Комунальна революція. Як тепер жити без ЖЕКів? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Комунальна революція. Як тепер жити без ЖЕКів?

Особисті фінанси
1725
Вчора, 9 листопада, Верховна Рада прийняла у другому читанні закон №1581-д «Про житлові комунальні послуги», який став ще однією цеглинкою в реформі ЖКХ. У цього законопроекту була довга історія проходження через парламент. Зареєстрований він був ще наприкінці 2014-го року Кабінетом міністрів, а в листопаді 2015-го повернутий до профільного комітету для підготовки до повторного першого читання. В лютому 2016-го доопрацьований проект був прийнятий у першому читанні, а в травні 2017-го направлений на повторне друге читання.
За цей час був прийнятий інший закон – «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку». Згідно з ним з’являлись такі поняття як співвласники, об’єднання співвласників і управитель багатоквартирного будинку. Відносини між ними треба було урегулювати законом про ЖКХ.
В цьому законі, в свою чергу, з’являються три категорії учасників правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг – споживач, управитель багатоквартирного будинку та виконавці комунальних послуг. Неповороткі ЖЕКи-монополісти йдуть у минуле. Законопроектом встановлюється порядок укладання споживачами договорів на отримання всього комплексу житлово-комунальних послуг – управління, водопостачання, газ, електроенергія, поводження з відходами. Причому договір може складатись як індивідуальний, так і колективний. Для тих будинків, де вже існують ОСМД, мало що зміниться, а ось іншим доведеться пройти цей шлях спочатку.
За законом мешканці можуть або заснувати ОСМД, або укласти колективний договір на весь будинок. Договір про надання послуг (або зміни до нього) з управління багатоквартирним будинком укладає співвласник, якого від імені всіх співвласників будинку визначає управитель. Такий договір є обов’язковим для виконання всіма співвласниками. Він укладається терміном на один рік, і якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна зі сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, він вважається продовженим на черговий однорічний термін.
У випадку якщо мешканці так і не виберуть свого представника для укладання договору, їм доведеться укладати договори з кожним постачальником послуг окремо. Колективний договір більш вигідний для мешканців, бо «індивідуалістам» окремо будуть виставляти рахунок за відшкодування витрат постачальника на розподіл послуги, збір грошей з абонентів та обслуговування індивідуальних лічильників.
Споживач після вступу закону в дію матиме право не оплачувати вартість комунальних послуг (крім тепла), якщо не користується ними за період тимчасової відсутності в приміщенні понад 30 календарних днів. Якщо послуги будуть надаватися в неповному обсязі і неналежної якості (наприклад, ледь теплі батареї), споживач матиме право на зменшення розміру плати за послуги. Щоправда, нормативи щодо температури повітря в квартирі будуть враховуватись, тільки якщо власник дома здійснив відповідні заходи щодо утеплення приміщень. Якщо встановлені старі вікна, що пропускають тепло, претензії щодо неналежного надання послуг не приймуть.
Якщо мешканці не домовляться з постачальником послуг щодо обслуговування внутрішніх мереж та систем будинку, то за їхній ремонт (трубу, що прорвало) вони матимуть відповідати самі. Або створювати ОСМД, або наймати керуючу компанію, яка буде цим займатись. Якщо ОСМД в будинку не буде створено, таку компанію визначить орган місцевого самоврядування.
Крім того, з 1 січня 2018-го рокуЮ згідно з нормою закону «Про відходи», українці будуть зобов’язані сортувати сміття – тож послуга поводження з відходами виводиться в окрему.
Споживач зобов’язаний вчасно сплачувати за послуги – законопроектом про ЖКХ з 2019-го року вводиться пеня в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 % за кожен день прострочення від суми боргу. Якщо у держави є заборгованість з субсидій та пільг або у людини є документально підтверджена заборгованість по зарплаті, пеня нараховуватись не буде.
Звісно, коли цей вистражданий закон запрацює, в ньому може виявитись маса підводних каменів. Але фактично він замінює застарілий Житловий кодекс, приводить відносини між суб’єктами в сфері ЖКХ до реалій та дає надію, що в перспективі між ипостачальниками комунальних послуг з’явиться конкуренція. А це позитивно відіб’ється на рядових споживачах. Хоча можна сміливо прогнозувати, що на перших порах, коли в житлово-комунальному господарстві фактично відбудеться революція з об’єднанням мешканців, визначенням управителів та підписанням нових договорів, без палких дискусій та непорозумінь не обійтись. Поки є час підготуватись до нових реалій – закон набуває чинності за три місяці після опублікування.
Павло Вуєць
За матеріалами:
Главком
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас