Бізнес повертають у порти — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бізнес повертають у порти

Казна та Політика
700
В цілому експерти прогнозують зміну вектора політики нового уряду щодо приватної власності в портах.
Одним з перших рішень уряду в морській галузі став перегляд нормативних актів своїх попередників, прийнятих в збиток інтересів приватних компаній. Згідно з опублікованою постановою Кабміну від 24 березня 2010 р. №278, визнаються такими, що втратили силу два інші рішення уряду каденції прем'єрства Юлії Тимошенко про виділення акваторії спецпорту Октябрськ і Миколаївському морському торгівельному порту. Постанові про скасування цих актів передував розгляд у Конституційному суді на предмет їх відповідності головному закону країни. 16 березня 2010 р. Конституційний суд закрив виробництво у даній справі, мотивувавши це невідповідністю представлення вимогам, передбаченим Конституцією.
Як пояснюють учасники ринку, ці правові перипетії лежать у площині протистояння інтересів держпортів і приватного бізнесу. Йосип Вінський, який обіймав у Кабміні посаду міністра транспорту вважав, що порти мають залишатися в держвласності. А тому за часів каденції Вінського активізувалася робота з закріплення акваторію за морськими портами. За даними асоціації портів України "Укрпорт", до теперішнього часу окремими постановами Кабміну акваторії виділені 12 з 18 морських торгівельних портів.
Але у випадку з Миколаївським портом і портом Октябрськ зробити цього не вдалося: депутати місцевої ради звернулися до президента Віктора Ющенка з вимогою перевірити відповідність Конституції постанов Кабміну про виділення акваторій. "До акваторії портів віднесені земельні ділянки водного фонду, надані в користування і власність іншим суб'єктам господарювання", - була їх аргументація. Малися на увазі ТОВ "Компанія "Єврозовнішторг" і ТОВ "Морський спеціалізований порт "Ніка-Тера", які ведуть стивидорну діяльність в акваторії згаданих держпортів.
"Координати акваторій, вказані в постановах Кабміну, охоплюють значну територію, включаючи весь простір, де може здійснюватися торгівельне мореплавання. І інтереси компаній, які побудували за свій рахунок причали і ведуть на них бізнес, виявляються неврахованими. На наш погляд, аби уникнути подібних суперечок надалі, необхідно законодавчо розмежувати поняття "акваторія" і "операційна акваторія", тобто частину водної поверхні для обробки суден. Тоді акваторію справедливим буде залишити державі, а приватним компаніям дозволити користування операційною акваторією", - коментує ситуацію директор Союзу портових операторів (представляє інтереси приватних портових операторів) Сергій Нікулін.
Іншої точки зору дотримуються в асоціації "Укрпорт", що стоїть на захисті держпортів. "Статус морських акваторій закріплений в ст. 13 Конституцій України, згідно з якою такі природні ресурси, як вода, земля та ін., є надбанням народу і державної власності. Ні на що з цього приватник не повинен мати права", - переконаний юрист асоціації Арнольд Нирко.
Чию сторону в цих спорах займе нова влада - покажуть перші рішення, одне з яких вже свідчить про певну позицію. Проте навряд чи тут ідеться про прості симпатії або справедливість. Швидше, верх візьме господарський ракурс, команда, що адже прийшла до влади, має досить широкі інтереси в морському бізнесі. Так, Микола Лісін і Микола Злочевський (до сфери їх інтересів відносять одного з найбільших стивидорів в Одеському порту - ТОВ "Бруклін-Киев"), Олександр Савчук (володіє зерновим терміналом в Маріупольському порту), Ринат Ахметов (йому належить компанія "Авліта" в Севастопольському порту) - вихідці з Партії Регіонів. Але ще відчутніший вплив на політику влади в портовій галузі може чинити тиск з боку Росії, оскільки російський капітал досить широко представлений у вітчизняному морському бізнесі. За інформацією російських ЗМІ, під час зустрічі прем'єрів Росії та України Володимира Путіна і Миколи Азарова було порушено питання про перегляд підсумків переділу власності в період президентства Віктора Ющенка. Серед бізнесменів з РФ, що втратили в цей період свої активи, - акціонери "Національної контейнерної компанії" (у Україні володіє ПП "Укртрансконтейнер") Віталій Южилін і Сергій Генералов. Тому не виключено, що цьому підприємству скоро вдасться відновити свої позиції на ринку вітчизняної перевалки.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас