Прикрощі на готівковому фронті


Прикрощі на готівковому фронті

Всупереч вимозі Нацбанку забезпечити безперебійну роботу банкоматів, банкіри почали вводити більш жорсткі ліміти на видачу готівки. Деякі з них установили добовий ліміт у розмірі 1000 грн. Єдина можливість зняти більше - через каси банків. У Нацбанку говорять, що не можуть вплинути на таку політику банків, навіть незважаючи на фінансову кризу в країні.

Уже наступного дня після вступу в силу постанови НБУ №319, що обмежує роботу банківської системи, банки почали вводити не передбачені регулятором ліміти на вилучення грошей клієнтами. Першими обмеження торкнулися зняття готівки у банкоматах, повідомили в call-центрах опитаних банків. Так, у банку "Хрещатик" розповіли, що добовий ліміт склав $350, які можна зняти за 20 операцій. Банкомати Родовід Банку видають по 500 грн за одну операцію, термінали банку "Надра" - по 1 тис. грн на добу, у відділенні - до 10 тис. грн.

"Райффайзен Банк Аваль" видає до 5 тис. грн на добу через банкомати, але при цьому скасував можливість зняття ліміту за дзвінком в call-центр. У касах банку можна одержати до 25 тис. грн. Втім, не всі банки пішли на введення жорстких обмежень. У банкоматах Укрсиббанку щоденний ліміт залишається в розмірі $20 тис. У ПриватБанку максимальна сума зняття "через міркування безпеки" збережена на рівні 5 тис. грн через банкомат і відділення. "Можна зняти стільки грошей, скільки є в банкоматі. Але якщо знімається велика сума (з рахунку), потрібно написати заяву за два дні, тому що в банку може не бути такої суми",- повідомили в call-центрі Альфа-банку.

В Укрсоцбанку максимальна сума зняття готівки через банкомати - до 20 тис. грн при п'ятьох успішних операціях за шість годин.

Відзначимо, що постанова НБУ №319 не містила норми про ліміти зняття грошей у банкоматах (під час кризи 2004 року ліміт був установлений у розмірі 1,5 тис. грн). "Банки зобов'язані забезпечити функціонування банкоматів та їхнє завантаження готівкою, безперебійну видачу готівки по платіжних картках клієнтів інших банків", - говориться в документі.

Учора НБУ вкотре попередив банки про неприпустимість введення обмежень на обслуговування в банкоматах карток інших банків, у тому числі Промінвестбанку, у якому з 7 жовтня введена тимчасова адміністрація. "Ці дії суперечать як правилам міжнародних платіжних систем, так і здоровому глузду, оскільки ведуть до загальної дестабілізації ринку, сприяють виникненню паніки серед клієнтів всіх банків", - заявив тимчасовий адміністратор Промінвестбанку, заступник голови НБУ Володимир Кротюк.

Учасники ринку говорять, що в такий спосіб банки борються із кризою. "Це треба сприймати нормально, тому що паніку потрібно привести в норму. Росте штучний попит на готівку, а в банків немає виходу, вони не можуть частіше поповнювати банкомати і тому змушені встановлювати ліміти, - говорить президент Асоціації українських банків Олександр Сугоняко. - Якщо комусь зовсім не терпиться, нехай ходить та одержує по 1 тис. грн щодня". Упевнені в правомірності дій і в Українській асоціації банків-членів платіжної системи ЕМА. "За законом 'Про платіжні системи та переказ коштів' банки-емітенти встановили і мають право час від часу переглядати ліміти на видачу готівки. Поточна ситуація несуттєво вплинула на ліміти, що становлять від 500 грн до 5 тис. грн", - вважає президент ЕМА Олександр Карпов. На його думку, будь-які обмеження банків - тимчасові.

На дії банків не може вплинути навіть НБУ. "Правила систем це допускають, і ми нічого не можемо із цим зробити, навіть в умовах кризи. Сподіваюся, банки не будуть ставити обмеження 50 грн, навіть 1 тис. грн - це туговато", - підкреслює джерело в НБУ. Втім, деякі обмеження банків є неправомірними. "Банки навіть мають право відключати банкомати. Але встановлення обмежень на зняття грошей з рахунку через відділення банку - це абсолютно протиправно та незаконно, - говорить керуючий партнер юридичної компанії 'Лавринович і партнери' Максим Лавринович. - Якщо необхідно зняти велику суму, потрібно написати заяву про це за день.

Якщо через день банк відмовиться видавати кошти з рахунку, потрібно одержати письмову відмову, з якою можна звернутися в Нацбанк, УБЕП, суд і зажадати повернення коштів і компенсації за збитки". "Будь-які неправомірні дії учасників ринку можуть бути оскаржені споживачами в Нацбанку, Антимонопольному комітеті або в управлінні у справах захисту прав споживачів", - підтвердили в ЕМА.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Фінтех і Картки
Дивись також
В Контексті Finance.ua