"Ъ": Мінекономіки пропонує знизити портові тарифи на 30%


"Ъ": Мінекономіки пропонує знизити портові тарифи на 30%

Проект постанови Кабінету міністрів, яким пропонується знизити портові збори в Україні на 30%, був опублікований в п'ятницю на сайті Мінекономіки. В документі відзначається, що вартість суднозаходів у порти України в 1,5-2 рази вища, ніж в інших портах держав Чорноморського басейну. Незбалансована тарифна політика у сфері спеціалізованих послуг портів призводить до зниження конкурентоспроможності вітчизняних портів, переорієнтації вантажопотоків до портів-конкурентів.

За даними Мінтрансу, в 2009 році вантажообіг в наших портах знизився на 17%. Проте, незважаючи на це, Україні вдалося залучити частину транзитних вантажів, які раніше йшли через порти Росії, Румунії, Грузії та Болгарії. Заступник міністра транспорту і зв'язку Михайло Чубай заявив, що вважає тарифну політику адекватною і "питання зниження портових зборів не є актуальним".

В самих портах стверджують, що причина падіння їх показників - не в тарифах. "Зараз портові збори в українських портах порівнянні зі зборами, які існують в портах Чорноморського узбережжя: Туреччині, Росії, Болгарії, Румунії та інших", - стверджує начальник Херсонського морського торговельного порту Андрій Єгоров. Начальник Одеського морського торговельного порту Микола Павлюк нагадує, що до серпня 2008 року тарифи в українських портах були занижені в порівнянні з іншими країнами, тому Кабмін прийняв рішення підвищити їх на 58%. Наприклад, за даними Мінтрансу, тариф на перевалку сталі в українських портах в 1,5 разу нижчий, ніж в портах Румунії, і на 15% - ніж в Новоросійську, а тариф на перевалку вугілля - в 1,7 разу нижчий, ніж в Румунії, і на 8% - ніж в Новоросійську.

Директор інформаційно-аналітичного центру BlackSeaTrans Валентина Михайлова вважає, що основна причина зниження вантажообігу і суднозаходів у портах - фінансова криза. "Обсяги перевезень впали у всьому світі", - відзначає вона. "Зниження економічної активності в світі не могло не призвести до зниження обсягів експортно-імпортних операцій України", - погоджується директор Центру політичного та економічного аналізу Олександр Кава.

Хоча зниження ставок призведе до зростання заходів в порти, є ризик, що це не збільшить доходи, сказав пан Кава. "На сьогоднішній день неможливо спрогнозувати, чи вдасться за рахунок збільшення суднозаходів і перевалки вантажів компенсувати зниження портових зборів. Для цього необхідне практично порівнянне зростання вантажообігу", - відзначає Андрій Єгоров.

Як нагадав член комітету Верховної ради з питань транспорту і зв'язку Віталій Корж, спроба знизити портові збори в Новоросійському порту в II півріччі минулого року призвела до того, що загальні доходи порту, навпаки, впали за вказаний період на 25%. При цьому дохід порту в I півріччі, коли кон'юнктура на світовому ринку перевалки була гірша, скоротився лише на 17%. "Зниження портового збору також може негативно позначитися на інвестиційних проектах портів, які зараз націлені на те, аби поліпшити якість інфраструктури і збільшити перевалку в майбутньому", - говорить він.

Олександр Чорновалов

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування