Автомобільні апетити ростуть — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Автомобільні апетити ростуть

2377
Україна буде бити рекорди з продажів машин як мінімум до 2010 року. Автомобілізація країни ще вкрай низька, крім того, серед українських сімей у моду входить покупка другого автомобіля
Співробітниці столичного банку Ганні Ражевої довелося чекати автомобіля Nissan Note близько двох тижнів. "У наявності не було того кольору, що ми хотіли", - ділиться вона враженнями.
Насправді Ганні дуже пощастило, адже два тижні - не термін для українця, що бажає купити машину. Наприклад, співробітник компанії - оператора мобільного зв'язку Сергій Кузьменко в середині січня забронював в автосалоні Honda Accord. Машину йому обіцяють доставити лише в березні.
Не очікували
У чергах немає нічого дивного, адже український авторинок переживає бум. І хоча крива автопродажів іде вгору вже не перший рік, минулий рік побив всі рекорди. "В 2007 р. в Україні було продано 542 тис. нових автомобілів. Це набагато перевищує навіть найбільш оптимістичні прогнози", - сказав Фокусу директор компанії Auto-Consulting Олег Омельницький.
З такими результатами український авторинок посів сьоме місце в Європі, поліпшивши свої торішні показники на два пункти. За обсягом вітчизняний ринок більший від австрійського, голландського або бельгійського. А за динамікою збільшення продажів Україна друга після Литви. Учасники ринку до такого розвитку ситуації виявилися не готові - звідси і черги.
"Деякі продавці очікували такого великого обсягу продажів в 2007 р. Відповідно більш консервативно підходили до замовленням", - пояснив Фокусу директор з маркетингу Nissan Motors Україна Андрій Нестеренко.
За його словами, продавці зазвичай побоюються замовляти більше моделей, ніж можуть продати. Та й виробники не можуть швидко збільшити обсяги виробництва, якщо модель виявляється більш успішною, ніж очікувалося. "У нас були невеликі проблеми з Audi Q7. Продукт користувався величезним попитом, але завод у Німеччині встановив для України певні квоти", - розповів Фокусу директор з маркетингу та реклами автодилерської фірми VIPOS Руслан Олефір. Іншими словами, стояти в чергах доводилося навіть тим, хто був готовий викласти за залізного коня $40-60 тис.
Політичний фактор
Українці купують автомобілі ударними темпами з кількох причин. "По-перше, позначається збільшення добробуту населення. По-друге, розвиток банківського кредитування", - перераховує Олег Омельницький. З думкою колеги згодний і Андрій Нестеренко. "В 2007 році частка автомобілів, проданих у кредит, наблизилася до 50%. Хоча в 2006-му вона не перевищувала 35%", - відзначив він.
Зрозуміти мотиви банкірів нескладно: середня ціна продаваного в Україні автомобіля росте, а це підвищує ліквідність автомобілів як застави. І навіть якщо позичальник не може вчасно повернути кредит, застава може бути легко і швидко реалізована. "Тому банки із задоволенням кредитують покупців і конкурують між собою на цьому ринку", - пояснює директор з маркетингу Nissan Motors Україна.
Примітно, що зростання доходів і доступні кредити викликали спокусу купити машину навіть у тих українців, у яких вона вже є. Адже з більш ніж півмільйона покупців нових легковиків лише 140 тис. придбали особистий автомобіль уперше. Інші покупки - це або заміна старого авто, або придбання другого автомобіля для сім'ї.
"Раніше нас цілком улаштовував старий "Форд". Але в сім'ї очікувалося поповнення, тому ми із чоловіком вирішили витратитися на сімейний автомобіль", - пояснює мотиви придбання Ганна Ражева. Сергій Кузьменко "Хонду" купує для дружини. "У зв'язку зі специфікою роботи вона багато пересувається по місту. Їздити в громадському транспорті проблематично, тому нам потрібна друга машина", - пояснює він.
Ганна Ражева теж не хоче, щоб її новенький Nissan Note довго залишався єдиною машиною в сім'ї. Не виключено, що свою лепту в автомобільний бум вона із чоловіком внесе вже цього року.
Але нерідко заміна сталевого коня викликана банальним небажанням водія їздити на старому авто. Наприклад, менеджер з продажів Ростислав Карпенко вже продав свою стару машину і збирається купити новий Dacia Logan. Проте про заміну ще не купленої машини він думає вже зараз. "Планую використовувати її років п'ять, а там подивимося", - розповідає він.
В автомобільного буму є й більш специфічні причини. Однією з них Олег Омельницький вважає парламентські вибори та виборчу кампанію перед ними. "Додаткові уливання грошей на вибори почасти вилилися на ринок автомобілів", - говорить експерт. Ще однією важливою причиною він вважає перетікання коштів з ринку нерухомості на авторинок.
Прощання з "Жигулями"
Український ринок автомобілів можна розділити на дві частини: іноземні бренди та марки країн СНД. І якщо загальне збільшення ринку в 2007 р. склало 40%, то ринок іноземних марок, куди входять у тому числі і декілька автомобілів, що збираються в Україні, виріс на 66%.
Проте за абсолютним числом проданих авто лідером в Україні як і раніше залишається російський "АвтоВАЗ". Але учасники ринку пророкують, що в найближчі кілька років він все-таки втратить свої позиції. "Дійсно, "АвтоВАЗ" - лідер продажів по країні, однак у Києві ситуація змінюється.
Наприклад, за підсумками грудня на перше місце в столиці вийшли автомобілі Chevrolet", - говорить Андрій Нестеренко. За його словами, у цілому для ринку характерна тенденція заміщення автомобілів виробництва СНД автомобілями іноземного виробництва.
Продажі дорогих автомобілів преміум-класу теж росли, хоча й не так швидко, як у попередній рік. "Це пов'язане з насиченням українського ринку такими автомобілями", - пояснює Руслан Олефір з компанії VIPOS. Проте, підкреслює він, динаміка зростання ринку в Україні однаково вища, ніж у середньому по Європі та світові.
"Жигулі" не здаються
П'ятірку найбільш продаваних в Україні автомобільних марок в 2007 р., як і в попередні роки, очолив лідер російського автопрому - ВАЗ.
Переженемо Америку
Експерти впевнені, що в 2008 р. автомобільний бум продовжиться. "Ми очікуємо продажі на рівні 700 тис. автомобілів", - прогнозує Руслан Омельницький. На його думку, велика ймовірність того, що після 2010 р. національний ринок буде рости на мільйон автомобілів щорічно.
У своїх прогнозах експерт виходить із чисельності населення країни і низького відсотка автомобілізації українців. Населення України - близько 47  млн. чоловік, тоді як автомобільний парк - порядку 6,5  млн. легкових авто. Таким чином, на 1000 чоловік припадає 130 легкових автомобілів. "Це досить низький відсоток для розвинених країн, у яких цей показник досягає 500 і більше", - говорить Омельницький. Він упевнений, що Україна піде шляхом, що проходили інші країни. До 2010 р. аналітики Auto-Consulting очікують досягнення Україною показника 200 автомобілів на 1000 жителів.
Величезний потенціал для зростання є й на вторинному ринку. Чекають своєї черги до оновлення більше 4 млн. автомобілів, які при розумних стимулюючих програмах власникам буде цікаво обміняти на нові авто. Деякі європейські компанії вже заявляють про те, що мають намір розвивати цей сегмент.
Тим більше що, за прогнозами учасників ринку, через 3-4 роки бум продажів нових автомобілів спаде, тоді як ринок вживаних автомобілів значно виросте. Однією із причин цього може стати вступ України до СОТ. Адже коли в країнах Східної Європи ввели однакові умови ввезення для нових і старих машин, збільшення продажів нових автомобілів стабілізувалося.
До речі, саме Східна Європа разом з Азією зараз забезпечують зростання світового автомобільного ринку. Але у світовому масштабі продажі автомобілів незабаром можуть знизитися через фінансову кризу, вважають аналітики авторитетного рейтингового агентства Standard & Poor's. Епіцентром спаду стане Північна Америка: в 2008 р. продажі автомобілів у США можуть досягти найнижчого рівня за останні 10 років у зв'язку з нестабільною економічною ситуацією в країні.
Тим часом галузева спеціалізована служба Polk, розташована в німецькому Ессені, прогнозує, що світовий автомобільний парк до 2010 р. може збільшитися до одного мільярда автомобілів (сьогодні - 942 млн.). Найбільше зростання очікується знову-таки в Азії і Східній Європі.
Аналітики навіть побоюються, що таке збільшення автопарку неминуче приведе до енергетичної кризи, адже споживання нафти та інших енергоносіїв росте з року в рік.
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас