Росія затягує пасок: Путін вирішив повернути податок з продажів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Росія затягує пасок: Путін вирішив повернути податок з продажів

Світ
4557
На нараді у президента РФ чиновники допізна вирішували, яким саме чином зібрати з населення і компаній більше непрямих податків. Було два варіанти: надати регіонам право ввести новий податок – податок з продажів у розмірі 3%, але ідея не подобалася фінансово-економічному блоку уряду. Чиновники пропонували альтернативу – підвищити ПДВ на 2 в. п. до 20% з 2015 р.
Президент підтримав податок з продажів, розповіли «Відомостям» два федеральних чиновники і чиновник фінансово-економічного блоку уряду.
«У Мінфіну й Мінекономрозвитку були сильні опоненти – [перший віце-прем’єр Ігор] Шувалов, [віце-прем’єр Аркадій] Дворкович і [помічник президента Андрій] Бєлоусов», – пояснює один зі співрозмовників «Ведомостей». За його словами, автор ідеї – Бєлоусов, він активно відстоював новий податок. Наради з підвищення податків тривають іще з весни, діляться чиновники, а нещодавно тема вилилася в публічний простір – хотіли перевірити реакцію людей.
За підсумками дискусії в суспільстві Мінфін може переглянути пропозицію з податку, говорила нещодавно перший заступник міністра фінансів Тетяна Нестеренко: у самого міністерства багато аргументів проти нього, визнавала вона. Головних аргументів два.
Не допоможе бюджету
По-перше, податок з продажів менш вигідний бюджету: за оцінками чиновників, у наступні три роки він принесе 195 млрд, 211 млрд і 230 млрд руб. відповідно, а збільшення ПДВ на 2 в. п. – близько півтрильйона рублів лише у 2015 р. ПДВ зараховується до федерального бюджету, податок з продажів – до регіонального, це його перевага, оскільки саме на порятунок регіонів і направлено підвищення податків (через виконання президентських указів і падіння надходжень з податку на прибуток у них сильно зростають дефіцити).
Мінфін планував направити половину з отриманих 500 млрд руб. до регіонів у вигляді трансферту, і при цьому залишалося б ще близько 250 млрд руб. – Ці гроші критично необхідні для покриття бюджетних дірок, пояснював чиновник фінансового блоку уряду. Частина пішла б на інвестиції до Криму, частина закрила б дірку в дорожніх фондах (близько 70 млрд руб.), у яких впадуть доходи від акцизів через податковий маневр в нафтовій галузі. Доведеться шукати інші джерела компенсації – швидше за все, з доходів від підвищення ПВКК, але тоді доведеться коригувати бюджетне правило, попереджали чиновники Мінфіну.
«Новий старий податок» вводився на початку 90-х і у 2000-і, і тоді його збирання було дуже низьке – не факт, що він принесе навіть 200 млрд руб., скептичний чиновник фінансово-економічного блоку уряду. Сума зібраного податку в 2002 р. становила 30%, нагадує ЦМІ Сбербанку, щоправда, зараз показник може бути вищий (частка великих магазинів і мереж в товарообігу збільшилася до 22%), але не перевищить 50%.
За оцінкою ЦМІ, новий податок принесе максимум 350 млрд руб. (за припущення про 50%), мінімум – 150 млрд руб. (якщо сплачувати податок у повному обсязі будуть тільки великі торгові мережі). Доходи ж від підвищення ПДВ (за двома ставками – з 10 до 12% і з 18 до 20%) становитимуть 375 млрд руб., при цьому збирання податку оцінюється урядом на рівні 94%, відзначають експерти ЦМІ. ФНС вже навчилася контролювати незаконне відшкодування, підтверджує чиновник Мінфіну.
Через такі масштаби ухилення від сплати ідея, що податок з продажів вирішить проблему регіонів, – ілюзія, підкреслює інший чиновник. Виграють ті регіони, у яких високі показники за часткою роздрібного товарообігу, що генерується роздрібними мережами. За прогнозами ЦМІ, Санкт-Петербург (частка – 53%), Ленінградська область (41%), Московська область (33%), а також Алтай і Камчатський край – у всіх регіонах за підсумками 2013 р. був профіцит бюджету. А у проблемних Північно-Кавказькому федеральному окрузі і Якутії цей показник нижче за 10%. Податок допоможе лише Алтайському краю, Адигеї і Татарстану: у них відносно високий показник і є дефіцит бюджету. Але дефіцит невеликий, і ефект від підвищення ПДВ був би для їхніх бюджетів такий же, резюмують експерти ЦМІ.
Найгірше для економіки
Податок з продажу не єдина податкова ідея влади: також готується підвищення відрахувань до ФОМС (сплата поточного внеску 5,1% з усього фонду оплати праці, а не до певного порогу), після 2018 р. чиновники можуть повернутися до ідеї підвищення ПДВ на 2 в. п. і на стільки ж – ПДФО. Якщо всі ці ініціативи будуть реалізовані, податкове навантаження в Росії збільшиться на 1,7% ВВП, за умовами 2013 р. воно становило б 37,5%, зазначає Андрій Чернявський з Центру розвитку Вищої школи економіки.
Зростання податкового навантаження від введення податку з продажів – 0,26% ВВП, від підвищення ПДВ – 0,58%. Однак загальний ефект для економіки буде більш болючий при введенні податку з продажів, вважають експерти ЦМІ. При підвищенні ПДВ на 2 в. п. стрибок цін не перевищив би 1,7%, при введенні податку з продажів – максимум на 2,1%. «Роздрібні ціни можуть збільшитися на всі 3%», – попереджав у розмові з «Відомостями» гендиректор найбільшої російської роздрібної мережі «Магніт» Сергій Галицький. Великі роздрібні мережі оперують з мінімальною маржею і будуть змушені перенести навантаження на споживачів, пояснювали його колеги з інших мереж.
Стрибок цін призведе до падіння роздрібних продажів. У сценарії з підвищенням ПДВ на 0,8% це призвело б до відрахування 0,3-0,4 в. п. зі зростання ВВП, а при введенні податку з продажів на 1% відрахування зі зростання ВВП – 0,5 в. п., оцінюють експерти ЦМІ. Якби податок був введений цього року, захід обнулив би економічне зростання. «Обидва варіанти вдарять по економіці, але обирали менше з двох зол, податок з продажів – більше», – пояснював федеральний чиновник. Проблема в тому, що в Росії, по суті, буде два непрямі податки. Мінекономрозвитку не підтримує ідею введення податку з продажів одночасно з ПДВ, заявляв заступник міністра Сергій Бєляков.
Збільшиться навантаження на податкову і на підприємців, попереджає чиновник ФНС: доведеться вводити каси для тих, хто застосовує спрощену систему оподаткування, контролювати кінцеві точки продажів, надсилати туди інспекторів – а ФНС, навпаки, прагнула дистанціювати й автоматизувати контроль, підкреслює він. Будь-яке підвищення податків так чи інакше компенсується з прибутку, підвищення ПДВ було б ненабагато краще, каже голова РСПП Олександр Шохін: але за небажання оптимізувати бюджетні витрати це найпростіший з точки зору адміністрування шлях.
За матеріалами:
Відомості
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас