Електронний ще не означає ефективний — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Електронний ще не означає ефективний

Казна та Політика
1613
Менше ніж за місяць, із 1 січня 2015 року, набирає чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» від 31.07.2014 р. № 1621-VII, яким передбачено запровадження електронної системи сплати ПДВ. Основна мета проекту змін — подолати схеми ухилення від сплати податків та «податкові ями». Але на сьогодні питання навіть не в тому, як реалізувати реформи, а чи зможуть вони досягти своєї мети.
Так, з наступного року для всіх платників ПДВ у автоматичному режимі відкриють електронні рахунки в банку, які будуть підконтрольні Національному банку України. Усі податкові накладні складатимуть в електронній формі та реєструватимуть в Єдиному реєстрі податкових накладних. Для цього платнику необхідно мати достатню суму податкового кредиту, що підтверджена зареєстрованими в цьому реєстрі податковими накладними та сплатою ПДВ під час імпорту товарів.
• Запровадження електронної системи адміністрування, як сподіваються фахівці, унеможливить формування фіктивного кредиту та отримання неправомірного відшкодування ПДВ з бюджету, а це, у свою чергу, сприятиме підвищенню рівня надходжень податку до бюджету.
Натомість експерт з фінансів та член ініціативної групи з питань оподаткування при Державній фіскальній службі Леся Кузнєцова переконана, що в 2015 році на платників податків чекають ще більші складнощі через новий порядок електронного адміністрування ПДВ (нагадаємо, що останній було введено 16 жовтня 2014 року Кабінетом Міністрів України, він набирає чинності від початку наступного року):
«Зокрема, в останній редакції ПКУ законодавці докорінно змінюють систему адміністрування ПДВ. При цьому полегшення для платників ПДВ чекати не варто, навпаки, тих, хто займається торгівлею товарами (роботами, послугами) обмежили у праві реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Наприклад, якщо такий платник ПДВ фактично нічого не купив, то він нічого й не зможе продати. А якщо продати конче потрібно, то йому потрібно буде заплатити ПДВ «наперед». Зокрема, якщо платник ПДВ хоче продати товари (роботи, послуги тощо) на суму більшу, ніж він купив за звітний період, в т. ч. імпортував товари (роботи, послуги тощо), він має перерахувати ПДВ на рахунок системи електронного адміністрування, тобто «сплатити податок наперед». Таким чином, податкове зобов’язання, як і раніше, платники ПДВ повинні будуть нараховувати за першою з подій, проте для реєстрації та видачі покупцю або замовнику податкової накладної, яка б давала право включити її до податкового кредиту, потрібно буде виконати додаткову низку процедур. Це значно ускладнить процес сплати ПДВ.
Але це ще не всі «неприємності». Незрозумілою є процедура з поповненням спеціального рахунку з ПДВ, яка значною мірою позбавить платників податків обігових коштів і права розпоряджатися цими сумами на свій розсуд.
• Нагадаємо, що ПДВ — це не лише основний бюджетоутворюючий податок, але й основний спосіб шахрайського збагачення. Проте державна фіскальна служба вирішила досягти наповнення бюджету не шляхом боротьби з «фіктивними» підприємствами, а навпаки, за рахунок добросовісних платників податків, оскільки саме їм доведеться сплачувати податок наперед. І таким чином будуть «вимиватися» оборотні кошти з підприємства, відповідно, погіршуючи його фінансовий стан, який і без того плачевний через неможливість отримання кредитів і валютні коливання.
• В ідеалі система електронного адміністрування ПДВ мала б забезпечити автоматичний облік сум ПДВ у розрізі платників. Але насправді кожен платник податків досить часто має справу з незадовільною роботою системи електронної звітності, коли не працює сервер ДФС, невчасно надходять квитанції щодо прийняття/неприйняття звітів або з можливістю податківців у односторонньому порядку розривати договори електронної звітності з платниками податків тощо.
З одного боку, вищезгадане нововведення мало б ламати звичні шахрайські схеми, хоча цілком можливо, що натомість виникнуть нові, наприклад, пов’язані з втручанням у роботу комп’ютерної програми або виходом бізнесу в «тінь». Найгірше, що при цьому чимало підприємств банально можуть збанкрутувати. Натомість система електронного адміністрування дозволить державі акумулювати на спеціальних рахунках із ПДВ величезні суми, якими вона зможе користуватися до настання строку сплати ПДВ, тоді як для платників ПДВ це фактично призведе до уповільнення обороту. Навіть якщо у платника ПДВ є надлишок фінансових ресурсів, який він розміщує на депозити, дана система все одно призведе до зниження пасивних доходів.
• Ще одне слабке місце зміненого ПКУ: при анулюванні реєстрації особи платником ПДВ його рахунок у системі електронного адміністрування закривається, а залишок коштів із цього рахунку перераховується до держбюджету (п. 2001.8 ст. 2001 розд. V ПК України). Перерахування здійснюється на підставі реєстру, який готує ДФС. Зазвичай анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативою фіскальної служби відбувається з надуманих причин. Наприклад, через відсутність підприємства за його місцем перебування, незважаючи на те, що підприємство протягом 5-10 років не змінювало ні фактичної, ні юридичної адреси. Така практика призведе до того, що платники ПДВ втрачатимуть кошти, акумульовані на спецрахунках із ПДВ. Таким чином, ми бачимо, що остання редакція ПКУ не лише не вирішує нагальних проблем платників ПДВ, а й ускладнює процес оподаткування та діяльність платників податків у цілому. Відтепер питання сплати ПДВ може виникати щодня, а не лише в кінці місяця або в момент складання декларації».
• «Перш ніж втілювати дані зміни до системи оподаткування, потрібно було б вивчити світову практику, — доповнює колегу директор зі стратегічного планування та розвитку бізнесу в аграрній компанії ГК «Агровет Атлантик» Ірина Паламар. — Наприклад, відомо, що в усьому світі подібну електронну систему було реалізовано лише у двох країнах — Азербайджані та Болгарії. Зокрема, в Болгарії після трьох років застосування (2003—2006 рр.) від подібної практики відмовилися через її неефективність. В Азербайджані система працює досі, проте сказати, що вона призвела до позитивних економічних змін, не можна. Отже, виникає резонне запитання: чи так уже необхідне дане реформування у період глибокої економічної кризи, яку переживає зараз українська економіка? Вже зараз фахівці розуміють, що наслідки змін в оподаткуванні можуть бути негативними, тому громадські організації звертаються до голови ДФС із вимогою скасувати зміни, що набувають чинності 1 січня 2015 року».
Алла Дубровик
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас