Гроші пішли в лід — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гроші пішли в лід

Казна та Політика
1350
Минулий рік значно відкоректував смаки споживача. "Морські гади" українцям знову не до смаку або не по кишені - сегмент показав падіння в 16,5%. Тоді як особливо стрімким зростанням обсягів споживання характеризується ринок заморожених овочів, який в січні-серпні 2011 р. зріс аж на 92,3% в порівнянні з аналогічним період 2010 р.
За даними аналітичної компанії "Про-Консалтинг", до кризи ринок продуктів глибокої заморозки в Україні динамічно розвивався: в 2008 р. обсяг ринку морепродуктів зріс на 15%, а овочів та плодів - на 4% і 32% відповідно. Такий зростаючий попит аналітики пояснювали зростанням ділової активності міського населення, а значить, і дефіцитом часу на приготування їжі в домашніх умовах. Рекордного обсягу ринок досяг в 2008 р., що привернуло до нього увагу великих компаній, які почали витісняти з цього бізнесу невеликі фірми. Але криза протверезила всіх. Падіння ринку в сегменті морепродуктів склало майже 60%, в сегменті овочів - 70%, плодів - 22,3%.
Трохи пізніше галузь почала одужувати, і вже в 2010 р. ринок продуктів глибокої заморозки знову почав зростати. Найбільший приріст склав найбільш постраждалий в кризу сегмент морепродуктів - 60,1%. А от інші категорії не змогли досягти докризового зростання. Плодоовочевий ринок розвивався менш динамічно - приріст у секторі овочів склав 40%, а в секторі плодів - 5,7% в натуральному вираженні.
"Найбільш значними проблемами розвитку галузі залишаються дефіцит якісної сировини, брак сучасних технологій для очищення і заморожування продукції, велика частка імпорту як наслідок зниження ввізних мит. Гальмують розвиток ринку також недостатнє фінансування та недотримання технологічного циклу виробництва", - нарікає директор аналітичного департаменту компанії "Про-Консалтинг" Олександр Соколов.
З-за лісу з-за гір
Заморожувати влітку, щоб ласувати взимку, Україну вчили заморські виробники. Але сьогодні частка імпортної продукції в загальному обсязі споживання щорічно зменшується. Так, якщо в 2007 р. ринок морепродуктів практично повністю був наповнений продукцією з-за кордону, то в 2011 р. частка українського виробника склала вже 11%. Аналогічна ситуація спостерігається і на плодоовочевому ринку - імпортна складова зменшилася з 77,5% до 40,4% у сегменті овочів і з 56,8% до 39,8% у сегменті плодів.
"Найбільшим попитом на українському ринку користується продукція канадського виробництва (36,3% у натуральному вираженні), яка відрізняється порівняно невисокими цінами. Значну частку на вітчизняному ринку займають також китайські, естонські, датські і чилійські виробники", - відзначає Олександр Соколов. Частка імпортної продукції на українському ринку заморожених овочів і фруктів досить невелика. Понад 80% всієї імпортної продукції постачають Польща та Китай. Також істотне місце на ринку займають виробники з Угорщини, Сербії, Єгипту та Бельгії.
Найбільшу частку заморожених морепродуктів українські виробники експортують до Молдови (59,4% в натуральному і 60,3% в грошовому вираженні). Туркменістан і Сінгапур займають другу позицію в експорті продукції. Їхні частки 15,9% і 9,3% в натуральному вираженні і 19,5% і 7,2% в грошовому вираженні відповідно.
Асортимент заморожених продуктів сьогодні досить великий. На прилавках можна побачити не лише звичні заморожені фрукти, овочі, морепродукти, але і всілякі суміші з них. Найбільшим попитом користується горох (12%), стручкова квасоля (18%), кукурудза (5%) в субсегменті моноовочів. На частку овочевих сумішей припадає 33% загального обсягу споживання.
У сегменті плодово-ягідної продукції найбільшою популярністю серед споживачів користується заморожена полуниця і суниця (27%), а також малина, ожина, шовковиця, смородина (13%).
На ринку морепродуктів безсумнівним лідером продажів традиційно є підсегмент креветок (73%). Молюски, серед яких можна виділити мідій, восьминогів, каракатиць утримують частку в 24%.
Перспективи розвитку ринку
Учасники ринку вважають, що, незважаючи на такий непостійний попит, український ринок досить перспективний. В Україні за даними за 2011 р. споживання заморожених морепродуктів, плодів і овочів склало 0,83 кг на душу населення. Цей показник значно нижчий, ніж у США, країнах ЄС і Росії, що створює передумови для подальшого розвитку і зростання ринку. При цьому зростання ринку обумовлюється також зміною раціону, прискоренням ритму життя українців і збільшенням числа працюючих жінок, а також підвищенням матеріального рівня населення, розширенням пропозицій від операторів.
Важливим фактором для зростання ринку буде і сировинна база. Так, в 2012 р. планується збільшення виробництва рослинної продукції на 6,9%, а плодів і ягід - на 6,1%, що посприяє і зростанню вітчизняного виробництва замороженої плодоовочевої продукції. У цілому середні річні темпи зростання українського ринку плодоовочевої "заморозки" очікуються на рівні 6-8%, а частка вітчизняного виробництва в структурі споживання буде збільшуватися.
У сегменті заморожених морепродуктів імпортна продукція і далі займатиме більшу частку, незважаючи на різке падіння споживання морепродуктів в 2011 р.
Анастасія Арасланова
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас