2351
Автовиробники вимагають від Тимошенко 1,5 млрд грн
11 листопада власники і топ-менеджери найбільших українських автозаводів провели екстрену нараду в уряді. Основним питанням зустрічі стала загроза масової зупинки виробництва. За словами керівників підприємств, це відбудеться вже на початку 2009 року, якщо влада не виконає їхні вимоги. Головною з них є виділення безпрецедентної фінансової допомоги підприємствам галузі. Її розмір - близько 1,5 мільярда гривень. Плюс до цього виробники вимагають обкласти імпортні авто 25%-вим митом.
Свої вимоги власники і топ-менеджери українських заводів уже озвучили перед президентом. Тепер представники уряду, Секретаріату президента і виробники почали розробку спеціального антикризового законопроекту для галузі.
У розпорядження "Дела" потрапив попередній документ, що повинен лягти в основу майбутнього закону.
Дайте грошей
Зокрема, заводи для стабілізації своєї роботи вимагають від уряду 1,5 мільярда гривень. При цьому у своїх вимогах власники підприємств не прописали процедуру одержання цих грошей. Президент корпорації "Богдан" Олег Свинарчук вважає, що елементом такої підтримки може стати рефінансування державою тих зобов'язань, які зараз мають автомобілебудівні підприємства.
Крім фінансових уливань у галузь, лобісти автопрому наполягають на кардинальному реформуванні існуючої системи автокредитування. Зокрема, державі пропонується забезпечити низькопроцентні кредити пересічним споживачам, але тільки тим, які купують вітчизняні авто. Необхідність таких преференцій викликана тим, що частка машин українського виробництва в загальному обсязі продажів в 2008 році впала з 42 до 28%. Крім того, підприємства вимагають зниження ставки по кредитах на покупку комплектуючих для виробництва.
Також виробники наполягають на поновленні дії Ашгабадської угоди між державами СНД. У рамках цієї угоди товари за договорами виробничої кооперації могли перетинати кордони СНД без мит. Але цей пункт представники уряду відразу відкинули.
"Норми Ашгабадської угоди були припинені Російською Федерацією, і я не думаю, що вона піде на цей крок", - пояснив ситуацію депутат від БЮТ Сергій Терьохін.
СОТ не проти
Супротивники антикризових заходів знайшлися серед імпортерів машин. Вони обурені тим, що першим пунктом звернення власників заводів до влади значиться вимога підвищити мита на ввезення імпортних машин до 25%. Така ініціатива вже не раз знімалася з порядку денного парламенту через те, що вона суперечить домовленостям зі Світовою організацією торгівлі, куди Україна вступила в травні цього року. Але цього разу імпортери побачили реальну загрозу своєму бізнесу.
На їхню думку, шантажуючи уряд кризою і масовими звільненнями працівників заводів, вітчизняні автовиробники можуть врешті-решт домогтися свого.
Економічний експерт Костянтин Кузнєцов підтверджує, що в кризових ситуаціях норми СОТ можна обійти. "Якщо в держави-члена СОТ різке падіння платіжного балансу, вона може вводити заходи щодо підвищення, навіть якщо вони йдуть у розріз із нормами організації", - пояснює експерт.
Також стало відомо, що Сергій Терьохін уже звернувся в організацію із проханням роз'яснити можливість підвищення мит. Відповідь із Женеви, де розташований офіс СОТ, депутат одержав буквально вчора.
"Організація вважає, що факт одержання Україною кредиту МВФ підтверджує можливість використання кризових заходів. Хоча СОТ в класичній своїй манері сказала, що це небажано", - пояснив Терьохін. Тому депутат вважає, що підвищення мит, швидше за все, стане тимчасовим заходом, що буде діяти близько півроку.
У свою чергу, голова Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко прогнозує, що з підвищенням мит ціни на імпортні авто виростуть на 18%.
Ольга Джелебова
За матеріалами: Діло
Поділитися новиною