172
"Укрзалізниця" нарощує зовнішній борг
— Казна та Політика
"Укрзалізниця" близька до завершення переговорів із залучення кредиту на $600 млн. з австрійським Raiffeisen Zentral Bank.
Про це повідомило поінформоване джерело в залізничній адміністрації. Експерти сумніваються, що умови фінансування будуть настільки ж вигідними, як при торішній угоді з англійським Barclays Capital Bank.
Перейти до залучення по-справжньому довгих і дешевих грошей "Укрзалізниця" зможе тільки після одержання міжнародного рейтингу та визначеності з питанням корпоратизації.
Переговори з міжнародними фінансовими інститутами про залучення кредитних ресурсів для відновлення основних фондів в 2008 р. адміністрація залізничного транспорту веде ще з минулого року. Раніше заступник гендиректора "Укрзалізниці" Анатолій Чубинський, що відає фінансовими питаннями, заявляв, що цього року адміністрація планує залучити біля $600 млн. кредитних коштів. Чиновник запевняв, що кілька іноземних банків готові розглядати варіант надання кредиту на умовах "навіть кращих, ніж Barclays": "Англійці вдало підняли нам планку, і тепер "Укрзалізниці" легше вести переговори з їхніми колегами по банківському ринку", - відзначає пан Чубинський.
Нагадаємо, улітку 2007 р. "Укрзалізниця" підписала контракт із Barclays Capital Bank про одержання синдикованого кредиту на суму $550 млн. Процентна ставка при цьому склала Libor+2,5% (на той час - близько 7% річних). Кредит наданий без держгарантій, з відстроченням платежу на два роки.
Термін кредиту не розголошувався. Гроші планувалося направити на закупівлю шляхової техніки, придбання рухомого складу та добудовування мостового переходу через ріку Дніпро в Києві. Втім, за інформацією "i", частина цих грошей пішла на скорочення кредиторської заборгованості підприємства.
За словами екс-гендиректора "Укрзалізниці" Володимира Козака, на кінець 2007 р. рівень кредитної заборгованості становив 700 млн. грн., причому протягом минулого року вона, запевняє пан Козак, скоротилася на 800 млн. За підрахунками же учасників ринку, "Укрзалізниця" винна банкам близько 8 млрд. грн.
Поки керівництво залізничної адміністрації відмовляється говорити про умови, на яких може бути взятий кредит. "До закінчення переговорів ми б не хотіли відкривати цю інформацію", - уникав відповіді пан Чубинський, натякнувши, втім, що вже знайдено компромісне рішення, що задовольнить обидві сторони.
Джерело запевняє, що не зовсім вигідні банківські умови кредиту можуть бути компенсовані зобов'язаннями українських залізниць витратити кредитні кошти на покупку техніки виробництва Європейського союзу. Раніше Володимир Козак заявляв про те, що в 2008 р. буде укладений контракт на $250 млн. з компанією Siemens на розробку та будівництво локомотивів для пасажирських поїздів на двох видах струму.
Розповісти про умови, на яких може бути наданий кредит, відмовилися й в австрійському RZB - мовляв, відповідно до австрійського законодавства, така інформація може бути надана тільки за згодою із клієнтом банку.
Аналітики та учасники ринку прогнозують, що умови кредиту з RZB навряд чи будуть більш вигідними, ніж були з Barclays, хоч, можливо, такі ж. "На якісь поступки вони точно підуть. Торік, крім англійців, претендентами на надання кредиту були й австрійці. Однак вони програли, тому що хотіли держгарантій. Приклад Barclays, можливо, остудить їхній запал", - говорить на умовах анонімності представник одного з великих банків. Директор Інституту фінансової політики Ігор Мітюков вважає, що залучати дешеві та довгі гроші "Укрзалізниця" зможе тільки після присвоєння їй міжнародного рейтингу. "Дивно, що цей рейтинг дотепер не отриманий. Менш насичені за щільністю залізничних шляхів російські та казахські залізниці це давно вже зробили.
Поки ж банки диктують підприємству свої умови. А для позичальника такого рівня, як "Укрзалізниця", залучати гроші під заставу та держгарантії - це парадокс", - обурюється фінансист. Інші аналітики, говорячи про кредитні перспективи "Укрзалізниці", ще менш оптимістичні. "Досить глянути на фінансові показники підприємства.
Уже котрий рік воно закінчує зі збитком. А це прямо відображається на кредитних ставках: чим менший прибуток до сплати податків, тим вищим повинен бути річний відсоток", - вважає аналітик ІК Foyil Securities Юрій Бєлінський.
У зв'язку з цим на переговорний процес із міжнародними банками навряд чи позитивно вплинуть висловлювання прем'єр-міністра на зразок тих, що були зроблені вчора. "Деякі компанії, у тому числі "Укрзалізниця", фактично доведені до банкрутства", - заявила прем'єр.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною