5351
Україна може створити свій офшор
— Казна та Політика
Підписання угоди з Кіпром про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням не вирішує проблеми витоку капіталу з України. Але поки бізнесмени шукають інші острови і країни, де їхні гроші будуть у безпеці, політики намагаються знайти рішення в межах держави.
Так, Богдан Данилишин пропонує замінити “офшорний острів” вітчизняним півостровом.
“Треба відпрацювати на законодавчому рівні можливість створення ряду офшорних зон на території України, зокрема в АР Крим та недалеко від Києва, наприклад в місті Славутич. Ці території можуть також функціонувати і як локальні центри грального бізнесу тощо” – Заявляє Данилишин.
Така, загалом-то не нова ідея, за його словами, дасть можливість підвищити інвестиційну привабливість Криму. Експеримент політик пропонує ввести на 25 років. Система допоможе залучити додаткові кошти від нерезидентів, особливо представників країн СНД, які, на думку політика, повинні охоче розлучитися із звичними кіпрськими і острівними офшорами і почати масово тримати гроші в Україні.
Чи реальні офшори в Україні
Перетворення міст України в офшорні зони на сьогоднішній день виглядає скоріше міфом, ніж реальністю, вважає директор компанії з обслуговування інвестицій Investment Service Ukraine Іван Герасименко.
“Правильніше говорити про створення в Україні спеціальних (вільних) економічних зон (СЕЗ). Якщо офшор – це безподаткова юрисдикція, то СЕЗ – це територія з низьким оподаткуванням і може бути аналогом офшору. СЕЗ буде вигідна і іноземним інвесторам, та українським підприємствам, а держава в свою чергу може отримати серйозні інвестиції”- зазначає юрист.
Однак на шляху створення подібних зон виникає безліч проблем, особливо законодавчих. Так, необхідно створити специфічні податкові та майнові режими для відповідних територій. Запроваджувати подібні зміни можуть Міністерство фінансів і Міністерство доходів і зборів.
Також подібна ініціатива може не тільки принести гроші до бюджету, а й розширити поле корупційних можливостей для бізнесменів.
“У нас вже є чимало внутрішніх офшорів. Вони приносять таку ж “користь” як і зовнішні. Це створює лазівки для ухилення від оподаткування одним і дискримінує інших, що прагнуть працювати в легальному режимі. Нерідко це штовхає останніх у тінь”, – зазначає екс-міністр фінансів, член комітету ВР з питань економічної політики Віктор Пинзеник.
Він не виключає, що для залучення інвесторів необхідно створювати певні пільги і ставки оподаткування, які будуть вигідно відрізняти Україну від інших країн. Але від створення безпосередньо офшорів інтереси держави можуть потрапити під удар.
“Це вимагає серйозного скорочення державних витрат, серйозних реформ в напрямку перерозподілу відповідальності між людиною і державою. Нарешті, податки – далеко не єдине, що потрібно країні для стабільного розвитку”, – зазначає Пинзеник.
Міжнародний аспект
Для створення такої зони важлива і політична воля нашої влади, адже в даний час йде глобальна боротьба з використанням офшорів. Створення офшору в Україні може викликати невдоволення ЄС та реакцію США, які можуть накласти санкції на рахунки, пов’язані з такою зоною, вважає юрист міжнародної юридичної компанії CampioGroup Людмила Гром’як.
“Якщо наш Євровектор програє митному союзу, то шанси на створення в Україні офшорної зони придбають реальні обриси. Беручи до уваги, що український бізнес використовує практично ті ж схеми роботи, що і російський, та й керівництво РФ неодноразово піднімало тему створення офшорних зон в депресивних регіонах, можна сказати, що при такому сценарії створення офшору в Україні дуже реальне”, – відзначає вона.
Поява в Україні такої зони стане реальною тільки після вибору владою конкретного вектора подальшого розвитку. І якщо наша держава відмовиться від інтеграційних процесів з ЄС, то офшорні зони можуть з’явитися у Криму чи в одному з депресивних регіонів країни, наприклад, у Луганській чи Сумській області, резюмує Гром’як.
Нагадаємо, що минулого тижня Верховна Рада ратифікувала угоду з Кіпром про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням на дохід, підписану 8 листопада 2012 в Нікосії (Кіпр). За ухвалення відповідного законопроекту № 0024 проголосували 244 депутати при мінімально необхідних 226.
Конвенцією пропонується ввести для дивідендів загальну ставку в 15%, яка може бути знижена до 5%, якщо одержувач володіє не менше 20% компанії або інвестував у неї не менше 100 тис. євро. Для роялті пропонується встановити загальну ставку в 10%, а для роялті за твори, патенти і торгові марки вона становить 5%.
Але експерти ринку зазначають, що все більше бізнесменів шукають альтернативу Кіпру. Це демонструють вкладення в Україну з Кіпру, які в минулому році склали майже $ 4 млрд (дві третини всіх зарубіжних інвестицій) і звалилися до позначки $ 50 млн. У той же час зросли потоки коштів з Британських Віргінських островів, зі Швеції і Великобританії. З наявних альтернатив інвестори найбільше схильні до вибору на користь Ірландії, де також працює система скасування подвійного оподаткування. Ірландія може цілком замінити Кіпр, проте українські інвестори бояться, що ніякої вигоди від цього не отримають, вважає керуючий партнер ІК Dragon Capital Дмитро Тарабакін. Адже Ірландія, як і Кіпр, входить в ЄС і ставка прибуткового податку така ж (12,5%). З інших варіантів можуть бути розглянуті Нідерланди, Австрія, Латвія, Гонконг та інші країни.
Країни, в яких діють офшорні зони:
Андорра
Ангілья
Аруба
Багами
Барбадос
Бермуди
Бруней
Вануату
Гібралтар
Гренада
Джерсі
Кайманові острови
Кіпр
Коста-Ріка
Маврикій
Маршаллові острови
Монако
Острів Мен
Нова Зеландія
Панама
Сейшельські острови
Сінгапур
Тринідад і Тобаго
Ангілья
Аруба
Багами
Барбадос
Бермуди
Бруней
Вануату
Гібралтар
Гренада
Джерсі
Кайманові острови
Кіпр
Коста-Ріка
Маврикій
Маршаллові острови
Монако
Острів Мен
Нова Зеландія
Панама
Сейшельські острови
Сінгапур
Тринідад і Тобаго
За матеріалами: Діло
Поділитися новиною