1268
Мінтранс хоче придбати банк
Міністерству транспорту та зв'язку необхідний підконтрольний банк для безпечного ведення фінансових операцій - про це вчора повідомив голова міністерства. "Зараз Мінтранс розглядає можливість покупки контрольного пакета акцій одного з комерційних банків", - сказав він. Ні суму, що міністерство готове заплатити за кредитну установу, ні можливий об'єкт покупки пан Вінський назвати не зміг, лише відзначивши, що ці питання будуть вирішені в найближчі "місяць-два".
"У нинішніх умовах рахунки, розміщені підвідомчими підприємствами в десятках банків, піддані ризику, - пояснює позицію міністерства заступник міністра Катерина Фоменко. - Приміром, у Промінвестбанку в нас 'зависли' рахунки на більш ніж 50 млн грн, і це не єдиний приклад". У приналежному міністерству банку гроші "Укрзалізниці", Укравтодору, аеропортів, пошти і портів будуть у безпеці, упевнений міністр.
Наявність у міністерств власних банків була звичною практикою в радянський час: своїми кредитними установами володіли десятки міністерств і відомств. Приміром, в УРСР до 1991 року існував Київшляхбанк, створений на пайових правах підприємствами дорожнього будівництва. Його правонаступником став Трансбанк, частка держави в якому поступово зменшувалася і на сьогодні становить близько 16% акцій (належать підприємствам Укравтодору). Крім цього, Мінтранс володіє 17,64% акцій в Експрес-Банку (через "Укрзалізницю" та її підрозділи; дані на 1 січня), але співробітництвом з ним голова міністерства розчарований. Незважаючи на те, що всі платежі адміністрації проходять через цей банк, ні дивідендів, ні пільг в обслуговуванні залізниця не одержала, тому нарощувати частку в Експрес-Банку Мінтранс не має наміру.
У Трансбанку ідею міністерства підтримують. "Такому величезному господарству, як у Міністерства транспорту та зв'язку, для забезпечення фінансових операцій просто необхідний потужний банк, - говорить голова правління Трансбанку Олександр Адлер. - До того ж, зараз для цього ідеальний час: в Україні можна дешево купити будь-який банк середньої величини". З ним згодний й екс-керівник Трансбанку, голова правління Терра Банку Сергій Щербина: "Коли я був у Трансбанку, через нас ішла вся зарплата робітників Укравтодору - це було зручно та вигідно для обох сторін".
Задуматися про необхідність купити банк керівництво міністерства підштовхнула потреба в кредитах, розповів топ-менеджер одного з банків. "Одержавши відмови від декількох приватних банків, Мінтранс вирішив шукати гроші по-іншому. Але ця ідея ілюзорна - навіть якщо в його власності з'явиться банк, це не вирішить проблем з фінансуванням", - відзначив він. Те, що міністерство активно шукає кошти, підтверджує і екс-глава "Укрзалізниці" Зенко Афтаназів: "'Укрзалізниця' намагається позичити 250 млн грн на покриття поточних витрат. Як при цьому ще й банки купувати?".
Втім, голова правління Ощадбанку Анатолій Гулей вважає, що покупка банку міністерством малоймовірна: "У фінансовому плані Мінтрансу гроші на подібні операції на цей рік не закладені, і міністр фінансів зараз не піде на такі витрати". "За серйозний банк доведеться заплатити чимало, а якщо Мінтранс купить невеликого гравця, доведеться витратитися на його розвиток", - відзначає пан Афтаназів. За словами пана Гулея, якщо Мінтранс стане власником банку, то вступить у дію економічний норматив Н9, відповідно до якого сума кредитів, виданих одному інсайдеру, не повинна перевищувати 5% його регуляторного капіталу. Таким чином, міністерство не зможе одержувати значні кредити.
Антон Семиженко, Руслан Чорний
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною