Птаха невисокого польоту — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Птаха невисокого польоту

1897
Намилилися
Як уже писав БІЗНЕС, цього року на українському ринку авіаперевезень очікується експансія з боку іноземних бюджетних операторів. І нехай мріям міністра транспорту і зв'язку України Йосипа Вінського про 5-7 лоукостерів (англ. low-cost - недорогий) на вітчизняному небозводі цього року здійснитися не призначено, але декілька таких компаній у рамках літнього розкладу авіарейсів на 2009 р. почне робити перельоти. За словами заступника міністра транспорту і зв'язку - голови Державної авіаційної адміністрації Олександра Давидова, німецька бюджетна авіакомпанія Germanwings уже одержала від Державіаадміністрації дозвіл на виконання рейсів за маршрутом Кельн - Київ (Бориспіль) і орієнтовно із травня почне польоти. Крім того, як відзначив Давидов, на розгляд Державіаадміністрації всі необхідні документи для здійснення внутріукраїнських рейсів подав російський low-cost-перевізник “Ют Ейр”. За прогнозами заступника мінистра, український підрозділ “Ют Ейр” повинен в травні поточного року одержати сертифікат експлуатанта. При цьому, як повідомив Давидов, в активній стадії зараз перебувають переговори із ще одним лоукостером: “Німецький низькобюджетний авіаперевізник AirBerlin вивчає можливість створення бази в Києві”.
Олександр Давидов ухильно відзначив, що в літньому розкладі ще можливі корегування, які будуть пов'язані з появою нових авіаперевізників. Таким новачком на внутрішньому авіаринку може виступити авіакомпанія Air Arabia, що, за словами Давидова, планувала до літа поточного року створити в Україні “дочку”, яка б займатися внутрішніми авіаперевезеннями. Але й на цьому активність бажаючих вийти на український авіаринок компаній не закінчується: нещодавно подала заявку до Державіаадміністрації новостворена бюджетна авіакомпанія Fly Dubai. І, за словами Давидова, швидше за все, з початку наступного року вона почне робити польоти, щоправда, поки не уточнює, за внутрішніми або міжнародними маршрутами.
Всю цю low-cost-інформацію головний авіачиновник країни озвучував позаминулого тижня; цікаво, що він тоді ні словом не згадав про свої торішні пророцтва. У жовтні 2008 р. Державіаадміністрація підігрівала ринок пасажирських авіаперевезень чутками про те, що дві бюджетні компанії не на жарт зацікавилися українським ринком. Як повідомляв тоді Давидов, про готовність почати польоти в Україні у 2009 р. заявив британський лоукостер EasyJet, а німецька авіакомпанія Germania Express навіть подала заявку на здійснення польотів за маршрутом Дюссельдорф - Харків. Але інформація про те, коли ж ці перевізники почнуть літати в українському небі, більше не з'являлася, і в самій Державіаадміністрації щодо цього не поширюються.
Час змін
На анонсовану появу іноземних low-cost-конкурентів вітчизняні авіатори реагують по-різному (хто демонстративно насміхається, хто відверто побоюється), щоправда, усі сходяться на думці, що вихід нових компаній призведе до істотних змін на ринку. У першу чергу ці зміни, на думку учасників ринку і експертів, торкнуться цін на перельоти. Як вважає директор Центру політичного і економічного аналізу Олександр Кава, ціни на міжнародні та внутрішні перельоти у зв'язку з появою лоукостеров повинні впасти на третину: “Поява лоукостеров змусить традиційних перевізників серйозно переглянути свою тарифну політику за тими напрямками, за якими вони будуть конкурувати з бюджетниками”. При цьому новачки, як пояснює він, опиняться в досить вигідному стані. “Справа в тому, що в Україні ціни як на міжнародні, так і на внутрішні авіаперевезення вищі, ніж, скажімо, у Європі. Я вважаю, що нові компанії скористаються цією відмінністю і, адаптуючи свою тарифну політику під український ринок, будуть установлювати в нашій країні тарифи на свої послуги вищі, ніж в інших країнах”, - впевнений Олександр Кава. Самі новачки поки своїх планів щодо тарифної політики не озвучують. Як пояснили Бізнесу, наприклад, в українському представництві “Ют Ейр”, поки не оформлені всі документи, необхідні для здійснення перельотів, говорити про плани компанії рано, щоправда, пообіцяли, що така інформація, якщо все піде нормально, буде доступна вже наприкінці квітня.
Втім, за прогнозами президента ЗАТ “Міжнародні авіалінії України” Юрія Мірошникова, очікувати супернизьких цін від вихідних на українські простори лоукостерів не варто: “Сподіватися на якісь фантастично низькі тарифи, що з'являються в результаті конкурентної боротьби між перевізниками, не варто. Літати в збиток собі - це прямій і швидкий шлях до банкрутства. У цьому сенсі бюджетні авіаперевізники нічим не відрізняються від класичних авіакомпаній. І тим й іншим, щоб вижити, необхідно покрити собівартість рейса і заробити хоча б мінімальний прибуток. Так, за низькими тарифами можна продати кілька квитків на рейс, можливий і “тотальний” демпінг у момент виходу на ринок. Але ніхто не буде літати собі в збиток, принаймні, довго”.
Тому, як запевняють вітчизняні оператори ринку, перспектива твердої цінової конкуренції з новими авіаторами їх не особливо бентежить. До того ж конкуренція існувала й до появи нових лоукостерів, як існує вона й зараз, при цьому головний козир авіакомпаній - це ціна на квиток, що набула ще більш вагомого значення в умовах економічної кризи. “У період кризи конкуренція за пасажира особливо загостриться, що позначиться на пропонованих тарифах. Залучити пасажира буде непросто - люди різко скоротили свої витрати на подорожі”, - говорить Олег Максимов, заступник директора з маркетингу і продажів авіакомпанії “Роза вітрів”. Як підтвердила Урсула Сіллінг, перший заступник генерального директора з комерційних питань ЗАТ “Авіакомпанія “Аеросвіт”, її компанія в рамках конкурентної боротьби, що уже загострилася, знизила ціни на перельоти на 25% порівняно з минулим роком. На думку Наталії Казмер, члена ради директорів ТОВ “Авіалінії Візз Ейр Україна”, у період кризи питання вартості квитків стає для пасажирів особливо актуальним при виборі авіакомпанії. “Наприклад, ми бачимо гарне і стабільне зростання пасажиропотоку в Україні, і це відбувається завдяки пропозиції низьких цін на постійній основі, а не час від часу, у рамках промоакцій. Таким чином, поки інші авіакомпанії переживають спад, ми залучаємо більше пасажирів”, - ділиться досвідом Казмер. Щоправда, варто відзначити, що до цих запевнянь “Візз Ейр Україна” у зв'язку з останніми змінами тарифної політики варто ставитися обережно, тому що з початку квітня середня ціна на їх перельоти в одну сторону без урахування податків і зборів зросла майже вдвічі.
Пасажиропотоки
Але відібрати пасажирів бюджетні авіакомпанії спроможні не тільки у своїх колег - традиційних авіакомпаній. Похитнуться позиції нинішніх гравців і на інших транспортних ринках. “Бюджетні авіаперевізники виникли саме як альтернатива залізничному і автомобільному транспорту. Пасажири цього сегмента - їх основна цільова аудиторія”, - відзначає Мірошников. Незалежні експерти теж сходяться на думці, що бюджетникам вдасться перетягнути пасажирів і з інших видів транспорту. “Якщо розклад внутрішніх перельотів у лоукостерів буде гарним, тобто вони будуть надавати пасажирам можливість прилетіти в місце призначення вранці полетіти ввечері, вони запросто зможуть конкурувати з поїздами типу “експрес”. При порівняній вартості квитків (а вартість залізничних квитків зростає регулярно) за рахунок більшої зручності й швидкості пересування бюджетники зможуть залучити 20-30% пасажирів, що користуються зараз послугами залізниць ( що подорожують у купе і експресах)”, - не сумнівається Олександр Кава. На його думку, подібні зміни відбудуться й з далекобійним автотранспортом, у якого лоукостери зможуть переманити до 20% пасажирів.
Але для того щоб залучити пасажирів на внутрішні рейси, новачкам авіаринку доведеться всерйоз поборотися зі старожилами за найпривабливіші маршрути. А це, як запевняють експерти, буде досить непросто. Найпопулярнішими, а виходить, і найвисокорентабельнішими, за оцінками учасників ринку, зараз є кілька маршрутів: Київ - Сімферополь (особливо в літні місяці), Київ - Львів і Київ - Донецьк (взагалі не підданий сезонності). “Розвивати інші напрямки, безумовно, треба, але всі прихожі на ринок лоукостери чомусь прагнуть стати саме на ці, уже розкручені маршрути, а не почати польоти, наприклад, між Харковом і Львовом”, - говорить Кава. Але, як пояснюють експерти, прокладання авіамаршрутів між обласними центрами в обхід столиці, - це далеке майбутнє. Подібне можливо лише в переддень 2012 р., якщо, звичайно, фінал Чемпіонату Європи з футболу таки відбудеться в Україні. Поки ж у боротьбі за найкращі на сьогодні маршрути вже працюючі оператори мають очевидну перевагу. Як натякає Олександр Кава, наприклад, компанія “Візз Ейр Україна” дуже хоче літати з Києва в Донецьк, але ніяк не може одержати дозвіл на політ за цим маршруті. Вся справа в тому, що авіастарожили всіма доступними лобістськими методами намагаються відгородити свою діяльність від зазіхань із боку новачків, не бажаючи втрачати прибуток, знижувати ціни і т.п.
“Пропозиція нового якісного продукту на ринку завжди стимулює попит на нього, що досить позитивно впливає на розвиток ринку в цілому. Однак уже зараз пропонована сумарна ємність на ринку внутрішніх авіаперевезень значно перевищує попит. А така розбалансованість попиту та пропозиції негативно позначається насамперед на економічному стані перевізників - учасників ринку”, - пояснює ситуацію Олег Максимов. Природно, втрата своїх позицій найбільше бентежить “старих”, яких новачки зниженням тарифів можуть просто витіснути з популярних маршрутів (якщо одержать дозволи літати на них).
Що ж до міжнародних маршрутів, то тут, за словами Кави, найприбутковішими вважаються регулярні напрямки з України в Німеччину, Італію, Іспанію і Португалію. І в цьому сенсі інтерес до України з боку німецьких лоукостерів цілком логічний. “Наприклад, для авіакомпанії Germanwings Кельн є “хабовим” аеропортом, і вони будуть пропонувати пасажирам продовжити з ними подорож в інші міста Європи”, - впевнений Кава.
В принципі, як відзначають експерти, якщо лоукостери поведуться правильно, тобто запропонують гарну тарифну сітку, і потраплять на популярні рентабельні маршрути, вийти на середньоринкові показники заповнюваності літаків їм удасться вже скоро. Традиційно в стартовий період будь-який авіаперевізник, зокрема й бюджетний, працює з низьким рівнем заповнюваності літаків - не більше 40%, тоді як середнім вважається рівень в 70%. Але досягти цього рівня і бюджетні, і традиційні перевізники можуть за 6-8 місяців. За прогнозами Кави, якщо нові лоукостери правильно виберуть маршрути, то вже через 3-4 місяця вони зможуть запросто досягти середньоринкових показників заповнення.
При цьому бюджетні компанії будуть мати можливість змінити негативні тенденції, що мають місце, на ринку пасажирських авіаперевезень. За даними Державіаадміністрації, за I квартал 2009 р. обсяг авіаційних пасажироперевезень склав 865 тис.чол., що на 22,8% менше показників аналогічного періоду минулого року. І, як вважають експерти, зменшення пасажиропотоку за підсумками поточного року складе не менш 20% порівняно з 2008 р. Але якщо анонсований вихід лоукостерів відбудеться, і вони зуміють закріпитися на ринку (на найперспективніших напрямках), то динаміка зниження буде на 5-7 п.п. менше очікуваної. Втім, Олександр Давидов прогнозує позитивну динаміку і без появи лоукостерів на ринку.
Є “але”
Більш активній “окупації” українського ринку пасажирських авіаперевезень перешкоджає недорозвиненість української аеропортової інфраструктури. “Основна перешкода для виходу на ринок авіакомпаній - обмеженість ресурсів столичного аеропорту “Бориспіль”, - впевнений Давидов. І компанії, хоча й вірять у завершення будівництва термінала для лоукостерів до кінця року, все-таки відзначають, що проблеми в національному масштабі це не вирішить, оскільки в інших аеропортах ситуація куди гірша, ніж в “Борисполі”. “Термінали треба будувати, з огляду на масові потреби, а не тільки для зручності декількох тисяч VIP-клієнтів. Це повинні бути просторі комфортабельні термінали з магазинами і невеликими кафе (хочу звернути увагу, що мова йде про прямий доход самого аеропорту), з простим і легким доступом до виходів на посадку”, - відзначає Наталя Казмер. Крім того, на її думку, повинна бути впорядкована структура аеропортових зборів. Про їх зниження найближчим часом обіцяє подбати Державіаадміністрація.
Як повідомив Давидов, через місяць його відомство планує запропонувати для загального обговорення програму надання знижок в аеропортах для авіакомпаній з урахуванням обсягів перевезень. На його погляд, нарікання авіакомпаній відносно акропортових зборів абсолютно виправдані, оскільки існуюча система не заохочує компанії до збільшення частоти польотів. “Система зборів в аеропортах будується за схемою, у якій Міністерство транспорту і зв'язку встановлює три параметри: збір за зліт (посадку), пасажирський збір і збір на авіабезпеку. Цей тариф регулюється і визначається наказом міністерства. Але в такому випадку немає стимулу зростання для авіакомпаній. Якщо одна компанія літає три рази на тиждень, а інша виконує 20 рейсів на добу, то збір для них повинен бути диференційований”, - ввжає Давидов. Тому, на його погляд, необхідні чіткі правила, у яких передбачалося б, чи може авіакомпанія залежно від кількості рейсів і обсягів пасажиропотоку претендувати на знижку в аеропорту.
Ангеліна Бакалинська
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас