Роздробу не вдасться заробити на новорічному ажіотажі


Роздробу не вдасться заробити на новорічному ажіотажі

Надії ритейлерів заробити на новорічних святах не виправдалися. Споживачі практично залишили без уваги імпортні алкогольні напої, червону ікру і шампанське. Відмовляються від нових сувенірів, новорічних іграшок і навіть штучних ялинок. Це незвичайна ситуація, оскільки в останній місяць року продажі мереж традиційно зростають на 30 35%.

Наступного року керівники мереж не очікують збільшення продажів. Тому більшість ритейлерів будуть боротися за виживання: скорочуватимуть витрати і підвищуватимуть ефективність своєї роботи.

Економні покупці

За три тижні грудня продажі товарів, зазвичай затребуваних на новорічні свята, знизилися в два рази в кількісному вираженні в порівнянні з тим же періодом минулого року, розповів «Капіталу» комерційний директор «Пакко Холдингу» (мережі «Пакко», «Вопак») Сергій Шавлукевич. Наприклад, з початку грудня імпортних алкогольних напоїв реалізовано в три рази менше, шампанського та ікри – в два рази менше, шоколадних подарунків – на 30 40% менше відносно аналогічного періоду 2013 р. «Найменшим попитом користуються новорічні прикраси та ялинки: їх продажі скоротилися в п’ять-шість разів», – зазначив він.

Крім цього, споживачі традиційно не відмовляються від покупок соціальних груп товарів, як це зазвичай відбувається перед святами. Нагадаємо, націнка на молоці, маслі, крупах та ін. регулюється державою і не може перевищувати 15%. На інших групах товарів ритейлери заробляють удвічі більше.

Песимістичні тенденції підтверджують і виробники. Наприклад, за словами комерційного директора української алкогольної компанії «Олімп» Яна Максимовського, у грудні в натуральному вираженні продажі впали на 12% у порівнянні з передноворічним періодом 2013 р. «Маржинальність бізнесу знизилася, оскільки ціни на комплектуючі (ковпачки, етикетки, елементи склотари) ростуть з кожним днем через девальвацію гривні», – додав співрозмовник видання.

У грудні 2014 р. в сегменті міцного алкоголю продажі скоротилися в середньому на 20 25% до останнього місяця 2013 р., підтвердив тенденцію маркетинг-директор міжнародного холдингу Global Spirits (торгові марки «Хортиця», «Мороша») Олександр Блохін.

За підсумками року алкогольний ринок просяде на 20%, прогнозує генеральний директор алкогольного холдингу «Баядера Груп» Сергій Величко. Основний обсяг продажів, за його словами, припадає на продукцію за індикативним цінам. «Зараз добре продається все, що коштує 39,9 грн за пляшку», – зауважив Величко. Згідно з його очікуванням, заробіток виробників алкоголю в поточному році буде значно нижчим, ніж у попередньому, оскільки рівень цін і купівельна спроможність не встигають за зростанням фіскального навантаження на галузь.

Ціни злякали

Подібні тенденції спостерігаються і в сегменті непродовольчої роздробу. Продавці побутової техніки та електроніки сподівалися, що різка девальвація національної валюти підштовхне покупців до придбання їхніх товарів. У середині грудня, як раніше писав «Капітал», ажіотаж дійсно спостерігався. Але через те, що мережі різко підняли ціни, попит швидко досяг свого піку і почав знижуватися.

За даними керівника групи управління асортиментом мережі «Ельдорадо» В’ячеслава Склонного, за три тижні грудня в роздробі продано на 10% менше техніки в кількісному вираженні, ніж за той же час 2013 р. «У грошовому вираженні продажі, навпаки, зросли на 45%, що пов’язано з подорожчанням товарів», – додав він.

Не поспішають українці оновлювати гардероб. Генеральний директор групи компаній «Ультра» (мережі Baldinini, Levi’s, Pierre Cardin, Lagerfeld і Guess) Андрій Макаров зазначає, що з 1 грудня в мережі було реалізовано в чотири рази менше товарів. «З урахуванням останнього тижня обсяги реалізації знизяться в середньому втричі», – підрахував він.

Пізні замовлення

Сувенірний ринок підтримав загальну тенденцію: реклама – це перше, на чому починають економити. Виробники дуже довго чекали початку святкового сезону. «Зазвичай в нашій галузі сезон починається у вересні, проте цього року замовлення почалися ближче до кінця листопада. Прийшло усвідомлення, що партнерів все одно потрібно вітати», – пояснює виконавчий директор Асоціації виробників та імпортерів рекламних сувенірів України Наталія Волошина.

Основне скорочення відбулося за рахунок дрібного і середнього бізнесу, великий корпоративний сектор зберіг обсяги минулого року. Однак робота з такими замовниками має свої особливості. «У цьому сегменті набагато вища конкуренція і нижча маржинальність», – пояснює директор компанії «БюроКрат», що займається поставками канцтоварів та сувенірної продукції, Олексій Філімонов. Він також підкреслює, що багато міжнародних компаній бюджетувались по колишньому курсу долара і були не готові миритися з підвищенням цін на продукцію.

За словами Філімонова, попит в їхній компанії скоротився мінімум на 50%. Практично всі покупці або скорочують замовлення в два рази, або переходять на більш дешеву продукцію. «За 20 років роботи на ринку я не пам’ятаю кризи, схожої за масштабами», – погоджується директор компанії «Еллас» Сергій Гугнівенко.

Песимістичні результати

Головна причина скорочення продажів – підвищення цін, розповідає Андрій Макаров. Одяг та взуття з початку року подорожчали на 40-70%. «У багатьох потенційних покупців закінчуються гроші», – констатує він. За оцінкою Наталії Волошиної, сувенірна продукція в середньому піднялася в ціні на 30%, проте було зростання на 50-100% залежно від виду продукції.

Економіст Клавдієвської фабрики ялинкових іграшок Марина Михалко каже, що собівартість продукції підвищилася через девальвацію гривні. За її словами, фарби, скло та обладнання завозяться на виробництво із-за кордону, тому в торгових мережах зараз ця продукція в середньому на 20% дорожча порівняно з минулим роком.

У 2015 році ритейлери не розраховують заробити. Гравці зосередяться на оптимізації асортименту, скороченні кількості торгових точок, збільшенні аутлет-магазинів.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Особисті фінанси
Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Роздробу не вдасться заробити на новорічному ажіотажі» на Finance.ua - 4.6
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua