Як зберегти свою землю після запуску ринку землі (інфографіка)
З 1 липня набирає чинності закон, яким передбачено запуск обігу землі сільськогосподарського призначення в Україні.
Заступниця міністра юстиції Ольга Оніщук у рамках Всеукраїнського форуму «Україна-30. Земля», який транслювався в ефірі Українського радіо, розповіла, що треба зробити власникам земельних ділянок перед запуском ринку землі.
Як захиститися від шахраїв
Оніщук пояснила, що до відкриття ринку землі має бути готова не лише держава, а мають бути готові власники земельних ділянок. Є два правила, яких потрібно дотримуватись власникам землі напередодні запуску ринку землі:
- перше правило — подбайте про присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру. Це є так званий аграрний паспорт для землі і без такого кадастрового номера здійснити жодної юридичної операції із землею буде неможливо;
- друге — подбайте, щоб речові права на земельну ділянку, тобто оренда або власність, були обов’язково внесені до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Оніщук розповіла, що у більшості людей право на землю знаходиться лише на паперових носіях. Якщо такі права знаходяться лише на паперах — це відкритий шлях до шахрая, який може підробити документи й звернутися, наприклад, до нотаріуса з підробленим документом. Крім того, коли немає відцифрованих даних у реєстрі, ніхто не знає, хто власник, окрім того органу, який видавав документ, в архіві якого знаходиться другий примірник документа.
Як відцифрувати документи
Про відцифровку можна подбати і до 1 липня, і після через звернення до нотаріуса, державного чи приватного, або до державного реєстратора.
«Тому підніміть ваші документи, зверніться до нотаріуса або до державного реєстратора і подбайте про внесення даних до реєстру. Ваш документ буде відсканований у державний реєстр і в кольоровій копії будем там знаходитися», — пояснила заступниця міністра.
Що робити, якщо ділянка не у власності
Оніщук нагадала про поняття «рейдерства», яке не внесено в законодавство, але існує в народі. Це може бути два види рейдерства:
- перше — це реєстраційне рейдерство, коли здійснена незаконна реєстраційна дія державним реєстратором. Тоді людині треба звертатись зі скаргою на дії державних реєстраторів до Міністерства юстиції, до Офісу протидії рейдерству;
- друге — на підставі підробки документів, то варто звертатися до Національної поліції. Це шахрайство, це вже кримінальна справа, яка має бути розслідувана. Наразі Міністерство юстиції не має повноважень реагувати на такі порушення.
Оніщук зазначила, що також складніша ситуація у реєстрі нерухомості: там ситуація складніша, оскільки об’єктів нерухомості більше, між бізнесу. І наразі є проблема із накопиченням карантинних скарг.
«Підробка документів трапляється лише тоді, коли громадяни не подбали про оцифровку прав. Тому насправді дуже просто самому себе захистити для того, щоб потім не звертатися ні до Офісу протидії рейдерству, ні до Національної поліції. Дотримання правил майнової гігієни — це, дійсно, внесок кожного українця в майбутнє власності в України», — наголосила заступниця міністра.
Про всі головні зміни в законодавстві щодо ваших особистих коштів ми інформуємо в телеграм-каналі Finance_ukr.
За матеріалами: suspilne.media
Поділитися новиною