774
Бензин не поспішає дешевшати слідом за нафтою
— Енергетика
Ціни на бензин в Україні не поспішають падати слідом за зниженням світових цін на нафту. У найкращому разі 95-й може подешевшати на 20 копійок
Українські нафтотрейдери повинні більш оперативно реагувати на зміни, що відбуваються на світових ринках, особливо на зниження вартості нафти та нафтопродуктів. З такою заявою виступив у вівторок глава Мінпаливенерго Юрій Продан, закликавши роздрібних торговців дотримуватися нового цінового коридору на бензин А-95: - 5,57-5,74 грн. за літр.
По суті, міністр повторив вимогу Антимонопольного комітету, який порушив справу про порушення антимонопольного законодавства проти провідних операторів ринку. Втрутитися в ситуацію АМК змусило недавнє синхронне підвищення вартості бензину А-95 до 6,15 грн. деякими операторами. Ціна поповзла вниз - до 5,90 грн.
Тоді трейдерів дорікали в тому, що вони просто вирішили скористатися політичною плутаниною в країні, щоб одержати надприбуток, самі ж учасники ринку пояснювали підвищення страхуванням своїх ризиків через різкий стрибок долара. "Нафтотрейдери - теж люди і вирішили перестрахуватися, хоча в них не було економічного обґрунтування для підвищення цін", - сказав Фокусу один з учасників ринку.
Курсові втрати
Але навіть 5,90 грн. за літр 95-го - це чимала ціна, з огляду на тенденції на світовому ринку нафти. Адже, досягши піка в липні, світові ціни на сировину з того часу неухильно знижувалися і зараз становлять близько $70 за барель, що у два рази менше від липневих показників.
Директор консалтингової компанії UPECO Сергій Куюн вважає, що нинішнє тупцювання українських нафтотрейдерів на місці – наслідок паніки, що охопила всі сфери бізнесу. До того ж на цей ринок сильно впливає не тільки вартість нафти, але й кредитна та валютна політика. Через те, що частку імпорту на українському паливному ринку експерти оцінюють в 50-60%, а зовнішньоекономічні контракти обслуговуються в доларах, по трейдерам боляче вдарила курсова різниця, оскільки нафтопродукти контрактувалися в той період, коли долар ріс.
За словами гендиректора державного підприємства "Укрнафтохімпереробка" Володимира Ємеліна, тільки через курсові коливання в першу декаду жовтня тонна палива стала дорожчою більш ніж на $100. "Навіть якщо ситуація на зовнішніх ринках у той момент була сприятливою, через курсову різницю на тонні було втрачено, умовно кажучи, 600-700 гривень", - говорить головний редактор журналу "Альтернативне паливо" Віталій Давій.
Зараз, коли ажіотаж навколо курсових коливань стих, ціна палива в Україні потихеньку пішла вниз.
- В останній тиждень спостерігається зниження - на 5-9 копійок, - говорить директор науково-технічного центру "Психея" Сергій Сапегін. - На "пістолеті" це - 1-1,5%, на великому опті - 2,5-5%, на кордоні України - 7-11%. Тобто чим далі ми від європейських оптових цін, тим частка зниження менша. Виходить, є внутрішні фактори.
Серед внутрішніх факторів, що впливають на ціну, Сапегін називає нестабільність гривні (адже оператори змушені купувати валюту) і вирослі ставки на кредити. Крім того, є фактори зовнішні: організація країн-експортерів нафти (ОПЕК) закликає своїх членів скоротити видобуток вуглеводнів, щоб підтримати ціновий коридор у межах $70-90 за барель. Рішення про те, наскільки зменшать видобуток, буде прийнято 24 жовтня на засіданні картелю у Відні. За словами експерта Центру Разумкова Володимира Саприкіна, зниження квот на видобуток зробить психологічний вплив на ринок, у тому числі і на поведінку українських трейдерів.
Безвольний за кермом
Експерти стверджують, що влада може вплинути на цінові паливні коливання, і визнають роль АМК у нинішнім зниженні цін. Але при цьому ніхто не очікує повторення 2005 року, коли Юлія Тимошенко в часи свого першого прем'єрства влаштовувала публічне биття нафтотрейдерів за "монопольну змову". Ту відкриту конфронтацію багато автолюбителів згадують зі здриганням, оскільки тоді кілька днів на заправках взагалі не було бензину.
Цього разу влада буде втручатися обережніше. "Хоча в Росії Дмитро Медведєв виступає з різкою критикою нафтових компаній, і навіть Гордон Браун у Великобританії, який славиться ліберальною економікою, звернувся до трейдерів із закликом знизити ціни", - нагадує Сергій Куюн. Ситуація в Британії дійсно схожа на українську: незважаючи на падіння цін на нафту, вартість бензину залишається на досить високому рівні - 1,07 фунта за літр, а в деяких районах країни - навіть 1,20 фунта за літр.
Якщо влада залишиться мовчазним спостерігачем, падіння цін на бензин буде незначним. Володимир Саприкін прогнозує, що до кінця місяця А-95 подешевшає на 1-2%. А Володимир Ємелін вважає, що якщо курс долара залишиться в нинішніх межах (близько 5,20 грн. за долар на міжбанку), то вартість літра бензину в третій декаді жовтня буде десь на 15-20 коп. нижча, ніж зараз.
Втім, навіть якщо зниження не відбудеться, роздрібним торговцям навряд чи загрожує падіння попиту на паливо. "Український споживач - безвольний, - ремствує Сергій Сапегін. - Йому кажуть: бензин по 6 гривень, він і платить!"
Павло Вуєць
За матеріалами: Фокус
Поділитися новиною