Велика чистка
З набранням чинності закону про очищення влади перевірки на наявність тіньових доходів та зв’язків з попередньою владою загрожують і чиновникам, і силовикам, і суддям. На фінансовому ринку найпомітніше оновиться керівництво Нацкомфінпослуг і НКЦБФР, тоді як загроза масштабної чистки в НБУ менше. Чиновники, які бояться, що не пройдуть процедуру очищення, можуть вже звільнятися добровільно.
Перезавантаження держави
Сьогодні набув чинності закон «Про очищення влади», покликаний унеможливити участь в управлінні державою осіб, які своїми діями або бездіяльністю сприяли узурпації влади президентом Віктором Януковичем, підриву основ національної безпеки і оборони, порушення прав і свобод людини.
Відповідно до закону, особи, які більше року займали ключові посади в держапараті в період з 25 лютого 2010 року за 22 лютого 2014-го, а також ті, хто не подасть у встановлені терміни заяви для проведення перевірок, будуть звільнені і не зможуть займати посади в держсфері. Для силовиків така заборона діятиме протягом 5 років, для всіх інших – 10. Ці норми, втім, не розповсюджуватимуться на учасників бойових дій в зоні АТО.
Решта чиновники, силовики і представники судової влади повинні будуть пройти перевірку. Їхні декларації про доходи та майно будуть вивчатися на предмет наявності недостовірної інформації. Держслужбовці будуть перевірені на співпрацю зі спецслужбами інших держав як таємні інформатори, буде з’ясовано ступінь їх участі в підриві національної безпеки, розпалюванні міжнаціональної ворожнечі, публічних закликах до порушення цілісності та суверенітету України, нехтуванні прав і свобод людини.
Нацбанк відбудеться перевірками
FinMaidan проаналізував, як дія закону відіб’ється на фінансових регуляторах. У Національному банку проведуть перевірки всіх співробітників, починаючи з глави, першого заступника і всіх замів до самого нижнього по рангу чиновника. Але в найближчі дні примусове звільнення не загрожує нікому з них.
Закон вимагає звільнити голову НБУ та його першого заступника, які займали ці посади з 25 лютого 2010 року за 22 лютого 2014-го. Однак посади першого заступника голови НБУ в цей період не існувало, а екс-глави НБУ – Сергій Арбузов та Ігор Соркін – давно звільнені. Нинішні топ-менеджери не підпадають під заборону, оскільки призначені недавно: глава НБУ Валерія Гонтарєва вступила на посаду 19 червня, а її перший заступник Олександр Писарук – 4 вересня.
Інші співробітники НБУ, включаючи членів правління, пройдуть перевірку. Багато хто з них були призначені після 22 лютого 2014-го, але це не ставить їх у кращі або гірші умови порівняно з тими, хто в НБУ працював на своїх посадах роками. Люстраційну перевірку не скоро зможе пройти заступник глави НБУ Борис Приходько, заарештований у зв’язку з обвинуваченням у розкраданні 2 млрд грн коштів рефінансування Брокбізнесбанку. Але перевірку проходитимуть заступник глави НБУ Віра Ричаківська, директор юридичного департаменту Віктор Новіков, головний бухгалтер Богдан Лукасевич, директор генерального департаменту грошово-кредитної політики Олена Щербакова. За словами співрозмовника FinMaidan в правлінні НБУ, ряд чиновників вже написали заяви на звільнення, побоюючись люстрації. Крім того, перевірять і членів ради НБУ, які, згідно закону «Про Нацбанк», є посадовими особами.
Страх піде під ніж
На фінансовому та фондовому ринках роботи позбудуться і глави, і члени комісій. В Нацкомісії, що здійснює регулювання ринків фінансових послуг, під звільнення потрапляють практично всі члени. Віктор Берлін, Сергій Бірюк та Андрій Литвин, які були призначені 17 лютого 2012 року, Юрій Назаренко – 7 березня 2012-го. Валентина Левченко написала заяву про звільнення за власним бажанням, його вже підписав президент Петро Порошенко. Своє робоче місце, втім, збереже член правління Максим Поляков, т.в.о. голови комісії.
Страховики підтримують «очистку» Нацкомфінпослуг. «Питання перезавантаження комісії учасниками ринку вже неодноразово обговорювалося. Як мінімум з тих пір, як з посади керівника регулятора пішов Борис Візирів, і потім, коли в комісії почалося двовладдя в особі Максима Полякова та Андрія Волкова. Втретє ми повернулися до цього питання, коли з’явилася ідея створити на базі Нацбанку мегарегулятор. Ми не хочемо бачити в керівництві регулятора політиків чи людей, які потрапили на свою посаду за політичною квотою», – говорить президент Ліги страхових організацій України Олександр Залєтов.
Надію на зміну ситуації учасники ринку не втратили. «Не особливо важливо, хто це буде – фахівець з ринку, представник профільного об’єднання або чиновник з досвідом. Головне, щоб це була порядна людина, лідер, якому будуть довіряти учасники ринку. Він повинен відстоювати і захищати їх інтереси. Ми готові обговорювати різні кандидатури, готові співпрацювати з новим керівником, нам важливо, щоб нас почули», – запевняє президент Української федерації страхування Андрій Перетяжко. Називати імена потенційних нових чиновників страховики не хочуть. «Одну кандидатуру ми свого часу назвали для МТСБУ, тепер її звільнили вже в четвертий раз”, – сказав один із страховиків.
Трудова інвестиція
Кадрові ротації очікуються і в Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦБФР). Її глава Дмитро Тевелєв та члени комісії – Анатолій Амелін, Євген Воропаєв, Олег Мозговий, Олексій Петрашко та Олексій Тарасенко були призначені в кінці 2011 року. Може спробувати залишитися працювати в НКЦБФР Михайло Назарчук, який став членом комісії тільки в червні минулого року.
Люстрація НКЦБФР означатиме повну зміну команди. «Вважаю, що замінити керівників НКЦПФР, які потрапили під люстрацію, буде досить складно. В останні роки ринок працював, напевно, з найбільш професійною командою за останні півтора десятиліття», – вважає член правління біржі ПФТС Богдан Лупій. «Проблема всіх складів комісії досі полягає в тому, що вони люди різних угруповань впливу. Немає єдиної команди. Було б здорово, якби новому главі комісії дали можливість самому набрати собі підлеглих, хоч це і порушує принцип колегіальності. Демократія на етапі реформ буде тільки заважати », – говорить керуючий директор ІГ «Універ» Олексій Сухоруков.
На думку Богдана Лупія, керівництво НКЦПФР має складатися з кар’єрних держслужбовців та представників ринку в пропорції 50/50 або 60/40. «Незважаючи на те що у нас є позитивний досвід приходу в регулятор представників ринку, не можна забувати про конфлікт інтересів. Слід бути дуже уважним при розгляді «ринкових» кандидатур. У той же час комісія має достатній кадровий резерв: начальники управлінь цілком гідні зайняти керівні посади», – вважає Богдан Лупій. «В ідеалі добре б поєднати в складі комісії і знання специфіки роботи в держапараті, і драйв бізнесменів. Раз не можна нікого залишити з нинішніх, то потрібно просувати по службі когось із керівників підрозділів і закликати на держслужбу профучасників. Необхідна персональна мотивація кандидатів побудувати ефективний, а не схемний ринок», – вважає Олексій Сухоруков. При цьому голова комісії обов’язково повинен бути з ринку. «Реформи без драйву стихнуть не розпочавшись», – пояснює експерт.
В очікуванні люстрації
Частина чиновників, які підпадають під люстрацію, за останні півроку вже покинули владу. «Багато звільнені, наприклад, всі прокурори областей. Їх заступники продовжують працювати. Але тим, хто ще займає свої посади, звільнення за власним бажанням нічим не допоможе. Вони підпадуть під люстрацію тільки тому, що працювали на державу в певний період часу в минулому», – говорить радник юридичної фірми Саєнко Харенко Леонід Антоненко.
З юридичної точки зору немає різниці при звільненні за власним бажанням або в рамках люстрації. «І там, і там звільнення відбувається за ст. 36 КЗпП. Але в разі неподання самостійного заяви держслужбовець повинен написати папір, що дає дозвіл на публікацію персональних даних про нього і фактично містить неправдиву інформацію про його минуле », – пояснює директор юридично-консалтингової компанії «Де-юре» Григорій Трипульський. Це спонукає чиновників зараз йти з держслужби на пенсію або на іншу роботу, щоб уникнути не тільки перевірки, а й розголошення даних про себе.
При цьому закон про люстрацію складено недостатньо грамотно, що дозволяє звільненим відновитися на посаді. «Рішення про звільнення може бути оскаржене будь-яким службовцям. У законі немає чітких причин, через які людину можна люструвати. Дуже складно довести провину, а також те, що якісь доходи були заховані», – каже Ростислав Кравець. До того ж закон можна використовувати в особистих корисливих цілях. «Безумовно, ми побачимо не один десяток судових процесів, пов’язаних з реалізацією закону «Про очищення влади». Не можна виключити, що чиновники можуть скористатися цим документом для того, щоб позбутися від неугодних підлеглих. Однак, на мою думку, судді будуть дуже обережні при розгляді таких справ», – зазначає Григорій Трипульський.
Олена Губар, Вікторія Руденко
За матеріалами: FinMaidan
Поділитися новиною