Ощадбанк запроваджує «податок» на чергу


Ощадбанк запроваджує «податок» на чергу

Антімонопольний Комітет з’ясував, що населення, яке платить в банках за житлово-комунальні послуги, двічі оплачує комісію за ці платежі: з одного боку, комісія включена у вартість послуги ЖКГ, з іншого – банки беруть плату з фізосіб. Останнім здався Ощадбанк: держбанк, який приймає до 50% всіх платежів ЖКГ, вводить комісію за оплату платіжок в своїх кассах.

Подвійна оплата

Антимонопольний комітет провів дослідження ринку послуг з прийому готівкових платежів від населення за житлово-комунальні послуги. Йдеться про платежі за постачання холодної і гарячої води, газу, електроенергії, централізованого опалення і водовідведення. АМКУ вивчив стан конкуренції в обласних центрах з січня 2015 по травень 2016 року і дійшов несподіваного висновку.

Незалежно від того,чи підписала компанія – оператор послуги ЖКГ і банк договір на прийом платежів від населення, фізособи – споживачі послуг ЖКГ платять комісійну винагороду двічі: включену в тариф на послугу, і банку/«Укрпошті» – за встановленими ними тарифами.

Платежі за послуги ЖКГ приймають майже всі банки, але основними учасниками ринку АМКУ називає Ощадбанк, ПриватБанк і УДППЗ «Укрпошта». У них найбільше покриття по країні. У Ощадбанку і Приватбанку було 3798 і 2329 офісів відповідно, сумарно це 57,2% всіх банківських відділень. У Києві їх покриття трохи менше – сумарно 35,4%. «У Харкові, Полтаві та Запоріжжі значні частки на ринку належали Мегабанку, Полтава-банку і компанії «Запоріжжязв’язоксервіс» відповідно», – відзначають в АМКУ.

Найбільшим оператором цього ринку є держбанк. «Через мережу Ощадбанку проходить від 20% до 50% комунальних платежів, в залежності від регіону і конкретного населеного пункту. У Києві це близько 50%», – розповіла заступник директора департаменту роздрібного бізнесу – начальник управління організації пасивних і касових операцій Ощадбанку Марина Ревуцька.

Ніяких санкцій до банків АМКУ не застосовував, і навіть не оцінював їхні дії як незаконні. Антимонопольний комітет лише висловив «стурбованість» сформованою практикою.

Позиції найбільших банків ідентичні. «Тарифікація оплат залежить від договірних відносин з комунальним підприємством. Якщо комунальна служба субсидує оплату банківських послуг в повному обсязі, комісія з платника не стягується. Якщо ж не субсидує або субсидує не в повному обсязі, комісія переноситься на платника», – говорить прес-секретар ПриватБанку Олег Серга.

«Важлива умова для оплати без комісії – укладені постачальником послуг договори з банком, в якому постачальник послуг повністю бере на себе компенсацію витрат банку. Якщо постачальник послуг, уклавши договір, покриває витрати банку не в повному обсязі, а частково, банк відсутню суму змушений буде стягувати з клієнта», – пояснює Марина Ревуцька. Ощадбанк на початку жовтня стверджував, що всі платежі приймає без комісій, але й у нього є винятки: оплата води через ГІОЦ – без комісій, але безпосередньо «Київводоканалу» – комісія 5 грн; оплата в ОСББ або ЖБК, які не уклали договори з банком, – комісія до 7 грн, але не менше 5 грн.

Тарифний вибір

У столиці працює 1268 відділень, на десять банків з найбільшими мережами припадає 787 з них, або 62,1%.

Найчастіше банки формують свою тарифну політику так, щоб заохотити оплату клієнтами послуг ЖКГ не через касу, а через дистанційні канали – термінали самообслуговування та Інтернет. Собівартість онлайн-платежів менша за рахунок відсутності витрат на касирів. До того ж банки, встановлюючи в відділеннях вищі комісії, ніж в Інтернеті, намагаються таким чином розвантажити відділення від черг і низькодохідних операцій.

У касах відділень банки беруть плату в основному в розмірі 1% від суми платежу (див. таблицю), але не менше 3-10 грн за кожну платіжку (їх мінімум п’ять штук). А в інтернет-банкінгу багато банків і зовсім не стягують комісію, або ж вона мінімальна – від 1 грн.

Не всі клієнти готові до змін. «Незважаючи на наявність альтернативних можливостей і технологій для оплати, кількість клієнтів, які звертаються до кас з метою оплати комунальних послуг з паперовим квитанціями, не зменшується», – нарікає PR-менеджер Правекс-банку Наталя Яненко.

Бувають і особливі випадки, наприклад, ПриватБанк стягує додаткову комісію за обслуговування неідентифікованих клієнтів в розмірі 2 грн за платіж, незалежно від одержувача. «2 грн – комісія для некліентов банку. Вона покриває витрати на ручну обробку паперових документів для ідентифікації клієнта», – пояснили в ПриватБанку.

Розплата Ощадбанку

Найнижчі тарифи – майже нульові – у Ощадбанку. Саме тому в банку, який займає другу позицію в Києві за кількістю офісів, щомісяця шикуються черги. «В Ощадбанку з 100% операцій по Києву 90% припадає на прийом і обробку комунальних платежів! Більш того, в період «комунальних днів» (зазвичай з 10-го числа кожного місяця по 20-е число) Ощадбанк по суті працює виключно на прийом і обслуговування комунальних платежів. У цей період держбанк по факту не має можливості здійснювати будь-які інші (прибуткові!) операції, а зосереджений тільки на обробці комунальних платежів. На даний момент, за поодинокими винятками, Ощадбанк, на відміну від інших банків, не стягує комісію за прийом і обробку комунальних платежів з фізосіб», – говорили в банку ще в минулому місяці.

Тоді в Київраді акцентували, що банк стягує з клієнта 3 грн при оплаті однієї з квитанцій (за газ. – Ред.), а ГІОЦ платить банку 1%. У вересні один із співробітників Ощадбанку сказав, що банк планує ввести комісію 2 грн з кожної квитанції, а на початку 2017 року – підняти її до 10 грн. Інформацію саме про такі розміри комісії в банку тоді не підтвердили, але і не спростували, пояснивши, чому нові комісії все ж з’являться.

«Ощадбанк, маючи статус держбанку, повинен забезпечувати беззбиткову діяльність своїх установ. Тому Ощадбанк змушений переглянути тарифи на оплату комунальних послуг. Щоб мінімізувати комісійні витрати для людей, банк звернувся до всіх постачальників комунальних послуг з пропозицією прийняти їх оплату на себе, – пояснює Марина Ревуцька. – Тільки в разі якщо питання не буде врегульовано з постачальниками послуг і на законодавчому рівні, банк буде змушений ввести мінімальну комісію для населення за прийом платежів ЖКГ, що забезпечує покриття собівартості операції». Питання було вирішено не на користь клієнтів.

Введення комісії відбудеться вже з 1 грудня – плата за кожну платіжку складе 3 грн. Введення плати аргументується тим, що доходи від прийому платежів не покривають витрати банку, а закон «Про банки і банківську діяльність» забороняє встановлювати комісії нижче собівартості.

При цьому в Ощадбанку запевняють, що введення комісії не має на меті «розігнати» черги, які можуть переміститися в «Укрпошту» (її комісії від 0 до 3 грн). «Введення мінімальних комісій в жодному разі не можна розглядати як можливість уникнути черг. Ми вивчаємо досвід провідних міжнародних аеропортів і великих світових роздрібних мереж для пошуку моделі взаємодії з чергою», – вважає Марина Ревуцька. Оплата послуг ЖКГ в терміналах самообслуговування Ощадбанку залишається без комісій.

У ПУМБ, Правекс-банку, Діамантбанку та ПриватБанку до кінця року не планують змінювати комісії. «Якщо з боку комунальних підприємств не буде змін в частині оплати послуг банку, то тарифи залишаться на колишньому рівні», – кажуть в прес-службі ПриватБанку.

У 2017 році перегляд тарифікації поки анонсував тільки Ощадбанк. Інші банки стежать за комісіями конкурентів. «Всі наші тарифи знаходяться «в ринку», тому переглядати їх немає сенсу (останній перегляд був 1 листопада. – Ред.). Але ми постійно відстежуємо нашу конкурентну позицію і реагуємо оперативно», – зазначає начальник управління розробки продуктів Укрсоцбанку Ольга Шостак.

Садовничій В’ячеслав

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Особисті фінанси
Дивись також
Весь ринок:Особисті фінанси
Все, що ми знаємо про:Ощадбанк
В Контексті Finance.ua