Оформлення ДТП без ДАІ: плюси і мінуси — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Оформлення ДТП без ДАІ: плюси і мінуси

Казна та Політика
3739
Верховна Рада прийняла в першому читанні (і найближчим часом може прийняти остаточно) проект Закону №4652-д з довгою назвою "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних випадків і виплат страхового відшкодування". Цим документом в українську практику вводиться поняття європротоколу. Він дозволить водіям, які застрахували цивільну відповідальність, оформляти ДТП не лише за участю ДАІ, але і без неї. Якщо учасники аварії зможуть домовитися, їм не загрожують штрафи і позбавлення водійських прав.
Коротко по суті
За своєю формою і суттю так званий європротокол - це лише офіційне повідомлення про ДТП, складене його учасниками, які застрахували свою відповідальність на умовах ОСЦПВ і підписане кожним з них власноруч. Його поява в українському правовому полі пов'язана з наближенням Євро-2012. Але всупереч розхожій думці, європротокол не виключає протоколів ДАІ, а лише доповнює їх. Іншими словами, заповнювати цей документ з нехитрими питаннями на тему "яким чином ви потрапили в аварію" доведеться незалежно від того, чи викликається на місце випадку автоінспекція, чи водії залагоджують проблеми самостійно. Просто в останньому випадку для страхового відшкодування не доведеться чекати рішення суду, платити штраф і контактувати з міліцією.
Родоначальником європротоколу є Франція. Протягом останніх 30 років система поширилася на багато країн Європи. Правда, єдиного європейського законодавства із цього приводу не існує. Кожна країна встановлює свої правила і граничні суми страхового відшкодування. Єдине, що уніфіковано, - сам бланк європротоколу. У всіх країнах, що його визнають, бланки і питання збігаються. Різниця лише в тому, що у Великобританії європротокол - англійською, в Іспанії - іспанською, в Україні буде українською мовою.
До речі, як в Росії (де європротокол з'явився раніше), так і в Україні використовується французька модель. У Франції водії - учасники ДТП можуть домовлятися без виклику поліції в будь-якому разі, якщо шкоди заподіяно виключно автомобілям. Тобто в аварії немає потерпілих і не пошкоджено майно, що було в авто. У Бельгії, наприклад, правила ліберальніші: поліцію можна не викликати, навіть якщо травмовані (але не загиблі).
Реформа ментальності
Введення європротоколу зробить в головах українських автоаматорів невелику революцію. Фактично це переведення відносин з формату "держава-людина" в приватні стосунки між автомобілістами. Що саме по собі вже досить серйозна "реформа ментальності".
Звички оформляти аварії без залучення ДАІ у наших людей немає. Хоча можливість така є вже давно. "Навіть чинні Правила дорожнього руху дозволяють учасникам нескладного ДТП доїхати до найближчого посту ДАІ, скласти схему, провести оформлення документів, - говорить начальник юридичного департаменту Моторного транспортного страхового бюро України Роман Роменський. - Декілька років тому в Києві намагалися провести експеримент з оформленням ДТП без виїзду ДАІ. Але експеримент провалився. У чому причина? Думаю, в тому, що співробітник ДАІ повинен не лише оформити інформацію про ДТП, але і скласти протокол про адмінпорушення. А брати на себе відповідальність, якщо він не бачив ні місця випадку, ні того, як транспортні засоби розташовувалися після ДТП, мало хто хоче. Тим більше що матеріали справи йдуть до суду, який виносить ухвалу стосовно адмінпорушень. А там передбачені дуже серйозні санкції - аж до позбавлення прав, високий штраф…"
Юристи говорять, що навіть в Росії аналог нашої 124-ї статті Кодексу України про адміністративні правопорушення (відповідальність за майнову шкоду, заподіяну в результаті порушення правил дорожнього руху) звучить інакше. Там прописана відповідальність лише за легкі тілесні ушкодження, а не за майнові. Тепер же, пояснює Роман Роменський, за ст. 124 КУпАП не відповідатимуть особи, якщо вони не були в стані алкогольного сп'яніння і використовували право на європротокол.
Примітно, що просування європротоколу в Україну лобіювалося МВС. На перший погляд, це дивно, тому що дана новація скоротить збори по штрафах як мінімум удвічі. Але, як з'ясувалося, міліція готова пожертвувати штрафами, бо втомилася "відпрацьовувати" подряпини на бамперах авто. До того ж машини з незначними пошкодженнями, які півдня чекають ДАІ, створюють на вулицях великих міст колосальні пробки. Як пояснило джерело в автоінспекції, ресурсів на швидке реагування в дрібних аваріях в ДАІ просто немає. "Введення європротоколу полегшить життя співробітникам міліції: вони зможуть займатися тим, чим мусять займатися передусім - зменшенням кількості травмованих і загиблих", - сказав він.
Ложка дьогтю
Втім, поки невідомо, як приживеться європротокол в Україні в порівнянні з Росією, де він не прижився зовсім. По-перше, поки законопроект передбачає, що співробітники ДАІ не виїжджатимуть на місце ДТП, якщо йдеться про спричинення шкоди виключно транспортному засобу. Якщо ж в машині був ноутбук і постраждав, або порвався одяг, або, як у відомому фільмі, пропали "два портсигари вітчизняні, дві куртки замшеві…", без міліції, як і раніше, не обійтися, бо пошкодження додаткового майна не враховується при оформленні європротоколу.
По-друге, всупереч закону, далеко не всі транспортні засоби досі забезпечені полісами обов'язкового страхування автоцивільної відповідальності власників транспортних засобів (ОСЦПВ). До того ж європротокол стосується лише відшкодування шкоди, завданої забезпеченим транспортним засобом іншим забезпеченим автомобілям в рамках ОСЦПВ.
Комплексне автомобільне страхування "на всі випадки життя", відоме як КАСКО, під європротокол не адаптовано. Тобто оформити повідомлення про ДТП доведеться, але страхова компанія, яка виплачує відшкодування по КАСКО, напевно вимагатиме ще і документи від ДАІ.
До речі, наявність двох полісів - КАСКО і ОСЦПВ дозволяє автовласнику отримати додаткове відшкодування. "Якщо ви не винні в ДТП і застраховані по КАСКО, то отримуєте виплати від свого страховика. А той у свою чергу вимагає частину виплат з компанії, де застрахований по ОСЦПВ винуватець аварії. Але якщо у вас по КАСКО велика франшиза і ви щось недоотримали, можна звернутися до страхової компанії винуватця і отримати різницю в рамках ОСЦПВ", - консультує Роман Роменський.
Нарешті, найголовніша перешкода для широкого застосування європротоколів - це скептицизм страхових компаній. "Ставлення до європротоколу у мене двояке, - говорить заступник голови правління СК "Добробут" Олександр Завертень. - З одного боку, наша держава приймає на озброєння практику врегулювання страхових випадків Європейського співтовариства, і це, звичайно, позитивний момент. Позитивним є і те, що зменшиться кількість заторів, оскільки учасники ДТП не витрачатимуть час на чекання приїзду співробітників ДАІ. Але є і декілька негативних моментів. Наприклад, у наших людей інша, в порівнянні з громадянами Європи, ментальність і тому зросте кількість випадків шахрайства. Нівелюється можливість страхових компаній реалізувати своє право регресу, передбачене ст. 38 Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів". Всіх клієнтів треба забезпечити бланками європротоколу, а це значні витрати. Давайте приблизно підрахуємо. Компанія в середньому продає 5 тис. полісів. Якщо кожному клієнту видавати лише по одному європротоколу, виходить така середня калькуляція: 0,7 грн. х 5000 х 12 = 42 000 грн. на рік".
"Для страхових компаній це дійсно проблемне питання, - погоджується Роман Роменський. - Головна проблема полягає в тому, що можуть бути досить масові факти фальсифікацій транспортних випадків і їх буде складно доводити. Скажімо, ударився сам в дерево. З кумом домовився. Вже маємо нібито ДТП і європротокол. За кордоном проблема фальсифікації є. До того ж страхові компанії можуть бути завалені заявами на дрібні відшкодування, які раніше вирішувалися на рівні приватних домовленостей і передачі 100 у.о. один одному. Але я думаю, що ці проблеми будуть вирішені".
За словами Роменського, досить скоро в Україні буде остаточно сформована база даних з полісів ОСЦПВ. І страховики зможуть бачити "кредитну історію" свого клієнта: скільки разів він потрапляв у ДТП, з чиєї вини. Таким чином, ширше застосування отримають коефіцієнти - бонус і малус. Ну, з бонусом все зрозуміло - це зменшення вартості страхової послуги для безаварійних водіїв. А ось малус - слово, яке для більшості громадян звучить незвично. Це підвищувальний коефіцієнт для тих, хто раніше вчиняв ДТП.
"На сьогоднішній день страхові компанії цим не користуються. Поки база даних з ОСЦПВ до кінця не сформована, клієнти можуть перейти в іншу компанію, де не знають, як вони їздять. Але коли буде база, переплачувати за поліс їм доведеться скрізь. Причому при двох ДТП за рік це може бути двократне підвищення платежу", - розповідає Роман Роменський.
Що стосується шахрайства, то якщо такий факт буде встановлений в судовому порядку за нормою, закладеною в законопроекті, зловмисник повертає страховій компанії виплачене відшкодування в подвійному розмірі. Ще однією перешкодою для шахраїв може стати обмеження по страхових виплатах (в разі застосування європротоколу). У нинішній редакції проекту таких обмежень немає, але, говорять в МТСБУ, максимальні розміри страхових виплат по ДТП, які оформлялися без участі співробітників ДАІ, доцільно встановити на рівні 50 тис. грн. на одну подію і не більше 10 тис. грн. на одного потерпілого. Надалі ці максимальні розміри, на думку страховиків, має переглядати Держфінуслуг на підставі пропозицій МТСБУ.
За матеріалами:
Кіевскій ТелеграфЪ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас