Мито для іномарок. Розслідування наближається до фіналу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Мито для іномарок. Розслідування наближається до фіналу

2221
Розслідування щодо введення додаткових мит на іномарки, що триває більше дев'яти місяців, має завершиться в травні. Сьогодні перевага, радше, на боці виробників - вони переконали комісію продовжити розслідування, а Мінекономіки прямо рекомендувало ввести додаткові мита. Проте остаточне рішення ще не ухвалено, і дилери не залишають спроб повернути процес на свою користь.
Як стало відомо ЛІГАБізнесІнформ, Асоціація автоімпортерів і дилерів (ВААІД) звернулася до окружного адміністративного суду Києва з проханням скасувати рішення про продовження спецрозслідування ще на 60 днів. Розслідування продовжать тільки для того, щоб переконати комісію в необхідності нових мит, вважають дилери. Якщо суд задовольнить їхню вимогу, комісії доведеться відразу ж оголосити своє рішення. Паралельно асоціація звернулася до президента України з проханням перешкодити введенню спецмита.
В асоціації Укравтопром парирують, що процедура проведення спеціального розслідування детально виписана в законодавстві, і участь в цьому процесі президента не передбачається. А розслідування продовжили тому, що тільки до того часу з'явилася офіційна статистика за 2011 рік.
Коріння проблеми
Розслідування щодо ввезених в Україну іномарок триває вже 9 місяців. Рішення про його порушення було ухвалено на черговому засіданні міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі 30 червня 2011 року. Йдеться про імпорт наймасовішої категорії автомобілів - з об'ємом двигуна до 2200 см куб. Приводом для розслідування називають значне збільшення співвідношення між імпортом і власним виробництвом.
На початку березня 2012 року, за підсумками розгляду матеріалів Міністерства економічного розвитку і торгівлі, комісія вирішила продовжити розслідування ще на 60 днів. Офіційно це рішення пояснювалося тим, що "низка обставин, що мають безпосереднє відношення до встановлення необхідних факторів в рамках спеціального розслідування, вимагають ретельного вивчення та оцінки".
Міністерство економічного розвитку і торгівлі, очолюване Петром Порошенком, підтримало виробників і рекомендувало комісії ввести спецмито залежно від об'єму двигуна: від 1000 до 1500 куб.см - 6,46%, від 1500 до 2200 куб.см - 15,1 %. Спеціальне мито стягуватиметься додатково до вже існуючого, 10%-го.
Дилери говорять про збитки
На початку травня ВААІД звернулася до президента Віктора Януковича з проханням рекомендувати завершити спеціальне розслідування без застосування будь-яких заходів. На думку асоціації, введення спецмита завдасть шкоди громадянам, держбюджету, експортному бізнесу, іміджу держави і навіть самим автовиробникам.
Незважаючи на невеликий у світовому масштабі авторинок України, світові автоконцерни не захочуть створювати прецедент дискримінації товарів, і реакція провідних держав буде досить жорсткою, упевнений гендиректор ВААІД Олег Назаренко. У першу чергу, такі дії України відіб'ються на підписанні угоди про вільну торгівлю з ЄС, на членстві в СОТ, стосунках з Росією. Можна очікувати і відповідної реакції щодо українського експорту. "Введення спецмита на автоімпорт дасть привід іноземним фермерам або металургам лобіювати спецмито або ввести квотування українського експорту: продукції агропромислового комплексу, металургії, хімії", - вважає представник дилерів.
У разі введення спецмита ціни на іномарки значно зростуть, при тому, що вартість автомобілів в Україні вже зараз найчастіше вища, ніж в ЄС і США, говорять у ВААІД. При цьому подорожчання імпорту зашкодить вітчизняним автоскладальникам, оскільки не дозволить перейти до випуску сучасних автомобілів, що відповідають європейським стандартам. "Після зняття з виробництва ЛуАЗів, Славут і Таврій, в Україні немає національного автомобіля, який виробляється, а не збирається з машинокомплектів, - вважає Назаренко. - Складання застарілих моделей ВАЗ з імпортованих машинокомплектів, знятих з виробництва в Тольятті, і автомобілів походженням з Китаю (який сам купує ліцензії на випуск застарілих моделей у світового автопрому, а потім найбільш застарілі передає нам безкоштовно) вітчизняним автопромом назвати важко. Звичайно, в Україні збирали на ЗАЗі і сучасні Mercedes і Chrysler, але від цього Україна не отримала ні нових технологій, ні інвестицій".
Назаренко нагадав, що Україна вже пробувала вводити спецмито, яке діяло з 6 березня по 6 вересня 2009 року, однак цей захід не приніс очікуваного ефекту: "Комісія може наступити на старі граблі. У 2009 році вже діяла 13%-а "терьохінська" надбавка до мита. В результаті за півроку дії цієї надбавки надходження до бюджету скоротилися на 85%, але це не допомогло автопрому".
За розрахунками ВААІД, в результаті введення нових зборів держава недоотримає $7,38 млрд., так як при ввезенні одного автомобіля автоімпортери платять в бюджет $1,86 тис., а автовиробники з одного машинокомплекту для складання - 100 євро.
Виробники відчувають тиск
В асоціації Укравтопром звернення ВААІД до Віктора Януковича сприйняли скептично. "Дивне прохання, зважаючи на те, що процедура проведення спеціального розслідування детально виписана в законі "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну", і участь у цій процедурі президента не передбачена", - зазначають в асоціації. Автовиробники впевнені: заява про необхідність додаткових заходів повністю відповідає вимогам як чинного законодавства України, так і угоди щодо спеціальних захисних заходів СОТ.
На думку представників Укравтопрому, сьогодні штучно нагнітається інформаційний тиск на міжвідомчу комісію і Мінекономрозвитку. "Нас лякають бойкотом імпорту автомобілів. Не буде ніякого бойкоту. Світові виробники вже багато років працюють на ринку України. Вийти з цього ринку означає зменшити обсяги виробництва, і, як наслідок, скоротити робочі місця. Тому зрозуміла їхня реакція на можливі заходи щодо захисту вітчизняного виробництва", - говорять в асоціації.
В умовах, коли держава не може інвестувати в автомобілебудування, єдиний шлях - створення умов світовим виробникам для розвитку виробництва в Україні, а для цього потрібно збільшити ставки ввізного мита до мінімально необхідного рівня.
Виробники вважають, що такий захід вже довів свою ефективність. "У 2004 році ставка ввізного мита була збільшена до 15% митної вартості, а в березні 2005 року - до 25%. Наслідком цього стало збільшення обсягів виробництва, збільшилася частка автомобілів українського виробництва на внутрішньому ринку. Сьогодні перший етап з модернізації автомобільного виробництва в Україні майже завершено. Створені виробничі потужності обсягом 450 тис. автомобілів", - говорять в Укравтопромі.
Рішення приймуть у травні
Одночасно зі зверненням до президента, ВААІД подала позовну заяву до окружного адміністративного суду Києва про скасування рішення міжвідомчої комісії від 6 березня 2012 року, щодо продовження спецрозслідування на 60 днів.
Як зазначають в асоціації, згідно із законодавством, термін проведення спецрозслідування не повинен перевищувати 270 днів з дня його порушення. При цьому продовження розслідування до 330 днів можливо тільки у разі виникнення надзвичайних обставин.
"На наш погляд, наведені комісією аргументи про необхідність продовження спецрозслідування не є надзвичайними обставинами в розумінні ч.3 ст.8 Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну", - говорить Назаренко.
У випадку, якщо окружний суд задовольнить заяву ВААІД, міжвідомча комісія повинна буде одразу ж опублікувати своє рішення. Якщо ж заяву задоволено не буде, рішення щодо спецмита повинно бути оприлюднено не пізніше 28 травня 2012 року.
Денис Кацило
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас