Ефект грудня — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ефект грудня

Фондовий ринок
889
Пори року впливають на динаміку українського фондового ринку. Кращий сезон для покупки акцій - серпень і вересень, для продажу - кінець року. Грудень - найбільш "жаркий" місяць року на фондовому ринку: приносить у середньому цілих 13% прибутковості
"Ефект січня" - так називають західні фондові інвестаналітики і брокери зростання біржового ринку в перший місяць року. За даними дослідження Марка Хауга і Марка Хірші зі Школи бізнесу Університету Канзаса (США)*, у січні вартість акцій на американському фондовому ринку збільшується в середньому на 2,16%. В інші місяці року вони ростуть у середньому на 0,92%. "Деякі інвестори вигідно використовують цю властивість ринку: у січні на піку зростання продають папери, фіксуючи прибутковість", - констатують Хауг і Хірші. Причина зростання західних фондових ринків у січні - корекція після грудневого падіння. Більшість інвестфондів намагаються в четвертому кварталі показати прибутковість своїх інвестпортфелів трохи нижче середньорічної - з метою мінімізації оподатковування, тому в грудні котирування падають, а в січні коректуються до листопадових значень.
На українському фондовому ринку ефект січня не простежується: практично до середини місяця вся країна відпочиває. В Україні кращі місяці для вкладення коштів в акції компаній - серпень і вересень, а фіксувати прибуток вигідніше всього наприкінці року.
Місяць пік
Контракти проаналізували середню щомісячну зміну індексу ПФТС із 1999 по 2007 рік. Період бурхливого зростання на вітчизняному фондовому ринку - із грудня по квітень. Середня прибутковість індексу ПФТС у січні-квітні протягом останніх 8 років (до 2008 року) стабільна і перебуває в межах 5,5-7,5%. "Український ринок особливо активізується в березні та квітні: у цей проміжок часу більшість компаній проводять збори акціонерів і публікують фінансову звітність у діловій пресі і спеціалізованих виданнях, наприклад, у Віснику цінних паперів", - відзначає брокер ІК "Конкорд Капітал" Анастасія Назаренко. У цей період підвищується волатильність ринку (тобто щоденні значення котирувань акцій сильно змінюються): деякі акції на тлі позитивних фінансових показників різко дорожчають, інші - падають у зв'язку з поганими фінрезультатами. Березень і квітень - найбільш ризиковані місяці для інвестицій у фондовий ринок, вважає Назаренко.
Тривожний серпень
Втім, незважаючи на високу волатильність, ринок у березні та квітні частіше росте, ніж падає. З 1999 по 2007 індекс ПФТС у березні знижувався всього тричі: в 1999-му, 2005-му і 2006-му. При цьому 1999 рік - один із найбільш невдалих: тоді біржовий ринок тільки зароджувався, і російський дефолт у серпні 1998-го його сильно підкосив. У березні 2005-го було зафіксоване найрізкіше за весь рік падіння: -11,98%. Незадовго до цього уряд Юлії Тимошенко ініціював реприватизацію підприємств: почався процес повернення компаній у держвласність. А в березні 2006-го ринок відкотився назад (на -0,23%) через бурхливе зростання у лютому, коли індекс ПФТС виріс на цілих 19,7%.
Квітень - один із найбільш дохідних місяців року. З 1999 року індикатор ринку падав у квітні всього два рази - в 2001 і 2003 р. У цілому середнє квітневе зростання індексу ПФТС становить 5,8%.
Одна із причин зростання блакитних фішок у березні та квітні - завищені оцінки аналітиками результатів діяльності підприємств і потенціалу зростання паперів (нові аналітичні звіти з'являються відразу після публікації фінансових показників компаній). Багато українських фірм часто офіційно показують збитки, при цьому їхні акції стабільно ростуть: у цьому випадку аналітики запевняють інвесторів, що підприємство насправді прибуткове, а негативні фінпоканики - результат його непрозорої діяльності, при цьому акції компанії мають високий потенціал зростання. Завищені оцінки аналітиків рухають український ринок нагору (докладніше див. "Мнимий здоровий", Контракти, 2007, № 49).
На квітень припадають інвестиційні конференції: багато великих вітчизняних інвесткомпаній запрошують в Україну представників західних фондів і видних іноземних гравців біржового ринку для знайомства з українськими фірмами. Такі заходи поліпшують імідж ринку і підвищують його привабливість, запевняють інвестбанкіри.
Із травня фондовий ринок сповільнюється, у липні і серпні ринок практично завмирає: індекс ПФТС росте на 1-2% на місяць, а іноді навіть падає. Причина банальна: до літа торговці та інвестори йдуть у відпустку. Втім, в 2006-2007 р. стагнація на ринку була мало пов'язана з відпускним періодом: у травні 2006-го почалася глобальна корекція на західних фондових біржах, що протривала до вересня, а в серпні 2007-го індекс ПФТС різко просів (-9,3%) через іпотечну кризу в США і негативні новини із західних фінансових ринків.
Серпень - найбільш "повільний" місяць на ПФТС: прибутковість індексу знижується практично до нуля, нерідко індикатор і зовсім завдає збитків: в 2002-2004 р. і 2006-му ринок знижувався в середньому на 4,5%. Причина: на останній місяць літа припадає більшість відпусток західних та українських інвесторів і брокерів.
У вересні, за словами торговців, ринок пожвавлюється: збільшується обсяг торгів, на ПФТС приходять нові гравці. Однак статистика не підтверджує цю тенденцію: середній показник зростання індексу ПФТС у вересні всього 1% (у серпні - 0,65%). З 1999-го по 2007-й вересневе падіння індексу ПФТС спостерігалося протягом п'яти років (1999-й, 2001-2002 р., 2005-2006 р.). В 2005-му і 2006-му індикатор просідав у середньому на 2,7%. "Зниження індексу ПФТС у вересні - аномально, навпаки - у цьому місяці фондовий ринок повинен рости", - дивується статистиці директор зі стратегії ІК Dragon Capital Андрій Дмитренко.
Прибутковість у вересні прямо залежить від відпусток інвестбанкірів. Для деяких інвесторів відпускний сезон закінчується не восени, а наприкінці літа. Якщо керуючі інвестфондами вийшли на роботу на початку серпня, український ринок наприкінці літа виросте, у вересні буде корекція. Якщо сезон відпусток завершився наприкінці серпня, у вересні ринок росте. У серпні 2005 року індекс ПФТС збільшився на 12,5%, а у вересні - просів на 2,6%. В 2003-2004 р. спостерігалася зворотна ситуація: у липні-серпні ринок стабільно падав, а у вересні - різко починав рости. Крім того, падіння індексу ПФТС у вересні 2005-го пояснюється відставкою прем'єр-міністра Юлії Тимошенко, а у вересні 2006-го - політичною нестабільністю.
Грудень - найбільш "жаркий" місяць року на фондовому ринку: приносить у середньому цілих 13% прибутковості. Наприкінці року інвесткомпанії штучно рухають ринок нагору, намагаючись вийти в лідери рейтингу торговців на біржі ПФТС - успішним брокерам набагато простіше залучити клієнтів. За словами Дмитренка, на західних ринках у грудні панують протилежні тенденції: в Україні фондовики наприкінці року завищують результати торгів, закордонні - занижують.
У новому сезоні
Циклічність на українському фондовому ринку спостерігається не тільки залежно від пори року. Наприклад, ринок росте швидше в останні дні місяця. Брокери проводять "технічні угоди" (продають один одному цінні папери), щоб завищити результати торгів і котирувань. Вигода інвесткомпаній - лідируючі місця в рейтингу торговців на ПФТС і висока прибутковість від вкладень в акції.
Сезонність впливає на котирування паперів компаній окремих галузей. Щовесни закордонні гірничо-збагачувальні комбінати коректують ціни на залізорудну сировину для металургів. Переговори про це починаються ще в грудні-січні, про результати стає відомо в березні-квітні. Останні 2-3 роки світові ціни на ЗРС стабільно ростуть, тому в березні-квітні спостерігається підвищений попит на акції ГЗК, у тому числі українських. Від сезонного підвищення цін на сировину також залежать котирування паперів вугільних компаній. "Кожен грудень Міністерство палива та енергетики України визначає ціну вугілля для теплових електростанцій. Звичайно ціну підвищують на 20-30%, тому в грудні акції вугільних компаній ростуть у ціні", - пояснює Андрій Дмитренко.
За словами Анастасії Назаренко, великі інвестори українського ринку рідко користуються поняттям "сезонність", плануючи інвестиції. На сезонних коливаннях в основному грають дрібні торговці. Якщо інвестувати в акції з урахуванням сезонних змін ринку, то купувати папери найкраще в третьому кварталі (липень-серпень-вересень), а продавати - наприкінці року або в березні-квітні, резюмують фахівці.
Однак в 2008 році сезонність буде мало впливати на ринок: з початку року індекс ПФТС знижується на тлі світової фінансової кризи. У січні індикатор різко впав - внаслідок чергової кризи, коли більшість світових фондових індексів відразу втратили 3-5%. У лютому індекс українського ринку трохи підріс, а в березні знову впав - на 12%. У квітні блакитні фішки як і раніше падали, незважаючи на появу великої кількості позитивних корпоративних новин: багато вітчизняних компаній рапортували про підвищення прибутку на 30-50%.
У найближчі пару років, з розвитком українського фондового ринку, сформуються нові сезонні коливання, вважають торговці. До 2006 року організований фондовий ринок в Україні складно було назвати реальним майданчиком для торгівлі. На біржі ПФТС дозволялися односторонні угоди - щоб купити або продати папери, досить було зареєструвати угоду між учасником ПФТС і будь-якою невідомою компанією. Реальних угод на ПФТС відбувалося небагато: інвесткомпанії в основному торгували поза фондовим майданчиком, а біржа вважалася "дошкою оголошень". У таких умовах маніпулювати цінами на папери було досить легко. В 2006-му ПФТС заборонила односторонні угоди: тепер торгувати можуть тільки зареєстровані учасники майданчика.
Це вплинуло на розвиток фондової біржі, визнають брокери: фіктивних угод стало менше, організований ринок став набирати оберти. Тепер зміни котирувань українських акцій у великій мірі залежать від коливань індексів великих західних майданчиків, тому в найближчі пару років на українському ринку не виключений прояв ефекту січня, припускають торговці. До того ж в 2006-2007 р. з'явилося багато пайових інвестиційних фондів - досить серйозних гравців. Особливо впливають на зміну вартості акцій інтервальні ПІФи -, що відкриваються для інвесторів щокварталу.
* The January Effect, Mark Haug and Mark Hirschey, School of Business, University of Kansas, 2005
Костянтин Дружерученко
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас