Гроші є - доріг немає: чому Україна не може відремонтувати автомагістралі


Гроші є - доріг немає: чому Україна не може відремонтувати автомагістралі

Прем’єр-міністр Володимир Гройсман планує профінансувати ремонт і будівництво доріг наступного року на 56 млрд гривень. Це може виявитися рекордною сумою, яка коли-небудь була інвестована в цю галузь. Але радіти рано – чиновники на місцях виявилися нездатні використовувати виділені кошти навіть на цей рік.

Амбітні плани

У 2019 році уряд має намір витратити на ремонт і будівництво доріг рекордну для України суму – 56 млрд гривень, заявив прем’єр-міністр Володимир Гройсман, презентуючи проект держскарбниці на наступний рік. Ця сума на 8,3 млрд гривень більше, ніж чиновники планують витратити на автомагістралі в 2018 році (близько 48 млрд гривень).

“Я говорив, що дороги – важливий пріоритет. І ми не відступаємо”, – вкотре підкреслив глава уряду в ході засідання Кабінету Міністрів.

Про те, що в цьому році будуть виконані всі раніше заявлені плани по ремонту доріг державного значення, РБК-Україна запевнили і в “Укравтодорі”. Нагадаємо, в 2018 році чотири мільярди гривень спрямовано на ремонт траси Львів-Тернопіль-Умань та Київ-Одеса, два мільярди гривень – Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка, один мільярд – Житомир-Чернівці, 1,6 млрд гривень – на ремонт дороги Київ-Харків-Довжанський та інші проекти.

“Всі озвучені плани вже або реалізовані, або будуть завершені до кінця року. Це майже 500 об’єктів по всій країні, – повідомив виданню радник в. о. голови “Укравтодору” Славоміра Новака Олександр Кава. – Фінансування проектів на 63% станом на вересень – хороший показник. Цього року фінансування з держбюджету здійснюється рівномірно протягом року. Наприклад, направити кошти на ремонт деяких об’єктів заплановано на грудень. Відповідно, підрядники змушені навіть планувати роботи з урахуванням цього, щоб встигнути завершити роботи до кінця сезону”.

В “Укравтодорі”, втім, уточнили, що насправді виконано ще більший обсяг робіт. Правда, у відомстві оперують сумою в 42,5 млрд гривень на цей рік. “Але, згідно з наказом керівника “Укравтодору”, акти виконаних робіт підписуються, а кошти перераховуються тільки за умови перевірки якості на об’єктах. Тому зараз йде перевірка, і за її результатами будуть проведені або не проведені акти прийому робіт”, – пояснили РБК-Україна в прес-службі відомства. В “Укравтодорі” уточнили, що в європейських країнах в цю пору року середній показник виконання робіт становить близько 70% від плану.

Олександр Кава додав, що названа сума в 42,5 млрд гривень за підсумками року може бути більшою. “Адже деякі області також спрямовують на дороги кошти з власних бюджетів. Приміром, Дніпропетровська область виділить на ці цілі майже один мільярд гривень”, – повідомив він.

Крім того, в цій сумі не враховані результати так званого митного експерименту. Як відомо, в Україні він проводиться вже кілька років, і суть його в тому, що якщо та або інша область перевищує показник запланованих митних надходжень, регіон може частково направити ці кошти на ремонт і будівництво доріг. За даними “Укравтодору”, за рахунок митного експерименту передбачається провести ремонт на 258 об’єктах дорожнього господарства. На початок вересня за цим джерелом фінансування отримано понад 4,3 млрд гривень, а проведено робіт на суму майже 3 млрд гривень. У минулому році, за інформацією прес-служби ДФС, в рамках митного експерименту на дороги було направлено 12,3 млрд гривень. Цілком можливо, що саме з цих причин у презентації Володимира Гройсмана вказані більш високі показники на цей рік, ніж суми, якими оперує сам “Укравтодор”.

Високі показники виконання запланованих ремонтів доріг в “Укравтодорі” пояснюють своєчасним проведенням підготовчих робіт. “Цього року” Укравтодор” заздалегідь підготував необхідну проектно-кошторисну документацію. Крім того, за рахунок створення Державного дорожнього фонду вдалося налагодити більш ефективне фінансування дорожніх робіт. Все це дозволило істотно прискорити процес запуску робіт по країні”, – уточнив Олександр Кава.

Регіони відстають

Втім, з ремонтом регіональних і комунальних доріг, за який з цього року відповідає місцева влада, не все так гладко. Цього року на місця з держбюджету направили субвенцію з коштів Державного дорожнього фонду на загальну суму 11,5 млрд гривень. При цьому гроші виділяються кожній області пропорційно протяжності місцевих доріг. Але, за даними “Укравтодору”, до початку вересня місцева влада використала лише близько 37% коштів.

Голова Херсонської облдержадміністрації Андрій Гордєєв пояснив РБК-Україна затримки з проведенням ремонтних робіт тим, що областям потрібен був час на підготовку проектно-кошторисної документації. “За нашими підрахунками, на цю підготовку необхідний рік. Крім того, коли ми минулого року почали розробляти ці документи, то закладали в них ціни на товари та послуги на рівні 2017 року. Але за цей час ціни на щебінь і бітум виросли в три рази. В результаті нам довелося двічі заново переробляти документацію. Все це заважало почати роботи”, – розповів Гордєєв. За його словами, в Херсонській області необхідно також побудувати нові дороги до місць відпочинку. І на розробку проектів нових трас також буде потрібно певний час. “Але вже в наступному році ми будемо краще підготовлені до ремонту доріг”, – запевнив голова Херсонської ОДА, уточнивши, що в області вже провели всі необхідні тендери, і незабаром компанії приступлять до ремонтів.

Схожі проблеми і на Закарпатті. “Підготовка проектно-кошторисної документації, експертиза та процедура тендерів за 279 дорогами комунального, районного та обласного значення займає дуже багато часу. Інші області обрали по кілька десятків автодоріг-ключових напрямків, на які спрямували кошти з Державного дорожнього фонду. Тому вони освоюються набагато швидше, – розповів заступник голови Закарпатської облдержадміністрації Ярослав Галас. – Але немає сумнівів, що до кінця року всі гроші на Закарпатті будуть використані в повному обсязі”.

У Рівненській області причини затримок дещо інші. “Для нас важливо не використання коштів, а якісний ремонт максимальної кількості автодоріг по всій території області. Рівненська область відійшла від практики “закочування” грошей в асфальт. Якщо інші регіони виділили 50 і більше відсотків на експлуатацію та утримання доріг, що передбачають дрібний ямковий ремонт, то в нашій області на ці цілі направили менше 18%. Нас не цікавить відсоток освоєння коштів, нас цікавить якість робіт. Ми робимо капітальний або поточний середній ремонт доріг, які передбачають заміну верхнього шару дорожнього покриття. Тому, звичайно, це тривалий процес”, – заявив виданню голова Рівненської облдержадміністрації Олексій Муляренко.

Також у Рівненській області вирішили, що якісні дороги мають бути у кожному районі. “Вперше за 25 років ми дали можливість райдержадміністраціям та обласним територіальним громадам надати свої пропозиції щодо пріоритетності доріг та їх врахували, – розповідає голова Рівненської облдержадміністрації. – Це значно довший шлях, але справедливий. Він передбачає не кілька, а десятки тендерів терміном проведення до двох місяців”.

Андрій Гордєєв каже, що, крім довгого процесу підготовки, проблеми виникають і в тому випадку, якщо в області, паралельно з місцевими, починається ремонт трас державного значення. “На дороги державного значення на нашу область виділені, порівняно з тією ж Одеською областю, копійки. До чого це призводить? Якщо в області проводиться великий обсяг дорожніх робіт на державних дорогах, то дорожні компанії стягують у регіон величезний обсяг техніки і співробітників. Тому коли місцева влада виходить зі своїми тендерами, то такі роботи вищевказані компанії виконують дуже швидко. Але коли в регіоні не працюють такі підрядники, то роботи виконують місцеві компанії, у яких не такий гарний парк техніки, як у великих дорожніх компаній”, – пояснив Гордєєв.

Крім цього, регіони відчувають проблеми і з залізничним транспортом. Через його нестачу щебінь доводиться возити автомобілями. “Уявляєте, у нас є компанія, яка возить машинами щебінь на відстань в 240 кілометрів! Це дуже дорого, – поскаржився голова Херсонської ОДА. – Крім того, у нас в області немає жодного асфальтового заводу. Для того, щоб його побудувати, необхідний обсяг робіт не менше, ніж на 500 мільйонів гривень. У нас всього обсяг робіт на 300 мільйонів гривень на місцеві дороги і 264 мільйонів гривень на державні”.

Заважає місцевим органам влади оперативно освоювати бюджети на виконання дорожніх робіт і підвищений контроль за якістю. “Якщо ж роботи неякісні, то ми не підписуємо документи, а змушуємо переробляти, – розповідає голова Рівненської ОДА Олексій Муляренко. – Тобто поки підрядник не завершить роботу, департамент будівництва не перерахує гроші. Адже, за новими вимогами, побудовані дороги повинні прослужити не менше ніж 10 років”. Крім того, проведення тендерних процедур у Рівненській області затрималося через скарги до Антимонопольного комітету від кількох учасників аукціонів. Однак, за словами Муляренко, за рахунок субвенції в Рівненській області ремонтується більше ста доріг.

Олександр Кава вважає, що варто з розумінням поставитися до причин швидкого витрачання коштів на місцеві і комунальні дороги: “З цього року місцеві дороги і фінансування їх ремонтів були передані місцевій владі. Але для облдержадміністрацій – це нова функція, тому не всі з них змогли швидко і ефективно налагодити процес ремонту доріг”. За його словами, гроші, виділені регіонам на дороги, які не будуть використані до кінця календарного року, залишаться у них, і на наступний рік. Згідно з проектом держбюджету на 2019 рік, на місцеві дороги буде виділено вже 17,7 млрд гривень.

Але при розподілі коштів на місцевому рівні виникла певна несправедливість. Експерт аналітичного центру Асоціації міст України Ярослав Рабошук каже, що з 11,5 млрд гривень субвенції з держбюджету на місцеві та комунальні дороги у межах міст і сіл буде витрачена лише невелика частина – близько 400 млн гривень. “Розпорядниками цих грошей виступають облдержадміністрації. Звичайні громадяни думають, що раз гроші виділяються на місцеві дороги, тобто, на їхню думку, на дороги всередині міст і сіл, то вони очікують поліпшення своїх вулиць, – каже він. – Але це не зовсім так. Місцеві дороги – це дороги між населеними пунктами. І саме на них облдержадміністрації направляють основний обсяг виділених грошей. На дороги всередині міст і сіл, тобто на комунальні дороги, направляється невелика сума – близько 4% від усього обсягу субвенції”.

Готуємося до 2019 року

Незважаючи на проблеми з освоєнням коштів на наступний рік на місцевому рівні, і поки не ухвалено парламентом держбюджет на 2019 рік, “Укравтодор” вже розпочав активну підготовку до ремонту доріг державного значення в наступному році. Відомство проводить тендери, які будуть профінансовані за кошти, виділені в 2019 році.

“На наступний рік оголошені так звані тендери на очікувану вартість”, – зазначає Олександр Кава. Зокрема, вже оголошено 27 тендерів на загальну суму 5,6 млрд грн.

В Україні не заборонено проводити тендери при наявності проектно-кошторисної документації та за умови, що реалізація проекту триває не менше двох років. Зокрема, у прес-службі “Укравтодору” повідомили, що оголошено торги на ремонт доріг у Дніпропетровській, Донецькій, Івано-Франківській, Київській та Харківській областях. “На всі ці об’єкти є проектно-кошторисна документація. Проведення тендерів дозволить розпочати роботи, не гаючи часу, з початком будівельного сезону 2019 року”, – запевнили в “Укравтодорі”.

Але в цілому плани у “Укравтодору на наступний рік більш масштабні. За словами Олександра Кави, у 2019 році серед найбільших проектів з ремонту доріг: завершення робіт у коридорі GО Highway на ділянці від Львова до Умані. Крім того, буде ремонтуватися траса Н-08 на ділянці Запоріжжя – Маріуполь, щоб забезпечити надійний зв’язок Маріуполя з іншими регіонами країни. Заплановано великий обсяг робіт на дорогах Н-11 Дніпро – Кривий Ріг – Миколаїв і Н-14 Кіровоград – Миколаїв, буде розпочато будівництво Північного об’їзду Рівне, “щоб звільнити місто від транзитних машин, що рухаються з боку Житомира в напрямку Луцька та кордону з Польщею”.

“Також продовжиться реконструкція національної траси Н-31 Решетилівка – Кобеляки – Дніпро, яка розширюється до категорії швидкісне шосе з чотирма смугами руху по два на кожен бік, будуть проводиться роботи з розширення дороги до чотирьох смуг на ділянці від Полтави до Харкова, будуть завершені роботи з будівництва об’їзних навколо деяких населених пунктів у Полтавській області. Крім того, розпочнеться будівництво нової швидкісної дороги від Мукачева Закарпатської області до нового контрольно-пропускного пункту на кордоні з Угорщиною, де це шосе буде з’єднуватися з угорським автобаном М3”, – розповів виданню Кава.

Дмитро Уляницький

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Весь ринок:Казна та Політика
Все, що ми знаємо про:Кабмін
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua
Опитування