Чому в Україні слабо розвинена торгівля через Інтернет — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому в Україні слабо розвинена торгівля через Інтернет

Казна та Політика
2428
Корупція – одна з найболючіших тем в Україні. Найбільш ефективним способом боротьби з нею вважається переведення торгів і закупівель в інтернет.
“Якби в Україні працювала електронна система держзакупівель, рівень корупції був би на порядок меншим. Основні порушення, що відбуваються – закупівлі у одного виконавця або недопуск чужих компаній до участі в тендері”, – так пояснив перевагу електронних торговельних майданчиків один з депутатів, що мають відношення до цієї сфери.
Інші співрозмовники, з якими ми говорили на ту ж тему, налаштовані скептично. “У нашій країні можна поставити найнижчу ціну і постачати товар найвищої якості. Але це взагалі ніяк не гарантує, що ти виграєш тендер”, – зазначив керівник представництва однієї з найбільших машинобудівних корпорацій світу.
Однак ринок держзакупівель України є загальновизнаним enfant terrible. Разом з тим, в нашій же країні існує цілий ряд ринків, на яких ринок електронної торгівлі невблаганно розвивається.
Наприклад, це ринок масових дешевих товарів. На ньому, за словами очевидців, можливо застосовувати електронні торгові майданчики (ЕТМ). На них угоди можуть відбуватися між попередньо незнайомими сторонами, а численні ризики і незручності компенсуються за рахунок детально прописаної процедури.
По суті, це біржові системи, спрощені до рівня, доступного кожному підприємству.
Піонери електронних закупівель
В Україну дані технології прийшли у вже готовому вигляді. Електронні торгові майданчики почали запускатися в інтернеті з 2009 року. Вони декларували, що впроваджують сервіси нового покоління, які дозволяють проводити прозору торгово-закупівельну діяльність в інтернеті. Звучали навіть обіцянки викорінити корупцію в закупівлях – коли, наприклад, менеджери спеціально завищують ціни, щоб представник покупця отримав свій “відкат”.
До нас встигли зайти кілька російських гравців – В2В-Center, Fabrikant, ТендерПро. Поряд з ними, власними майданчиками обзавелися локальні компанії – “Торгові системи”, “Універсальні електронні торгові системи”, “Українська електронна торговельна площадка”.
Технології в основі своїй подібні, зате затребуваність їх в Україні все ще дуже низька. За оцінками, український ринок електронних торгів відстає від російського на кілька років. Хоча це, звичайно, не вирок. Ще десять років тому і в Росії теж мало хто знав термін “електронні торгові майданчики”.
Сьогодні ЕТМ у Росії впроваджені навіть на ринку держзакупівель. У багатьох випадках там покупець не бачить назв фірм, які подали свої заявки на участь у тендері. Він нібито повинен вибирати лише за запропонованими параметрами. Хоча, звичайно, завжди можна знайти пристосування, щоб дізнатися “свого”, і віддати перевагу саме йому. Зате в окремих випадках електроніка істотно полегшує метушню з документами.
За даними Росстату, фінансовий оборот через електронні торги в РФ за минулий рік склав 500 млрд дол. На даний момент там функціонує близько 150 ЕТМ. На державному рівні розвивається ринок електронної торгівлі і в Білорусі. Деякі українські компанії вважають за краще торгувати на білоруських майданчиках. Не відстає від Білорусі і Казахстан.
Головна відмінність українського ринку електронних торгів від російського полягає в тому, що ініціатива по переведенню торгів і закупівель в Інтернет не підтримується державою. У нашій країні законодавством передбачена можливість здійснення держзакупівель за допомогою електронних реверсивних аукціонів. Але на практиці ця система не працює.
Тіньовий сектор і “відкати” при закупівлях приватних компаній – це інший випадок, коли прозорість і здешевлення не потрібні. Крім того, є величезна кількість досить чесних бізнесів, для яких використання ЕТМ не підходить за технологією.
Але все одно ринок, який потенційно можуть охопити електронні системи, дуже великий. Власники тисяч підприємств зацікавлені впроваджувати збут за допомогою ЕТМ. Продавцям перехід на електронні схеми може дати різкий приріст оборотів, і в кінцевому рахунку збільшення капіталізації своїх компаній. Покупцям же електронні торги дають максимальну економію, якщо вони розуміють, який саме товар або послугу купують.
До того ж, інформаційна відкритість системи закупівель актуальна для компаній, які готуються до IPO.
Процес залучення бізнесу до ЕТМ відбувається за тими ж законами, що й у всьому світі. Генеральний директор торгового порталу Fabrikant.ru Сергій Габестро розповів ЕП, що завжди є лідери, які першими починають використовувати нові технології та бізнес-інструменти. Слідом за ними “підтягуються” інші.
“Передові менеджери вже почали використовувати електронні торги. Вони розуміють, наскільки цей інструмент зручний для управління процесом закупівель на підприємстві”, – додав Габестро.
Його тезу підтримує виконавчий директор компанії B2B-Center Україна Вадим Клементьев.
“У наші дні в компаніях багато молодих управлінців, які чудово розуміють переваги електронної комерції і високих технологій. Це наочно демонструє динаміка зростання підключень нових клієнтів до системи”, – говорить він.
Переваги електронних майданчиків
 
Для замовників:
Сприяють підвищенню прозорості та відкритості закупівель;
Підвищують ефективність закупівель та економію бюджетів закупівель;
Знижують тимчасові, фінансові та трудові витрати на організацію та проведення торгово-закупівельної діяльності;
Об’єднують в єдиному інформаційному просторі всіх купців і постачальників/підрядників;
Дозволяють проводити оперативний контроль в режимі online, без необхідності виїзних ревізійних заходів;
Дозволяють збільшити капіталізацію компанії і створити позитивний публічний образ компанії для інвесторів.
Середній показник досягнутої економії закупівель товарів складає, за різними оцінками, 15-20%, а в деяких випадках і 30%. При закупівлі послуг економія може досягати 20-50%.
Для постачальників:
Величезний ринок платоспроможних замовників – можливість взяти участь у торгах будь-якого замовника;
Поставки товарів і послуг підприємствам різних галузей промисловості;
Широкі можливості для реклами своєї компанії і своєї продукції;
Переваги сучасних інтернет-технологій (електронний документообіг, оперативний зв’язок, висока швидкість обміну інформацією);
Оперативна інформація про проведення торгових процедурах і проходженні торгів;
Мінімізація фінансових, трудових і тимчасових витрат на участь у торгах;
Відкритість і прозорість торгів.
У чому суть електронних торговельних майданчиків
У першу чергу, перевага використання ЕТМ полягає в серйозній економії при закупівлях – за словами представників систем, вона може досягати 20%. На руку грає і простота. Для роботи на багатьох майданчиках не потрібно спеціальне обладнання або програмне забезпечення, необхідний лише доступ в інтернет.
“Процедура проведення торгів повністю прозора, і гарантує безпеку процесу. Крім цього, використання електронних торговельних майданчиків дозволяє розширювати ринки збуту, брати участь у торгах великих замовників на умовах недискримінаційного доступу. Також можливо працювати з надійними контрагентами – великі ЕТМ проводять перевірку всіх учасників системи, і гарантують сумлінність своїх клієнтів”, – поділився Вадим Клементьев.
Чим більше майданчик, тим ширші можливості, які він забезпечує. Це на руку тим підприємствам, які хочуть максимально наростити доходи за рахунок збільшення числа залучених партнерів.
“Використовуючи ресурси ЕТМ, організатор закупівель може знайти куди більшу кількість учасників за менший час, тим самим визначивши для себе кращу пропозицію, витративши при цьому менше ресурсів”, – підкреслив директор ТОВ “Універсальні електронні торговельні системи” Віталій Козлов.
Представники різних систем говорять, що вони гарантують повну прозорість як процедур, так і репутацій компаній, що важливо для інвесторів, особливо закордонних. “Відсутність корупційної складової, прозорість процедур і рішень забезпечують максимально ефективне використання коштів у рамках виділених бюджетів”, – додав Дмитро Старченко, директор компанії “ТендерПро Україна”.
Щоб зрозуміти, підключатися до ЕТМ чи ні, потрібно тверезо оцінити свої можливості. Вартість підключення до електронних торгових майданчиків коливається від 300 грн і вище. Все залежить від обраного тарифу: одноразової закупівлі або повноцінного безлімітного пакета. Якщо для великого бізнесу це дрібниці, то приватним підприємцям і малим компаніям подібні суми можуть виявитися в тягар.
Що стосується безпеки, Старченко розповів, що використовувана технологія подвійного ключа дозволяє шифрувати дані на шляху клієнт-сервер, захищаючи тим самим критичну інформацію (паролі, цінові пропозиції, конкурентні листи). Щоб було більш зрозуміло, можна сказати, що така ж система застосовується в інтернет-банкінгу. Для додаткового захисту, використовують фільтрацію IP-адрес.
Гравці ринку ЕТМ очікують, коли уряд дасть старт програмі електронних закупівель на держторгах.
Нагадаємо, що в нинішньому році набрав чинності закон “Про здійснення державних закупівель”, який поки не працює. Нормативно-правові акти, необхідні для повноцінного функціонування закону, не були прийняті і в даний час існують тільки у вигляді проектів, розроблених уповноваженим органом – Міністерством економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ). Таким чином, застосування процедури електронного реверсивного аукціону в Україні неможливе через неврегульованість на законодавчому рівні.
Про недоліки ЕТМ
“У зв’язку з тим, що електронна система закупівель мінімізує можливість людського (чиновницького) впливу на визначення переможця, дуже складно спрогнозувати терміни, коли в нашій країні будуть проводити прозорі та ефективні електронні державні закупівлі”, – нарікає Олег Падалка, начальник відділу розвитку “УЕТП “.
На думку представників електронних торговельних майданчиків, масове впровадження їх здатне зробити процес держзакупівель більш прозорим, і допустити на ринок більше незалежних постачальників. А це – прямий шлях до зменшення корупції.
Насправді, поки що це лише слова. Використання ЕТМ в Україні має ряд яскраво виражених недоліків.
“Всього відсотків 20 підприємств в Україні дійсно роблять тендер за всіма правилами. Ще невелика група компаній вдається до тендерів, щоб “збити” ціну. Іноді це працює. Всі інші ставляться до процесу формально, тому що є така вимога. Насправді, вони вже знають, що і в кого будуть купувати”, – зазначив керівник представництва однієї з найбільших машинобудівних корпорацій світу в Україні.
За його словами, в Україні в будь-якому випадку потрібно зустрічатися з покупцем, і обумовлювати “відкати”. Це відбувається навіть на рівні приватних корпорацій, а не тільки державних органів, як прийнято вважати.
“Тендер, не тендер – все одно. Не підмажеш – не під’їдеш”, – резюмує наш співрозмовник.
Ще один момент. ЕТМ – це пасивний інструмент продажу. “Ми постійно розміщуємо свої пропозиції в різних системах. “Вихлоп” – 2-3 контакти на рік. І це у нас, з нашим ім’ям. Покладатися на майданчики як на основний інструмент продажів – глибоко неправильно”, – резюмує бізнесмен.
І ще. ЕТМ – це інструмент пошуку недосвідченого покупця. Він може бути непоганий, якщо розрахований на залучення нового клієнта, який ходить по інтернету в пошуках, у кого б що купити. Але досвідчені компанії вже знають ринок, і представляють, у кого що можна купити. Особливо якщо це компанії, які багато років працюють на ринку.
На російських електронних форумах ми знаходимо опис ще одного істотного недоліку електронних торговельних майданчиків. Вони не дозволяють покупцеві оцінити якість товарів, що купуються. Або ж, дуже часто, системи “заточені” тільки під відбір переможця за ціною.
“Ви помиляєтеся, якщо думаєте, що представники китайських компаній пишуть “ми виробляємо товари низької якості, які працюватимуть погано і недовго”. Вони прописують, що вони є лідируючими світовими виробниками. Навіть можуть писати, що випускають продукцію для провідних корпорацій США. Але вам це не гарантує нічого”, – зазначив керівник представництва однієї з найбільших машинобудівних корпорацій світу в Україні.
Тому, справедливо зазначає він, для покупця важливо помацати руками те, що він буде купувати. А це особистий контакт, як не крути.
Класичним прикладом вибору переможця за формальною ознакою є замовлення автобусів у Львівського автобусного заводу. Якось представники заводу нарікали нам, що державні органи зобов’язують закуповувати автобуси максимально дешево. І справа навіть не в “відкатах”. Просто яке-небудь місто змушене замовляти автобус з китайською, а не німецькою автоматикою. Природно, він незабаром починає ламатися.
“А кажуть потім, що автобуси ЛАЗ – поганої якості, хоча це далеко не так. Просто автоматика китайська”, – резюмував представник заводу.
Недоліки електронних майданчиків
Для замовників:
Не дають можливості оцінити якість пропонованих товарів і послуг
Годяться тільки для масових ринків стандартних товарів
Не виключають корупцію серед власних співробітників, що в результаті все одно означає “корупційну надбавку” в ціні товару, що купується
Ризик введення в оману. Постачальника більш якісного товару і послуги можуть “відсіяти”
Для постачальників:
Необхідність “підмазувати” менеджерів покупців
Слабка придатність в освоєнні нових ринків збуту для нестандартних і немасових товарів і послуг
Збереження звичайних ризиків ведення бізнесу в Україні
Витрати на підключення до ЕТМ можуть ніколи не окупитися
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас