Небо наполовину: Росія і ЄС можуть розпочати повноцінну торговельну війну в сфері авіації — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Небо наполовину: Росія і ЄС можуть розпочати повноцінну торговельну війну в сфері авіації

Світ
1518
РФ може дати “симетричну відповідь” на санкції проти свого лоукостера “Доброльот”, що зупинив роботу. У Росії погрожують закрити для європейських авіакомпаній транзит через свою територію.
“Доброльот” виявився єдиною авіакомпанією, що потрапила до списку санкцій ЄС. “З часів незаконної анексії Криму “Доброльот” виконує рейси Москва-Сімферополь, таким чином забезпечуючи інтеграцію Криму до складу Росії і підриваючи територіальну цілісність України”, – сказано в повідомленні ЄС. Другою підставою для потрапляння компанії під санкції стало те, що понад 50% у її акціонерному капіталі належить російській державі.
Аналізуючи можливі наслідки від цих заходів для авіаперевізника, ще кілька днів тому аналітики не давали “летальних” прогнозів. Санкції передбачали заморожування активів “Доброльоту” на території ЄС і заборону європейським контрагентам на взаєморозрахунки з перевізником. Але компанія не виконує польотів до ЄС. “Доброльот”, що позиціонується як лоукост перевізник, почав літати в червні цього року. Першим напрямком став рейс Москва-Сімферополь.
“Доброльот” не створювався спеціально під польоти до окупованого Криму. Про намір створити “дочку”, яка займе нішу лоу-кост перевезень, керівництво “Аерофлоту” заявило більш ніж рік тому. Бізнес-план на $100 млн припускав, що через п’ять років компанія виконуватиме до 45 внутрішніх і міжнародних рейсів, мати в парку 40 бортів Boeing-737-800 Next-Generation і перевозити 10 млн пасажирів на рік. Поки що, крім Сімферополя, компанія розпочала польоти лише з Москви до Волгограда, а також – продаж квитків на рейси до Пермі, Казані, Уфи, Самари і Єкатеринбургу.
У парку “Доброльоту” було лише три літаки – два Boeing 737-800 і один Sukhoj Superjet 100. Зарубіжні літаки перебували в сублізингу через материнську структуру, яка не потрапила під санкції. Тому були підстави вважати, що обмежувальні заходи серйозно не торкнуться “Доброльоту”. Аналітики прогнозували, що санкції загрожуватимуть компанії лише після початку польотів до Європи. Але за російським законодавством вона могла б почати міжнародні авіаперевезення не раніше, ніж після двох років польотів на внутрішніх маршрутах, нагадує голова аналітичної служби російського агентства “Авіапорти” Олег Пантелєєв. Тим не менш, закордонні партнери “Доброльоту” пішли на негайне скасування договорів лізингу, хоча такі заходи не були зазначені як необхідні в переліку санкцій.
Експертам важко прогнозувати наслідки санкцій для інших російських авіакомпаній або оцінювати ризики для них. “Чи будуть розширювати список надалі? Не знаю, це залежить від політики Росії і реакції ЄС”, – говорить Синицький. Найбільш високі вони відносно “Оренбурзьких авіаліній” – також “дочки” “Аерофлоту”, яка взялася перевезти до Криму пасажирів, які купили квитки в цьому напрямку.
Як повідомили в Рескомі з транспорту і зв’язку Радміну АРК, всі авіакомпанії продовжують літати до Сімферополя. Серед найбільших з них за кількістю рейсів, крім “Аерофлоту” – “Трансаеро”, ВІМ-Авіа, Red Wings, «Уральські авіалінії». Інформація на он-лайн табло на сайтах цих авіакомпаній також говорить про те, що всі рейси в Сімферополь виконуються за розкладом. Цікаво, що на сайті, наприклад, компанії “Трансаеро”, аеропорт Сімферополь віднесений до України.
Більшість авіакомпаній, що літають до Криму, виконують також і міжнародні рейси, тому теоретично піддають себе того ж ризику, що й “Доброльот”. Компанії могли б знайти партнерів з лізингу і техобслуговування й поза ЄС, наприклад в Азії, каже Олексій Синицький, але це забере час. Ризики розширення санкцій до інших компаній є, вважає Олег Пантелєєв, але ймовірність цього сценарію залежить від політиків. “Перед авіакомпаніями постав простий вибір. Або скоротити ризики, відмовившись від співпраці з західними партнерами і зробивши вибір на користь російських компаній і компаній Південно-Східної Азії. Або відмовитися від польотів до Сімферополя”, – відзначає він. При цьому можна створити спеціалізовану компанію, що літає на російських літаках і не має іноземних постачальників.
Експерти не виключають, що в разі якщо Росія зважиться на кроки у відносно європейських перевізників, конфлікт може перерости в повномасштабну економічну війну. Якщо Європа піде на ескалацію санкцій – вони, швидше за все, торкнуться надання послуг на обслуговування російських авіакомпаній в аеропортах Європи, прогнозує Пантелєєв.
Однак одразу двоє держслужбовців РФ з посиланням на джерела в європейських регулюючих органах повідомили про те, що ЄС розглядає можливість подальшого посилення санкцій, у тому числі в авіаційній галузі. “Санкції можуть торкнутися як окремих авіакомпаній, так і сектора в цілому. Але державні авіакомпанії вже зараз шукають шляхи для того, щоб уникнути транзиту через територію РФ”, – сказав один з них. З одного боку, за його словами, це – захід, пов’язаний з безпекою, оскільки після катастрофи малазійського “Боїнга” світовим співтовариством отриманий сигнал про небезпеку російського повітряного простору. З іншого – це один з важелів економічного тиску на Росію.
В свою чергу закрити небо над своєю територією для європейських компаній погрожує і Росія. З боку офіційних осіб заяв щодо цього не було, але про те, що такий захід обговорюється, повідомила газета “Ведомости” з посиланням на свої джерела. Мова нібито йде про заборону або обмеження експлуатації транссибірського маршруту з Європи до Азії.
Обидва заходи на цьому етапі експерти оцінюють як малоймовірні. “У європейських гігантів, таких як Lufthansa, British Airways та інших величезні обсяги перевезень транссибірським маршрутом. Для них шукати інші шляхи буде вкрай болісно і економічно невигідно”, – вважає виконавчий директор авіакомпанії “Аероджет” Анатолій Мазуренко.
Але також невигідний цей захід і для Росії, яка заробляє на транзитних перельотах над своєю територією. Точніше, заробляє держкомпанія “Аерофлот”, якій ця стаття доходу дісталася “у спадок” від радянського однойменного попередника. За оцінкою самого “Аерофлоту”, він заробляє на цих платежах не менше $300 млн на рік, а раніше озвучувалися цифри і $500 млн. Вчора, після появи інформації про можливість закриття повітряного Транссибу, акції компанії подешевшали на 6,5%, ставши лідером падіння на біржі на момент оцінки.
“Думаю, що Росія піде на такий захід лише в крайньому випадку – вже після того, як ЄС введе додаткові санкції, що зачіпають всі або багато компаній. Тому що це занадто ризиковано – такий крок з її боку вже точно спричинить закриття ринку для всіх російських авіакомпаній в Європі, і тоді втрачати вже буде нічого”, – прогнозує Мазуренко.
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас