "СП "Голографія" і "КіберПлат Україна") домовилися з банкірами впродовж другого півріччя 2009 р.

Варто підкреслити відмінності в специфіці роботи банківських і небанківських терміналів. Так, класичний банківський термінал дозволяє здійснювати лише безготівкові операції клієнтів банку, які мають в своєму розпорядженні поточний рахунок. Такі термінали розташовані переважно в банківських відділеннях (кімнатах самообслуговування). За допомогою цих терміналів можна проводити суто банківські операції - грошові перекази, погашення кредиту, поповнення депозиту. Тобто функції банківських терміналів схожі з можливостями банкоматів.

"Всі банківські термінали працюють в прив'язці до поточного рахунку клієнта або з платіжними картами. Тому пристрої мають бути сертифіковані платіжними системами, отже, і коштують дорожче", - говорить Антон Романчук, голова правління Українського процесингового центру.

В той же час таксомати з набагато ширшим набором опцій встановлюють небанківські учасники ринку - в людних місцях, в супермаркетах, в торгівельно-розважальних центрах. Такі пристрої працюють виключно на прийом готівки і не приймають банківських карт. За допомогою таких таксоматів оплачуються комунальні послуги, мобільний зв'язок, інтернет, телебачення, а також здійснюються інші регулярні платежі на користь провайдерів всіляких послуг.

"Таксомати мають обмежений потенціал зростання, оскільки вони орієнтовані лише на операції з готівкою. Тоді як глобальна тенденція виражається в підвищенні популярності безготівкових розрахунків", - запевняє Романчук.

За словами учасників ринку, набори функцій банківських терміналів в Україні дуже розрізняються залежно від конкретного банку. "Наші платіжні термінали не призначені для роботи з готівкою, вони розташовані виключно у відділеннях банку. За допомогою таких пристроїв можна здійснювати операції лише з використанням платіжних карт", - розповідає Володимир Гиріс, член правління Укрексімбанку. В той же час на ринку присутні і більш функціональні банківські термінали. Вони "вміють" приймати готівку, як таксомати, і здійснювати операції з платіжними картами.

"Наші термінали, наприклад, оснащені пристроями для читання карт (картрідерами), тому можна здійснювати як готівку, так і безготівкові операції. Цим наші таксомати відрізняються від тих же I-box, які допускають внесення лише готівкових. В той же час, на відміну від банкоматів, наші термінали не видають готівку", - пояснює Кирило Волков, керівник департаменту з розвитку і управління банкоматною і термінальною мережею Приватбанку.

До речі, за словами учасників ринку, Приватбанк є одним з банків, які намагаються активно конкурувати з небанківськими операторами. "Серед банків у нас лише один конкурент. Банківські платіжні термінали, які розміщуються поза відділеннями, має в своєму розпорядженні лише Приватбанк. У них поки мало таких терміналів. При цьому їх конкурентна перевага - відсутність комісійних, наприклад, при оплаті послуг мобільного зв'язку", - констатує Олександр Бардаш, менеджер з розвитку компанії PayPort.

За його словами, великий банк за бажання і відповідного фінансування може легко потіснити навіть беззастережного лідера ринку серед небанківських операторів - компанію ОСМП (об'єднана система моментальних платежів, співпрацює з I-box). Отримати коментарі представників ОСМП, на жаль, не вдалося.

Приватбанк має 2,2 тис. платіжних терміналів. "Поки лише 10% з них розташовані поза відділеннями. Всі нові пристрої теж встановлюватимемо поза банком, оскільки відділення вже повністю укомплектовані", - ділиться планами Кирило Волков. Як відомо, після об'єднання зусиль основних операторів ринку - компаній "Айбокс" і ОСМП - в лютому поточного року утворився оператор, який контролює 70-80% українського ринку миттєвих платежів небанківських операторів.

Дмитро Гриньков

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування