Нацбанк гальмує дешевий імпорт — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нацбанк гальмує дешевий імпорт

Енергетика
2647
Антимонопольний комітет підозрює київських нафтотрейдерів у погодженому завищенні цін на найбільш ходовий бензин А-95. Роздрібники апелюють до коливань валютного курсу і високих оптових цін наших заводів. Але особливі побоювання трейдерів викликає заборона Нацбанку на авансові платежі, що не тільки може істотно скоротити обсяги палива на нашому ринку, але й потягнути ціну вгору.
АМКУ розслідує причини підвищення більшістю столичних операторів вартості бензину А-95 до 6,15 грн./л. "Зважаючи на те, що для імпортерів і виробників складова собівартості бензинів є різною, фахівці комітету проведуть детальне дослідження обґрунтованості встановлення такої ціни реалізації", - підкреслюють у комітеті. За словами голови АМКУ Олександра Мельниченка, нафтотрейдери не реагують адекватно на зниження вартості нафти на світових ринках, і комітет після розслідування застосує до них відповідні санкції.
Тим часом уже вчора на столичних заправках вартість бензину А-95 відкотилася від 6,15 грн./л до 5,95 грн./л. "Установлюючи ціни на стелах наших заправок 6,15 грн./л, ми виходили з оптових цін наших переробних заводів, які перед цим, всупереч тенденціям світового ринку до зниження, навпаки, підвищилися", - пояснює комерційний директор "УТН-схід" (мережа АЗС "Укртатнафта") Віталій Леончук. Дійсно, вітчизняні переробники підняли відпускні ціни, коли курс долара на міжбанку різко виріс. "Одеський НПЗ, Кременчуцький, які залежать від імпортної сировини, на цій хвилі смикнули ціни вгору. Правда, потім так само їх знизили. Але чому за ними пішла Шебелинка, що не прив'язана до валюти, залишається незрозумілим", - міркує голова UPECO Сергій Куюн. Курсові коливання підстьогнули вартість роздробу імпортного походження, за який розраховуються валютою. "Минулого тижня ціна формувалася з розрахунку 5,80 грн. за $1 на міжбанку. Тепер, коли вона закріпилася на рівні 5,20 грн., вартість бензину на АЗС відкотилася", - відзначає фіндиректор мережі заправок "КЛО" Ігор Чернявський.
З іншого боку, трейдерів більше турбують не розгляди АМКУ, а пункт 4.4 постанови №319 НБУ, що забороняє авансові платежі. "Наприклад, з Mazeiku Nafta ми працюємо по передоплаті. А тепер мені потрібно чекати, поки товар приїде в країну, і тільки потім розплачуватися з литовським постачальником. У нас, звичайно, є невеликий кредит у цій компанії. Але такими темпами я, грубо кажучи, поставлю не 30 тис. т, необхідні мережі на місяць, а тільки 4 тис. т", - ремствує Чернявський. Він припускає, що якщо не відкоригують постанову, то тиждень-два - і обсяги імпортного ресурсу, що поставляється, будуть стрімко скорочуватися. Не виключено, що оператори, опинившись між валютними коливаннями і цією проблемою, закладуть ці ризики в кінцеву вартість палива.
Втім, становище для споживача, на відміну від трейдера, поки далеке від кризового. Уже майже півтора місяці ринок у профіциті, і запаси палива достатні. Але, з іншого боку, країна ще ніколи так не залежала від імпортних поставок. "До листопада не відновить роботу Лисичанський НПЗ, західноукраїнські заводи поки стоять, Шебелинський випускає лише 10 тис. т світлих нафтопродуктів на тиждень. У таких умовах частка імпорту досягла рекордних 70%", - констатує заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев. Зараз, приміром, імпорт палива з Литви становить половину товарообігу між нашими країнами, і питання утруднених постачань буде найближчим часом вирішуватися на рівні посольств наших держав. Цією проблемою зацікавилися також профільна експертно-аналітична група (ЕАГ) при Мінпаливенерго і сам міністр Юрій Продан. Учора за підсумками засідання ЕАГ було вирішено підготувати лист у НБУ із проханням, щоб уникнути дефіциту палива на ринку, включити нафту, нафтопродукти, газовий конденсат, паливні присадки і т.д. у перелік товарів, що не підпадають під заборону на авансові платежі.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас